Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 01:15

7
مرداد
تکنیک‌های رفع قهر و دعوای زن و شـوهـرهـا

تکنیک‌های رفع قهر و دعوای زن و شـوهـرهـا

قهر كردن نوعی از تجاوزهای معنوی در رابطه است. به این دلیل كه فردی كه قهر می‌کند، تصمیم دارد شما را نادیده بگیرد و تحت فشار روانی قرار دهد. فردی كه قهر می‌کند، علائم‌های خودشیفتگی را از خود نشان می‌دهد.قهر كردن رفتاری كودكانه است

دکتر سمیرا اسماعیلی -  روانشناس

 

تحریریه زندگی آنلاین : قهر كردن نوعی از تجاوزهای معنوی در رابطه است. به این دلیل كه فردی كه قهر می‌کند، تصمیم دارد شما را نادیده بگیرد و تحت فشار روانی قرار دهد. فردی كه قهر می‌کند، علائم‌های خودشیفتگی را از خود نشان می‌دهد.قهر كردن رفتاری كودكانه است و نشان از عدم عزت‌نفس و اعتمادبه‌نفس و هم‌چنین عدم توانایی حل كردن مسئله است.قهر كردن رفتاری اكتسابی از خانه و خانواده است. قهر كردن روشی برای حذف و یا از بین بردن بحث و مجادله است ولی هیچ‌گاه مشكلات در رابطه را حل نخواهد كرد.اگر شما قربانی چنین واكنش روانی هستید، بدانید این حق شما نیست و بایستی در ابتدا در خود تغییراتی انجام دهید و سپس در رابطه تغییراتی ایجاد كنید. قهر كردن شریك در رابطه با شما به‌واسطه شما می‌تواند تقویت و یا از بین برود.بدانید قهر كردن روشی است كه او استفاده می‌کند تا شما را تحت فشار قرار دهد و خواسته و نیاز خود را برآورده نماید و هم‌چنین موقعیت و شرایط را كنترل نماید. زمانی كه در شما ترس از تنهایی و طرد شدگی وجود داشته باشد، قربانی قهرهای او خواهید شد و او شما را به‌خوبی كنترل خواهد كرد. بنابراین بهتر است احساس ارزشمندی و عزت‌نفس خود را تقویت كنید تا احساس تنهایی و طرد شدگی در شما كم شود.

 بیشتر بخوانید:

احترام در رابطه زناشویی چگونه ایجاد می شود؟

17 راز مردانه که هرگز به زبان نمی آورند!

 

 

 

نكات مهم در مقابله با قهر کردن

 به خاطر داشته باشید، قهر كردن حاصل عدم اطمینان و عدم كنترل می‌باشد و این مشكل اوست نه شما. شما می‌توانید بگویید: می دونم الآن مشكلی هست كه نمی‌توانیم مدیریتش كنیم، چیزی هست كه من بتونم كمك كنم؟! اگر جوابی نداد به‌عنوان جواب او مبنی بر این‌که كمكی از شما نمی‌خواهد بپذیرید. در ادامه روش‌های معمول و عادی زندگی خود را از سر بگیرید تا وقتی‌که بخواهد صحبت كند.به خاطر داشته باشید، رفتار او بر اساس نیاز، خواسته و توقعی ایجاد شده، كه برآورده نشده است. پس در زمانی كه آرام‌تر است با او صحبت كنید كه چگونه نیاز، خواسته و توقع خود را بیان كند تا در یك موقعیت برنده - برنده بتوانید نتیجه بگیرید.عکس‌العملی (خوب و یا بد) به قهر كردن او نشان ندهید. هرگونه عکس‌العملی به معنای پاداشی روانی برای رفتار او خواهد بود و رفتارش را تقویت خواهد كرد. پس پاداش دادن را متوقف كنید.ذهن‌خوانی نكنید. تلاش نكنید نیاز، خواسته و توقع او را حدس بزنید. چنین توانایی در ما وجود ندارد تا بتوانیم ذهن دیگران را بخوانیم. اگر این كار را انجام دهید به دلیل خطاهایی كه در حدس‌های شما به وجود می‌آید، او دیگر افكار خود را با شما تبادل نخواهد كرد. بنابراین بهتر است، زمانی كه آرام‌تر است بیشتر از او سؤال كنید تا حدس بزنید.احساس او را محترم بدانید. یعنی بگویید: می‌فهمم كه ناراحت هستی. و یا بگویید: متأسفم كه ناراحت شدی. ولی این به این معنی نیست كه شما اشتباه کرده‌اید. بلكه از این‌که او در این موقعیت، احساس خوبی ندارد، احساس تأسف کرده‌اید.افرادی كه قهر می‌کنند عموماً در انكار هستند. یعنی آن‌ها نمی‌توانند رفتار و احساس خود را ببینند و رفتارهای آسیب‌زننده را هم برای خود و هم برای دیگران درك كنند.بهترین روش آشتی با واقعیت است كه شما می‌توانید نقش مؤثری در این امر داشته باشید.به عبارتی آن‌ها افرادی مسئولیت‌پذیر نیستند و زحمت راه حل پیدا كردن را به خود نمی‌دهند.هم‌چنین بسیاری از اختلافات از آنچه می‌گویید شروع نمی‌شوند بلكه از این شروع می‌شوند كه چگونه می‌گویید.

 

چند تکنیک ساده جهت پایان دادن به دعواهای زوجین

1-هیچی:

 معمولاً زوج‌هایی که با هم «کثیف» دعوا می‌کنند، یا از دعوا کردن می‌ترسند یا نمی‌خواهند دعوا به اسمشان تمام شود. به جای اینکه بیایند و بگویند ناراحت یا عصبانی‌اند، انرژی منفی از خود ساطع می‌کنند و آرزو دارند از آن‌ها بپرسید: «چی شده؟» اینجاست که همسر شما اولین کلمه جادویی دعوا را به زبان می‌آورد: «هیچی»!

از آنجا که واضح است اتفاقی افتاده، «هیچی» یعنی خیلی چیزها! «معلوم است که ناراحتم، اما دلم نمی‌خواهد چیزی بگویم که دعوایمان شود، بنابراین سعی می‌کنم تو را تحریک کنم تا دعوایی که من می‌خواهم، راه بیندازی!»

دفعه بعد که همسرتان جواب داد «هیچی»، با این جمله جوابش را بدهید: «این جواب فقط باعث جروبحث و دعوای ما می‌شود. هر وقت آمادگی حرف زدن داشتی، من آماده شنیدن هستم.»

 بیشتربخوانید:

10 راهکار عالی برای آرام کردن همسر عصبانی

 

 

 

2 -حالا هر چی:

 فرض کنید همسرتان اولین کلمه دعوا را به زبان آورده، «هیچی!» و شما به جای آنکه بگویید: «هر وقت  آماده گفتن بودی، من آماده شنیدنم»، می‌گویید: «می‌دانم اتفاقی افتاده». اینجاست که همسر شما دومین کلمه دعوا را به زبان می‌آورد: «حالا هر چی!»

«حالا هر چی» می‌تواند درست به قلب شما بخورد، این عبارت تحقیرکننده است و احساسات و نگرانی‌هایتان را بی‌اهمیت جلوه می‌دهد.

دفعه بعد که همسرتان گفت: «حالا هر چی»، گول نخورید و آغازگر دعوایی که معمولاً خواسته خشم منفع همسرتان است، نباشید. در عوض، خیلی خونسرد به او بگویید: «وقتی همچین حرفی به هم می‌زنی، احساس می‌کنم حس من یا چیزی که می‌خواهم بگویم برایت مهم نیست و این باعث می‌شود احساس بدی پیدا کنم.»

اگر همسرتان یک عذرخواهی درست و حسابی از شما نکرد، بهتر است رفتارتان را کمی تغییر دهید و بروید سمت کارهای روزمره. در غیر این صورت، شما تسلیم دعوایی می‌شوید که به خواست او شروع شده.

 

3 -همیشه و هیچ‌وقت

«تو هیچ‌وقت سروقت نیستی!»، «من همیشه باید پشت سرت راه بروم و تمیزکاری کنم»، «من همیشه در مهمانی‌های کاری تو شرکت می‌کنم اما تو هیچ‌وقت با من نمی‌آیی.» «همیشه» و «هیچ‌وقت» به‌ندرت واقعی هستند. وقتی از عباراتی استفاده می‌کنید که در آن‌ها «همیشه» یا «هیچ‌وقت» وجود دارد، در واقع به همسرتان می‌گویید که او هرگز نمی‌تواند کاری را درست انجام دهد یا باورتان نمی‌شود که او بتواند تغییر کند. این موضوع منجر به تسلیم شدن و دست از تلاش برداشتن او می‌شود.

چرا همسرتان نباید در تمیزکاری به شما کمک کند. وقتی به جای اینکه بگویید: «لطفاً زباله‌ها را بیرون ببر» می‌گویید: «خیلی دوست داشتم تو زباله‌ها را بیرون می‌بردی اما می‌دانم که نمی‌بری!» نمی‌توانید از همسرتان انتظار داشته باشید که با حالت «ثابت می‌کنم اشتباه می‌کنی» سازگار شود!

«هیچ‌وقت» و «همیشه» را از دایره لغات زناشویی‌تان حذف کنید. به جایش بگویید: «گاهی» یا «بعضی وقت‌ها»، سعی کنید بر زمان حال متمرکز بمانید و دقیق بگویید: «ناراحت شدم که امروز دیر کردی.»

اجازه دهید همسرتان بداند ایمان دارید که تغییر می‌کند.

 بیشتربخوانید:

شیوه مدیریت همسران بدخلق

 

 

4 -تو هم مثل... بابا/ مامان/ خواهر و... هستی

این حرف هم از همان حرف‌های است که نشان از خشم منفعل همسرتان دارد و می‌خواهد شما آغازگر یک جاروجنجال باشید. به جای اینکه همسرتان بگوید: «احساس می‌کنم که از من بهانه‌گیری می‌کنی.» به شما می‌گوید: «تو هم عین مادرت هستی!»

سعی کنید یک نفس عمیق بکشید و فقط بگویید: «خیلی ناراحت می‌شوم که من را با مادرم مقایسه می‌کنی.» دعوا راه نیندازید؛ بگذارید بداند شما را رنجانده.

 

5 -تو خیلی حساسی/ همه چیز رو به خودت می‌گیری

«تو زیادی حساسی» و «تو همه چیز رو به خودت می‌گیری» یعنی حساسیت و احساس حقارت خوب نیست. این‌ها هم عبارات بحث‌برانگیزی هستند اما ممکن است «فریادی برای کمک خواستن» باشند!

همسر شما شاید می‌خواهد چیزی بگوید، البته به یک روش بسیار غیرموثر او نیاز دارد چیزی به شما بگوید که ممکن است ناراحتتان کند و از عکس‌العمل شما می‌ترسد.

 

برخی مشاوران و روانشناسان در جلسه‌های زوج درمانی به مراجعان خود یاد می‌دهند زمان جروبحث، در انتخاب کلمه‌ها و عبارات دقت کنند که ممکن است یک مخالفت ساده و کوچک را به یک دعوای درست و حسابی تبدیل کند چون وقتی تمیز دعوا کنید رابطه‌تان را سالم نگه می‌دارید. پس سعی کنید تا حد امکان، شفاف و روشن باشید و بدون برچسب زدن به یکدیگر و به زبان آوردن عبارات آزاردهنده، اصل موضوع را بگویید.

برچسب ها: زندگی مشترک، اختلافات زن و شوهری، دعوا تعداد بازديد: 2706 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز