Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 30 فروردین 1403 - 12:06

14
مرداد
پلاتین با طلای سفید چه تفاوتی دارد؟

پلاتین با طلای سفید چه تفاوتی دارد؟

از جمله تفاوت طلای سفید و پلاتین می‌توان به خاصیت درخشندگی، انعطاف پذیری و مقاومت بیشتر پلاتین نسبت به طلای سفید و نیز ارزان‌تر بودن طلای سفید نسبت به پلاتین اشاره کرد.

 آیا می‌دانید چه تفاوت‌هایی میان فلزات و  آلیاژ‌های گران قیمتی مانند طلای سفید و پلاتین وجود دارد؟ فلز طلا در حالت عادی بسیار نرم است؛ بنابراین در هنگام ساخت انواع جواهرات برای مقاوم‌تر کردن آن آلیاژ‌های دیگری نیز اضافه می‌شود، اما پلاتین فلزی خالص به شمار می‌آید. این درجه خلوص و موارد دیگر باعث به وجود آمدن تفاوت طلای سفید و پلاتین شده که در این مقاله درباره آن توضیحاتی ارائه خواهد شد.


طلای سفید چیست؟

طلای سفید به نوعی از آلیاژ طلا اطلاق می‌شود که در آن علاوه بر طلا از آلیاژ‌های سفید رنگ دیگری مانند منگنز، پالادیوم، نیکل، روی، مس و یا نقره استفاده می‌شود. در صنعت جواهر سازی معمولاً از روکش کردن طلای زرد با فلز رودیم طلای سفید به دست می‌آید.


پلاتین چیست؟

پلاتین نوعی فلز گرانبها و با ارزش بوده که معمولاً به رنگ سفید و یا خاکستری است. این فلز خاصیت انعطاف پذیری و مقاومت بسیار بالایی دارد. یکی از دلایل گرانبها بودن این فلز، کمیاب بودن آن در پوسته زمین به شمار می‌رود.

تفاوت طلای سفید و پلاتین و روش تشخیص آنها از یکدیگر
 

مقایسه تفاوت طلای سفید و پلاتین

طلای سفید و پلاتین ظاهری شبیه به هم دارند، به طوری که افراد غیر متخصص آن‌ها را با یکدیگر اشتباه می‌گیرند، اما تفاوت‌های مختلفی به شرح زیر دارا هستند:
از آنجایی که پلاتین به طور طبیعی رنگی سفید دارد، بنابراین دارای خاصیت درخشندگی بسیار بالاتری نسبت به طلای سفید است.
طلای سفید مقاومت کمتری نسبت به پلاتین دارد.
پلاتین مقاومت بیشتری در مقابل کدر شدن دارا است.
فلز پلاتین از چگالی بیشتری نسبت به طلای سفید برخوردار است.
پلاتین از طلای سفید کمیاب‌تر است بنابراین طلای سفید ارزان‌تر است.
طلای سفید دارای درجه خلوص کمتری بوده و به مرور زمان کدر و اکسیده می‌شود.
پلاتین نسبت به طلای سفید خاصیت ضد حساسیتی بیشتری دارد.


روش تشخیص طلا سفید و پلاتین از یکدیگر

باید گفت که در حالت عادی تشخیص این دو فلز گرانبها از روی ظاهر کاری سخت است، اما در هر حال این دو فلز تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند که در بخش قبل عنوان شد. با این حال مهمترین تفاوتی که در هنگام خرید طلای سفید یا پلاتین می‌توان توجه کرد، تفاوت در قیمت این دو فلز نسبت به وزن آن‌ها است. همان گونه که اشاره شد پلاتین نسبت به طلای سفید گران قیمت‌تر است.

سخن آخر

طلا و پلاتین و فلز‌های ارزشمند موجود زیادی در طبیعت هستند که علاوه بر استفاده آن‌ها در صنعت جواهرسازی، کاربرد‌های دیگری نیز در صنایع مختلف مانند پزشکی، الکترونیک و ... دارند.

 

منبع : ستاره

بیشتر بخوانید:

راهنمای خرید سرویس طلا برای عروس خانم ها

کیانیت؛ سنگی زیبا برای گردنبند

دانستنی های جالب درباره سنگ یشم

برچسب ها: جواهر، طلا، زندگی آنلاین، طلا سفید، پلاتین، نقره، مس، سرویس طلا، آلیاژ، نیکل تعداد بازديد: 517 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز