Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 14:25

9
دی
چگونه با همسر خود گفت‌وگو کنیم؟

چگونه با همسر خود گفت‌وگو کنیم؟

یک روانشناس عدم مهارت گفتگو مناسب میان زوج ها را زمینه‌ساز طلاق عاطفی و جدایی دانست.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان،خدیجه روشنی، روانشناس با اشاره به ضرورت یادگیری مهارت گفتگو میان اعضای خانواده ها گفت: بی توجهی به فرهنگ گفتگو در خانواده موجب تضعیف این نهاد مهم اجتماعی و مهمتر از آن بروز آسییب های اجتماعی در جامعه می شود.

وی افزود:مهارت گفتگو میان اعضای خانواده برای تحکیم بنیان خانواده با هدف پیشگیری از بروز آسیب های اجتماعی و بهبود کیفیت زندگی از ضرورت های امروز این نهاد است که متاسفانه مورد غفلت واقع شده است و موجب تضعیف و اختلاف میان پیوند والدین و فرزندان است.

وی با بیان اینکه چالش گفتگو بین زوج ها زمینه ساز طلاق عاطفی می شود تصریح کرد: زوج ها در کنار هم زندگی می‌کنند ولی ارتباط عاطفی و کلافی میان آن ها کم است یا وجود ندارد.

این روانشناس افزود:گفتگو صمیمانه و رفع مشکلات با گفتگو از بهترین راه حل ها برای رسیدن به تفاهم میان خانواده ها و لذت بردن از کانون گرم خانواده است.

روشنی تاکید کرد:هنگامی که زوجین از طریق گفتگو نمی توانند نیاز عاطفی خود را بیان کنند، کم کم روابط آن ها رو به سردی می رود و این خود زمینه ساز روابط فرازناشویی و طلاق عاطفی می شود، به مرور زمان تنش عمیق میان زوج ها منجر شده و به جدایی آن ها از یکدیگر ختم می شوند.

مشاوره خانواده با اشاره به روش هایی برای پیشگیری از طلاق عاطفی گفت: زوجین باید برای پیشگیری از طلاق عاطفی درباره نیازها و انتظارات خود بایکدیگر صحبت کنند، چراکه آشنایی با نیاز همسر و برآورده کردن آن تاثیر زیادی در کاهش مشکلات و افزایش آرامش در زندگی آن ها دارد.

بیشتر بخوانید:

راز داشتن یک زندگی عاشقانه فاش شد!

اشتباه در انتخاب همسر چه دلایلی دارد؟

رمزو رازهای زندگی زناشویی موفق

 

 

وی با بیان اینکه خانواده ها نیازمند مدیریت و ترمیم روابط در میان خودشان هستند گفت: برخی از زوج ها همواره در حال سرزنش یکدیگر و یاد آوری مسایل گذشته هستند. این را در نظر نمی گیرند هر انسانی قابلیت اشتباه کردن را دارد و می تواند خطا کند و در زندگی مشترک باید بخشش و از بسیاری از مسایل جزیی چشم پوشی کرد. تکرار مداوم اشتباهات گذشته صمیمت را میان زوج ها از بین می برد.

این روانشناس فراگیری مهارت گفتگو را یکی از الزامات برای افراد خانواده دانست و گفت: خانواده ها باید یاد بگیرند هر مسئله ای چه مثبت و چه منفی را با گفتگو حل کنند و به راه حل مسالمت آمیز دست یابند.

روشنی با بیان اینکه گفتگو و شنیدن های با کیفیت یکی از ضرورت های خانوادهاست تصریح کرد:با توجه به اینکه مهارت های گفتگو به دوران کودکی باز می گردد، پدر و مادر باید این امکان را برای فرزندان خود فراهم کنند تا خواسته ها و مشکلات را از طریق گفتگو حل کنند.

وی ادامه داد: هنگامیکه افراد در کودکی مهارت شنیدن فعال را می آموزند در بزرگسالی هم به راحتی از طریق گفتگو مسالمت آمیز مشکلات و مسایل را حل کنند و در این میان نقش رسانه ها و محیط های آموزشی بسیار موثر است.

این زوج درمان تاکید کرد: اگر این مهارت اجتماعی و انسانی در جامعه توسعه پیدا کند و جایگاه واقعی خود را بیابد آنگاه افزایش صمیمت، سلامت جامعه و کاهش طلاق و طلاق عاطفی تضمین می شود.

وی ادامه داد:باید این موضوع را مورد توجه قرار داد که یاد آوری شرایط مثبت در زندگی، به تقویت صمیمت برای برقرار یک رابطه خوب و صحبت مناسب لازم است.

بیشتر بخوانید:

مردان چگونه عاشق زنان می شوند؟

4 ترفند زنانه برای عاشق کردن همسر!

 

 

به گفته او پذیرش انتقاد یکی از شاخصه های است که در برقراری ارتباط موثر برای ما مفید باشد. قرار گرفتن در حالت بیان طرف مقابل در برقراری یک رابطه و گفتگو مولد اهمیت دارد. احساسات طرف مقابل از شادی، گریه تا لبخند را باید پذیرفت و آن را در درون و ظاهر خود ایجاد کنیم تا رابطه بهتر برقرار شود و در این گفتگو ویژگی های مثبت طرف مقابل برشمرده شود گفتگوهای بهتری رقم می خورد.

وی چند نکته از مهارت و گفتگو های مطلوب را یاد آور شد و گفت:شنونده فعالی باشیم، به صحبت علاقه و توجه نشان دهیم، سوم بازخورد دهیم، از علاقمندی های مشترک بگوییم، برای نشان دادن درک کلام مخاطب آنچه گفته را خلاصه کنیم و به او بگوییم. اجازه ندهیم سخن به بیراهه رود و کسل کننده شود. به موقع موضوع صحبت را عوض کنیم. پایان دادن به گفتگو با یک احساس خوشایند دوطرفه از نکات مهم دو طرف است.

روشنی گفت:با توجه به اینکه خانواده ها از طریق یادگیری مشاهده ای رفتارهای والدین خود را الگو قرار می دهند و شخصیت آن ها بدین طریق شکل می گیرد لازم است آموزش ها و مهارت های گفتگو سالم و کارساز را بیاموزند تا شاهد گرایش فرزندان به گروه همسالان نباشند. هنگامیکه فرزندان از طریق گفتگویی که آموزش دیده اند بتوانند مشکلات و مسایل خود را در محیط خانواده حل کنند، دیگر راهی برای رفتارهای ناهنجار و قانون شکن باقی نمی ماند و میزان آسیب های اجتماعی کاهش می یابد.

 

برچسب ها: ازدواج، طلاق، تفاهم، طلاق عاطفی، گفت و گو تعداد بازديد: 236 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز