Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 - 01:44

6
فروردین
پرداخت وام ازدواج لازم است ولی کافی نیست!

پرداخت وام ازدواج لازم است ولی کافی نیست!

پرداخت وام ازدواج کار بسیار خوبی است که دولت‌ها برای تسهیل امور مالی ازدواج جوانان انجام می دهند اما در کنار آن باید اقدامات دیگری نیز در حوزه های مختلف اعم از فرهنگی و اجتماعی نیز پیگیری کنند

به قلم : امان الله قرایی مقدم ؛ جامعه‌شناس و متخصص آسیب‌شناسی اجتماعی

 

تحریریه زندگی آنلاین : پرداخت وام ازدواج کار بسیار خوبی است که دولت‌ها برای تسهیل امور مالی ازدواج جوانان انجام می دهند اما در کنار آن باید اقدامات دیگری نیز در حوزه های مختلف اعم از فرهنگی و اجتماعی نیز پیگیری کنند تا در افزایش آمار ازدواج موثر باشد. باید موارد دیگر را نیز برای تشویق بیشتر جوانان به ازدواج در نظر گرفت، وام ازدواج برای آغاز یک زندگی مشترک در کنار هر نوع کمک دیگری به جوانان برای تشکیل خانواده بسیار موثر و پسندیده است که باید استمرار یابد.

دولت در سال های اخیر سعی کرده است که در کنار پرداخت وام ازدواج گامی برای تامین مسکن جوانان نیز بردارد اما باید به خاطر داشت که آنچه می تواند به جوانان دلگرمی دهد و امید به آینده آنان را بالا ببرد، ایجاد فضای شادی و نشاط در جامعه و چشم اندازی روشن از آینده است. وام ازدواج و انواع حمایت های اقتصادی نه فقط در تشویق جوانان به ازدواج که در آینده آنان برای فرزندآوری نیز موثر است و نباید فراموش کرد که تشکیل خانواده ستون خیمه جامعه است از همین رو باید حمایت از تشکیل آن با جدیت دنبال شود. باید در کنار پرداخت وام ازدواج این مساله را نیز به خاطر داشت که ایجاد شادی و نشاط در جامعه، رفع بدبینی ها و یاس هایی که از ابعاد مختلف به جوانان تحمیل شده است، می‌تواند در تشویق آنان به ازدواج و تشکیل خانواده موثر باشد. چشم انداز آینده که جوانان می‌بینند و به آن فکر می‌کنند، تاثیر بیشتری در تشویق آنان به ازدواج دارد و این چشم انداز متاثر از اشتغال، فرزندآوری و تامین آینده فرزندان است.

مساله شادی و نشاط در جامعه، رفع بدبینی، یاس و نامیدی که از همه جوانب به جوانان تحمیل می شود، ضرورت دارد و مساله ازدواج را دچار مشکل می کند، محدودیت‌ها و ممانعت‌هایی که جای چشم پوشی دارد اما هر روز بیشتر می شود نیز امر ازدواج را با مشکل روبرو می کند. برخی از جوانان به دلیل اینکه تحت تاثیر رسانه‌های بیگانه و گروه‌های دوستان قرار گرفته‌اند، از مسئولیت پذیری و وظیفه مداری خودداری می کنند و این مساله اکنون حتی در بین آن دسته از جوانانی که مسکن، خودرو و درآمد مناسب دارند نیز دیده می شود به طوری که این افراد از ازدواج سر باز می زنند و تمایلی به تشکیل خانواده و زندگی مشترک ندارند.

شکل گیری روابط ناسالم بین دختران و پسران و حتی مردان و زنان، امر ازدواج را با مشکل روبرو می کند؛ جوانان زمانی که در این شرایط هستند، حاضر نیستند مسئولیت بپذیرند و تن به تشکیل خانواده بدهند و دیگر ازدواج برای آنان جذاب نیست. کاهش آمار ازدواج، مشکل اجتماعی است چون خانواده ستون خیمه جامعه است و وقتی ازدواج صورت نمی گیرد اقتصاد و فرهنگ با مشکل روبرو می شود و مشکلات روحی و روانی شکل می گیرد که می تواند ابعاد سیاسی نیز پیدا کند.

وقتی خانواده تشکیل نشود، اقتصاد شکوفا نمی شود و شخص مجرد به فکر سرمایه گذاری، پس انداز و تامین مایحتاج زندگی در کنار خانواده نیست، در حالی که انتقال میراث از طریق این نهاد شکل می گیرد و آینده جامعه را تضمین می کند. باید سعی کنیم چشم انداز آینده جامعه را که در ازدواج نقش بسیار زیادی دارد، روشنتر کنیم، امید جوانان را بالا ببریم و به آنان دلگرمی بدهیم. درباره موضوع همباشی های سیاه باید بگویم که نامش را ازدواج سفید گذاشته‌اند در حالی که ازدواج نیست چون این امر یک پیوند شرعی، قانونی و عرفی است و سفید نیست چون پایان سیاه و دردناکی در انتظار اعضای آن است؛ تعهدی در آن نیست و هر لحظه امکان از هم پاشیدن زندگی وجود دارد و این برای افراد بسیار مضر است.

دولت و مسئولان باید جوانان را به آینده امیدوار کنند، نبود شادی و نشاط و دلخوشی در جامعه از عواملی است که باید رفع شود؛ پرداخت وام مفید و لازم است اما کافی نیست، مسکن را دولت تامین می کند و خوب است اما آن هم کافی نیست. موضوع آینده نگری، مساله مهمی برای زوجین به شمار می آید، ناامنی اقتصادی و اجتماعی نهاد خانواده، فقدان امنیت شغلی برای مردان که می تواند بر ساختار اقتصادی خانواده اثر بگذارد و مواردی از این دست سبب می شود تا جوانان از ازدواج امتناع کنند؛ از این رو دولت باید به طور جدی برای اصلاح شاخص های کلان اقتصادی و اجتماعی اقدام کند.

 

تعداد بازديد: 61 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست ؟

فیلم روز
تصویر روز