Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 18:00

8
اسفند
مشخصات یک عینک آفتابی خوب و استاندارد

مشخصات یک عینک آفتابی خوب و استاندارد

پیدا کردن عینک آفتابی درست، که زیبا باشد و چشمان حساس شما را از اشعه‌ی مضر فرابنفش حفاظت کند، می‌تواند دشوار باشد. رعایت این نکات در خرید به شما کمک می‌کند بهترین عینک را برای خودتان پیدا کنید.

وقتی که می‌خواهید عینک آفتابی جدید بخرید، احتمالا فرم صورت خود، آخرین مد و بودجه‌ی خود را در نظر می‌گیرید؛ اما چیزی که احتمالا به آن فکر نمی‌کنید احتمالا تاثیر طولانی مدت آن‌ها است: محافظت در برابر اشعه‌ی ماوراء بنفش.

عینک‌های مد روز با لبه‌های بدون قاب و لنز‌های رنگی ممکن است جالب به نظر برسند، اما بدون تکنولوژی مناسب محافظت در برابر خورشید، ممکن است باعث مشکلات بینایی در این تابستان و تابستان‌های آینده شوند. قرار گرفتن در معرض نور خورشید و آسیب‌های آن به داخل و اطراف چشم مساله‌ی مهمی -در کوتاه و طولانی مدت- است. آفتاب سوختگی قرنیه (آخ!) بعد از سه روز دردناک بهبود می‌یابد. تخریب ماکولا باعث کاهش دید و در طول زمان حتی کوری شود.

برای کمک به اطمینان از عینک خود و راهنمایی در مسیر خرید (یا گردش!) که باعث انتخاب عینک آفتابی شیک و محافظت کننده می‌شود، دکتر ژانل روتیِر، متخصص چشم، عضو آکادمی بینایی سنجی آمریکا، مدیر ارشد گسترش مشتری Essilor، این توصیه‌های مهم و راهنمایی‌های بدون شکست را برای خرید بهترین زینت ارائه می‌کند.

برچسب را بخوانید

این برچسب‌های مزاحم که موقع امتحان کردن عینک، جلوی چشم تان را می‌گیرند، دلیل مهم و لازمی دارند. روتیر می‌گوید: “اولین چیزی که باید به دنبال آن باشید این است که لنز‌ها حتما حداقل ۹۸ درصد حفاظت در برابر UVA و UVB داشته باشند”. اگر در برابر اشعه‌ی UVC هم محافظت کنند، بهتر است.

به دنبال شکل‌های کلاسیک باشید

فریم به یاد ماندنی ژاکلین کندی و فریم‌های گرد سیاه هرگز از مد نمی‌افتند و این خبر خوبی برای شما است. روتیر می‌گوید که وقتی صحبت از سایز فریم و شکل آن می‌شود، هرچه بزرگتر، بهتر. او می‌گوید: “به دنبال مدل‌هایی باشید که دور صورت تان را بگیرد و مانع ورود نور از کناره‌ها شود و تنگتر روی صورت تان قرار بگیرد. هرچه روی شقیقه‌ها عریض‌تر باشد، نور بیشتری را مسدود می‌کند. این مساله در مورد لنز‌ها هم صدق می‌کند.

از عینک‌های خلبانی پرهیز کنید

‌می‌بخشید که می‌گوییم این مدل شیک ماندگار از نظر محافظت از نور خورشید درجه‌ی پایینی دارد. روتیر می‌گوید: “این ارتباط زیادی به لنز ندارند بلکه بیشتر به فریم مربوط است. آن‌ها از صورت شما فاصله دارند و اجازه می‌دهند نور زیادی به اطراف چشم شما و لنز‌ها برسد. ” این مساله‌ی مهمی است، چون نه تنها، وقتی در ساحل روی حوله دراز کشیده‌اید، نور مستقیما به چشم شما می‌رسد، بلکه نوری که از آب یا پیست اسکی منعکس می‌شود به چشم یا پوست اطراف آن بازگردد.

لنز‌های پولاریزه، حفاظت بیشتر ندارند

اما آن‌ها برای بینایی شما بهترند. پولاریزاسیون (قطب بندی) ابزار اساسی “تیز کردن” در فوتوشاپ است. به گفته‌ی روتیر، این فرایند “شامل یک فیلتر اضافی در لنز است که نوری را که وقتی در هنگام ورود به چشم پخش می‌شود را مسدود کرده و تشعشع را کاهش می‌دهد. این مخصوصا در محیط مرطوب یا وقتی در قایق و ساحل هستید، مفید است. ” آه، لنز‌های FYI یا آینه‌ای هم تفاوتی با آن‌ها ندارند.

لنز‌های اومبره (دارای سایه روشن) یا شیب‌دار می‌توانند کمک کنند.

روتیر می‌گوید: “فایده‌ی لنز‌های سایه‌دار یا شیب‌دار این است که به سطوح مختلف نور اجازه‌ی رسیدن به لنز را می‌دهند. ” بسته به میزان نور خورشید شما می‌توانید نور کمتر یا بیشتری داشته باشید. حتی اگر پایین لنز نسبتا روشن است، تا وقتی که حفاظت مناسب در برابر اشعه‌ی فرابنفش دارد، می‌توانند کمک کنند.

برخلاف تصور، لنز‌های خیلی تیره لزوما تضمین نمی‌کنند که چشمان شما را از نور خیره‌کننده‌ی خورشید محافظت می‌کنند. به گفته‌ی روتیر، اگر استاندارد نباشند، استاندارد نیست و این ربطی به تیرگی لنز ندارد.

می‌توانید هر عینکی را ارتقا دهید

ممکن است آماده‌ی سرمایه‌گذاری روی یک عینک آفتابی با فریم با دوام، حفاظت مناسب در برابر اشعه ماوراء بنفش و پولاریزاسیون نباشید؛ ضمنا، چند تا عینک در ماشین جا گذاشتید؟ روتیر می‌گوید همچنان می‌توانید با یک عینک ارزان، سطح حفاظتی بالا در برابر خورشید داشته باشید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که از چشم پزشک خود بخواهید یک پوشش روی قسمت پشتی لنز شما قرار دهد تا انعکاس نور را به حداقل برساند، که تقریبا بین ۲۰ تا ۱۲۰ دلار متغیر است.

سه گانه‌ی حفاظتی بهترین کار است

در حالی که هر عینک آفتابی بهتر از بدون عینک بودن است، روتیر می‌گوید برای اینکه واقعا محافظت شوید باید از حفاظت سه‌گانه استفاده کنید. عینک آفتابی با فریم مناسب و لنز محافظ، کرم ضد آفتاب روی صورت -مخصوصا روی پوست نازک دور چشم- و کلاه نقاب‌دار، بهترین ترکیب محافظ برای پوست و بینایی شما در برابر آسیب نور خورشید است.

منبع: آلامتو

برچسب ها: عینک آفتابی، عینک دودی، لنز، عینک، عینک آفتابی خلبانی، عینک افتابی طبی تعداد بازديد: 675 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز