Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 13:06

12
مرداد
مهم‌ترین معیارها برای یک ازدواج موفق!

مهم‌ترین معیارها برای یک ازدواج موفق!

دختری ۲۶ ساله هستم. در حدود ۲ سال است با دختری هم سن و سال خودم در دانشگاه دوست شده‌ام. برادر این خانم، انسان با شخصیتی است. من تمایل دارم که با ایشان ازدواج کنم.

محمد رضا دژکام - روان شناس و مشاور خانواده

 

تحریریه زندگی آنلاین : پرسش مراجع:

دختری ۲۶ ساله هستم. در حدود ۲ سال است با دختری هم سن و سال خودم در دانشگاه دوست شده‌ام. برادر این خانم، انسان با شخصیتی است. من تمایل دارم که با ایشان ازدواج کنم. احساس می‌کنم فرد مناسبی برای من می‌تواند باشد. فقط نمی‌دانم چه ملاک‌هایی برای ازدواج ضروری است و باید به چه نکاتی بیندیشم تا ازدواج موفقی داشته باشم؟! لطفاً مرا راهنمایی کنید.

 سوگل از شیراز

 بیشتربخوانید:

آیا ازدواج مجدد با همسر سابق عاقلانه است؟

 

 

 

پاسخ مشاور:

خواهر گرامی و محترم! ازدواج امری مقدس و زیباست. این‌که شما تصور می‌کنید فرد موردنظر خود را پیدا کرده‌اید، خوب است. اما آیا به‌اندازه‌ی کافی نسبت به این آقا شناخت پیدا کرده‌اید؟ برای ازدواج از سوی دختران و پسران در جامعه‌ی امروزی ملاک‌های متفاوتی مطرح می‌شود که برخی از آنها به‌هیچ‌وجه نمی‌تواند نشان‌دهنده‌ی این باشد که با در نظر گرفتن آنها می‌توان به موفق بودن ازدواج امیدوار بود. به‌ عبارت‌ دیگر مسائل اصلی کنار رفته و برخی ملاک‌های فرعی جای خود را بسیار باز کرده‌اند! برای اینکه بیشتر در این‌باره بینش و آگاهی کسب کنید، شما را به خواندن مطالب آموزنده‌ی روان‌شناسی زیر درباره‌ی ملاک‌های ضروری ازدواج دعوت می‌کنم. پس همراه من باشید. موفق و پیروز باشید. همیشه یکی از آرزوهای انسان، پیدا کردن یک همدم و همراه بوده است! یافتن نیمه‌ی گمشده‌ای که سال‌هاست به دنبال اوست تا او را به عنوان همسر خویش قلمداد کند. دل کندن و رها شدن از تنهایی و پناه بردن به یک انسان دیگر برای تسکین آلام و دردهای درون!

 بیشتربخوانید:

 

 

 

جوانان چرا ازدواج می‌کنند؟!

ازدواج، بخشی از زندگی هر انسانی است. به زعم من، ازدواج، تولد دوباره‌ی آدمی است! هر شخصی از نگاه و منظر خودش به ازدواج می‌نگرد. دختر و پسر، هر کدام دلیل یا دلایل خاص خودشان را دارند که البته قابل احترام نیز هستند. نمی‌توان نظر و دیدگاه کسی را درست و برعکس ایده‌ی دیگری را نادرست شمرد. هر شخصی به عنوان یک انسان، عقاید و نظرات گوناگون و متفاوتی دارد که بر گرفته شده از شخصیت، خلق‌وخوی، روند رشد و تربیت، فرهنگ، آداب‌ورسوم، تمدن و نحوه‌ی پرورش خانوادگی اوست. بنابراین به‌طور کلی و اساسی، ازدواج انسان یعنی آغاز یک زندگی نو و تحولی شگرف و جدید برای ادامه‌ی زندگی در کنار هم که پا به پا با او در تمام مسیر این جاده همسفر باشد.

 

بهداشت روانی ازدواج چیست؟

 متخصصان بهداشت روانی و روان‌پزشکی و روانشناسی، از مدت‌ها پیش نسبت به عوامل مؤثر در ازدواج علاقه‌مند بوده‌اند. به همین دلیل در این نوشتار سعی بر آن دارم تا در این زمینه با شما خوبان و نیکان عزیزم سخن بگویم.

ازدواج موفق، به عواملی مختلف بستگی دارد که بسیاری از این عوامل را در قبل از ازدواج می‌توان ارزیابی نمود. عوامل دیگری نیز در موفقیت‌های زندگی مشترک مؤثر هستند که می‌توان آنها را عوامل مؤثر در تداوم‌ و بقای زندگی زناشویی دانست. ازدواج در جوامع بشری از بدو امر دو نقش اساسی در زندگی افراد دارد.

۱- نقش اقتصادی و اجتماعی ۲-نقش روانی

 بیشتر بخوانید:

طلاق به دلیل ازدواج مجدد امکان پذیر است؟

 

 

 

ملاک‌ها، معیارها و فاکتورهای اساسی و ضروری برای یک ازدواج موفق

به‌طور علمی و کلی برای داشتن یک ازدواج موفق بایستی به فاکتورهای زیر اشاره کرد: ۱- توجه به اصالت خانواده و ریشه‌دار بودن فرد مورد نظر ۲- توجه به شرایط سنی فرد مورد نظر ۳- توجه به اصول دینی و اعتقادات مذهبی فرد مورد نظر ۴- توجه به میزان تحصیلات فرد مورد نظر ۵- توجه به زیبایی، وضعیت ظاهری و همسانی با فرد مورد نظر ۶- توجه به سطح اقتصادی خانواده‌ی فرد مورد نظر ۷- توجه به وضعیت شغلی و میزان درآمد فرد مورد نظر ۸- توجه به سلامت جسمانی و روانی فرد مورد نظر ۹- توجه به رشد و بلوغ عاطفی و فکری و روانی فرد مورد نظر ۱۰- توجه به نگرش و طرز فکر فرد مورد نظر درباره‌ی روابط جنسی.

از جمله مواردی که بایستی بدون شک و تردید درباره‌ی ازدواج به آن توجه داشت بحث پرسش‌هایی است که باید دختر و پسر در جلسات آشنایی بیشتر با یکدیگر از هم بپرسند است، که گاهی دیده می‌شود که نادیده گرفته شده و باعث پیدایش چالش‌هایی در زندگی زناشویی آینده‌ی آنان می‌گردد.

همیشه اولین سلام، اولین کلام، اولین نگاه در ذهن و خاطر آدمی به یادگار باقی می‌ماند! ای‌کاش این اولین قرار ملاقات، راهی باشد برای رسیدن به یکدیگر و ادامه‌ی آن یک زندگی مشترک با دوام و پایدار! معمولاً در اولین دیدار، کم‌رویی و خجالتی بودن ناشی از فشار روانی یا استرس، دختر یا پسر را تحت فشار قرار می‌دهد. ضربان قلب افزایش می‌یابد و اضطرابی بر انسان مستولی می‌شود که نگو و نپرس! چه بگویم و چگونه آغاز کنم و مهم‌تر از همه از کجا شروع کنم؟ این پرسشی است که در ذهن دختر جوان نقش می‌بندد و با حجب و حیا‌ی خاصی که در بانوان محترم ایران زمین سراغ داریم، پرسش‌های خود را مطرح می‌کند. به نظر شما دختران چه سوال‌هایی از پسران درباره‌ی ازدواج خواهند پرسید؟ معمولاً دختران از پسران خواهند پرسید که شما چند سال دارید؟ هدفتان از ازدواج چیست؟ ملاک‌ها و معیارهای انتخاب همسر برای شما چه چیزهایی است؟ چه توقعاتی و انتظاراتی از همسر آینده‌تان دارید؟ میزان تحصیلات، میزان درآمد، شغل و کارتان چیست؟ آیا مستقل هستید یا با خانواده‌تان زندگی می‌کنید؟ قصد دارید پس از ازدواج، یک خانه‌ی جداگانه در نظر بگیرید؟ آیا فردی مستقل هستید؟ آیا درآمدشان می‌تواند پاسخگوی یک زندگی مشترک باشد؟ آیا با دوستان‌تان رابطه‌ی زیادی دارید؟ برای همسر آینده‌تان چه برنامه‌هایی دارید؟ آیا واقعاً می‌توانم به شما به عنوان یک همسر اعتماد و اطمینان کنم؟ آیا ترجیح می‌دهید که همسرتان خانه‌دار باشد یا شاغل؟ چه انتظارهایی از او به عنوان یک کدبانو دارید؟ آیا می‌خواهید با افکار خانواده‌تان زندگی کنید و هر آنچه را آنان به شما القا می‌کنند انجام دهید یا اجازه دخالت کردن در امر زندگی زناشویی را به آنان نخواهید داد؟! و پرسش‌هایی از این نظیر.....

از جمله مواردی که بایستی در امر ازدواج به آن توجه داشت، بحث مشاوره‌ی ازدواج است. به عنوان یک روان‌شناس و مشاور ازدواج و خانواده، که سال‌هاست در حوزه‌ی مشاوره فعالیت می‌کنم و آثار روان‌شناسی متعددی در این زمینه نوشته‌ام، باید عرض کنم که هنوز فرهنگ مشاوره در برخی و شاید به جرات بتوان گفت در بیشتر جامعه‌ی امروزی ایران عزیز، امری بیگانه و غریبه است! این‌که برای مشاوره با روان‌شناس، برخی افراد نمی‌روند، متأسفانه آسیب‌های فراوانی دختر و پسران متحمل شده‌اند که باید به آن توجه کرد.

بیشتربخوانید:

تقسیم یا شکستن عاطفه؟!

 

 

ضرورت مشاوره‌ی ازدواج، ای‌کاش این فرهنگ‌سازی صورت گیرد. دختر و پسر امروزی و خانواده‌هایشان، بایستی همان‌گونه که برای یک ازدواج هزینه‌های زیادی را متقبل می‌شوند، قبل از ازدواج، چند جلسه از یک مشاور کار بلد، مجرب، کار آزموده، با دانش و با تجربه بهره بگیرند. این‌که بگویم خودمان همه چیز را می‌دانیم، درست نیست. مشاور ازدواج، به لایه‌های پنهان شخصیت شما و فرد مورد نظر شما، اشاره می‌کند و شما را به شرایط موجود آگاه می‌کند. پس یادم باشد و یادتان باشد که قبل از ازدواج، حتماً با یک روان‌شناس و مشاور خانواده و ازدواج در تماس باشید و نگاه روشنفکرانه‌ای نسبت به این مقوله داشته باشید.

در مقوله‌ی ازدواج باید به یک موضوع دیگری باید اشاره کنم‌ و آن به حق خانواده‌های جوانان است. امیدوارم خانواده‌ها با فرزندان خود طوری برخورد کنند، که به اجبار نمی‌توان فردی را به ازدواج و انتخاب کنید. در مقوله‌ی ازدواج، خانواده‌ها دخالت نکنند بهتر است. نظر دادن با دخالت کردن، امری کاملاً جداست. راهنمایی کردن با دخالت ناآگاهانه، بسیار متفاوت است. پس به خانواده‌ها و پدران و مادران عزیز و دلسوز ایران زمین عزیز، پیشنهاد می‌کنم که به نظر فرزند خود احترام بگذارید و با آنان در انتخاب همسر آینده‌شان، چالش به وجود نیاورید. هوشیارانه و آگاهانه از تجربیات خود برای ازدواج موفق فرزندتان استفاده کنید.

در پایان امیدوارم که جوانان عزیز سرزمین مادری‌ام‌ در انتخاب همسر و ازدواج‌شان، موفق و پیروز باشند. در ضمن می‌توانید کتاب من را با عنوان: (مشاوره ازدواج)، که توسط نشر دنیس منتشر شده است را بخوانید. همچنین کتاب:" عاقلانه انتخاب کنید و عاشقانه ازدواج کنید!" نوشته‌ی محمدرضا دژکام را که توسط نشر دنیس منتشر شده است را به شما عزیزان پیشنهاد می‌کنم.

 موفق و پیروز باشید.

برچسب ها: روانشناسی، زندگی مشترک، روابط زناشویی، ازدواج، ازدواج موفق، انتخاب همسر، طلاق، همسرداری، روابط عاطفی، مشاوره قبل ازدواج، محمد رضا دژکام تعداد بازديد: 169 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز