به گزارش سیمرغ : بِربِری Burberry یا گروه بربری یا باربری، شرکت کالای لوکس و خانه مد بریتانیایی است، که در زمینه طراحی، تولید و توزیع پوشاک، لوازم آرایشی، عینکهای آفتابی، لوازم جانبی، عطر و ترکیبات معطر فعالیت میکند.
شرکت بربری در سال ۱۸۵۶ توسط توماس بربری و در شهر باسینگستوک تأسیس شد. توماس بربری در سال ۱۸۸۸ پارچه گاباردین (Gabardine) را اختراع کرد.[۳]این شرکت در حال حاضر علاوه بر طراحی و تولید کالا، مالک شبکهای از ۴۹۷ بوتیک و شعبه فروش، در ۵۰ کشور جهان است.
در سال ۲۰۱۳ برند بربری، از سوی اینتربرند، در رتبه ۷۷ از باارزشترین نامهای تجاری جهان، شناخته شد. بخشی از سهام شرکت بربری در بازار بورس لندن مبادله میشود.
بیشتربخوانید:
لباسهای عجیب و غریب مردان در هفته مد تایوان ۲۰۲۱ + تصاویر
بیوگرافی توماس بربری Thomas Burberry
توماس بربری (Thomas Burberry) متولد ۲۷ آگوست ۱۸۳۵ در دهکده بروکهام گرین (Brockhamgreen) در نزدیکی شهر لندن بود. او بعد از گذراندن دوران نوجوانی در یک خیاطی کوچک در سال ۱۸۵۶ یک فروشگاه لباس در بیسینگ استاک/ همشایر باز کرد. هر چند توماس یک انگلیسیزاده بود ولی به آب و هوای بارانی انگلیس عادت نداشت و مدام از استخوان درد که در فصول بارانی به سراغش میآمد، نالان بود. او پس از مراجعه به دکتر برای دردهای روماتیسمی مفاصلش دانست که با پوشیدن بارانی پلاستیکی میتواند تا حد زیادی این دردها را سامان بخشد. او به فکر اختراع یک پارچه جدید افتاد که از آن نوعی بارانی نخی درست کند که علاوه بر محافظت در برابر باران، مانع تنفس پوست بدن نیز نشود؛ بنابراین پارچه مقاوم و جدید «گاباردین» را در سال ۱۸۸۰ ابداع کرد و البته با این کار به شهرت زیادی رسید.
لوگو برند بربری در سال ۱۹۰۴ به ثبت رسید.
از ایده های محبوب برند بربری، طراحی کتهای بارانی با نام Tielocken در سال ۱۹۱۲ بود. توماس بربری در سال ۱۹۱۴ از طرف وزارت دفاع انگلستان استخدام شد تا یونیفورم فرماندهان ارتش را طراحی کند. طرح چهارخانه Burberry که متشکل از رنگهای کرم، سفید، مشکی و قرمز است برای نخستینبار بهعنوان آستر همین یونیفورمها استفاده شد. با آغاز جنگ توماس سفارش طراحی کتی مناسب برای میدان جنگ گرفت، که سرآغاز خلق ترنچ کت (Trench coat) شد.
توماس بربری در سال ۱۹۲۰ درگذشت. بعد از فوت او، در سال ۱۹۵۵ فروشگاههای بزرگ یونیورسال (Great Universal Stores) یا همان GUS نام تجاری بربری را خریداری کرد، ریکاردو تیشی اکنون مدیریت خلاقیت این برند را داراست، ولی در آن زمان مدتها بود که پارچه منحصربهفرد بربری بدون هیچ گونه تغییری در سطح بینالمللی به فروش میرسید و متناسب با تغییرات مد پیش نرفته بود. از آنجا که لباسها و طرحهای بربری دیگر خلاقیتی نداشت، بازار فروش کم و محدودش او را به سمت سقوط سرازیر میکرد.
بازار نیاز به طرحی جدید داشت تا توجه همگان را به سمت خود جلب کند تا اینکه در سال ۱۹۹۷ رز ماری براوو آمریکایی، به سمت مدیرعامل جدید بربری منصوب شد و همه چیز را تغییر داد و برنامه جدیدی برای آینده شرکت تدوین کرد. رز ماری شکل جدیدی به بربری داد و کمک کرد تا این نام در کنار نامهای بزرگ مد دنیا قرار گیرد. کمپینهای تبلیغاتی با اهداف دقیق و به روز کردن طرح لباسها و استفاده از پارچه شطرنجی سنتی بربری، این برند را مورد توجه افراد خوش لباس معروف و طرفداران مد، مانند ویکتوریا بکهام و کیت ماس قرار داد. بری بری با تغییراتی که در شیوه مدیریتی و طراحی به وجود آورد توانست به یک کالای تجملاتی تبدیل شود.
در سال ۲۰۰۲ ارزش این نام تجاری به ۱/۵میلیارد دلار رسید. در سال ۲۰۰۶ رز ماری بازنشسته شد و آنجلا آرنتس، جانشین او شد. رز ماری در طول دوره مدیریت خود در بربری کمک بسیاری به ارتقای این نام در دنیای مد کرد و سهم بزرگی در موفقیت شرکت در تسخیر بازارهای جهانی داشت. طراحیهای چهارخانه معروف این برند و آن شوالیه سوار بر اسب لوگویش در کنار مارکهای محبوبی مثل فندی و گوچی همواره مورد توجه شیکپوشها واقع شده است. این برند با فروش انواع لباس، تزیینات جانبی و عطر در میان مردم جایگاه ویژهای دارد.
بیشتربخوانید:
معرفی رنگ های ترند پاییز 2020 در دنیای مد
امروز Burberry چهار برند زیرمجموعه دارد
Burberry Prorsum
که گران ترین برند مجموعه است و در شوهای لباس به نمایش گذاشته می شود.
Burberry London
برند لباسهای رسمی مجموعه.
Burberry Brit
شناخته شدهترین برند مجموعه که بسیار محبوب نسل جوان است.
Burberry Sport
همانطور که از نامش پیداست برند لباسهای غیر رسمی مجموعه است که هدف اصلیاش نوجوانها ست.