Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 05:52

20
اردیبهشت
بدبينى زندگى راتباه مي‌كند!

بدبينى زندگى راتباه مي‌كند!

خانم‌ها بیش از هر چیز به ارتباط کلامی و عاطفی نیاز دارند. از این رو برقراری ارتباط کلامی با شخص مورد علاقه‌شان بسیار مهم است. خانم‌ها معمولا از مردان بدبین و شکاک دوری می‌کنند

دكتر پروانه صفايى مقدم -  روانشناس بالينى‎

 

تحریریه زندگی آنلاین : خانم‌ها بیش از هر چیز به ارتباط کلامی و عاطفی نیاز دارند. از این رو برقراری ارتباط کلامی با شخص مورد علاقه‌شان بسیار مهم است. خانم‌ها معمولا از مردان بدبین و شکاک  دوری می‌کنند، تعریف و تمجید مردان از همسر و کمک کردن به او در انجام امور منزل و نگهداری فرزندان، همچنین ابراز محبت در هنگام  ناامیدی او باعث ایجاد حس دلگرمی برای خانم‌ها است. خرید گل و هدیه به بهانه‌های مختلف برای همسر بسیار مهم است، توجه و احترام به همسر در تصمیم‌گیری‌های زندگی باعث می‌شود تا صمیمیت و عشق میان زوجین تداوم یابد. اهمیت اخلاق‌مداری زوجین در زندگی، چهره، هيكل و تيپ اگرچه خيلی اوقات برای بسياری از خانم‌ها ملاک اول و اصلی انتخاب است، ولی بعد از مدتی متوجه می‌شوند که اخلاق و اعتماد از اهمیت بیشتری برخوردار است. اعتماد نقش اساسی در زندگی زناشویی ایفا می‌کند. اگر می‌خواهید اعتماد همسرتان را جلب کنید و اطمینان خاطر وی را دوباره به خود برگردانید، باید از برخی اصول رفتاری پیروی کنید، در آن‌ها تغییر ایجاد کرده و برای جلب رضایت شریک زندگی خود بکوشید. مشکلات زوجین زمانی شروع می‌شود که اعتماد یکدیگر را از دست می‌دهند. رفتن اعتماد از رابطه به معنای ورود بدبینی و شک به زندگی مشترک است که به مرور زمان منجر به از بین رفتن صمیمت و محبت زوجین می‌شود و اختلافات و شروع و شعله‌ور می‌گردند.

 بیشتربخوانید:

چطور در زندگی مشترک به همسرمان اعتماد کنیم؟

 

 

اعتماد زیربنای استحکام روابط زوجین

اعتماد زیر بنای اصلی یک رابطه است و بدون آن تمامی‌ ساختارهای یک رابطه به راحتی از هم جدا می‌شوند، حتی اگر در یک رابطه تمامی‌ دارایی و احساس خود را سرمایه‌گذاری نماییم ولی اعتماد درون آن جای نداشته باشد، به طور حتم آن رابطه به جایی نخواهد رسید.هنگامی که زن و یا مرد به شریک زندگی خود اعتماد نداشته باشند، قادر نخواهند بود با دیدی روشن و فارغ از بدبینی، امور و سوتفاهمات‌شان را برطرف کنند. در این حالت نمی‌توانند گفتگویی موثر داشته باشند، زیرا یکی از پایه‌های گفتگوی موثر شنیدن فعال است، بدین معنا که زوجین ابتدا صحبت‌های یکدیگر را به خوبی گوش کنند، ولی چنانچه اعتماد در رابطه نباشد، زوجین در هنگام گفتگو فقط به ذهنیات منفی خود در مورد شریک زندگی می‌اندیشند و قادر نخواهند بود در زمان حال باشند و به خوبی جملات و کلمات همسر خود را شنیده و تحلیل کنند. به همین دلیل سریع عصبانی شده و واکنش‌های نامناسب و خشن از خود بروز می‌دهند.

 

اعتماد مهم‌ترین اصل زندگی زناشویی

زن و شوهر باید در همه ابعاد زندگی، خواه بعد مالی و یا بعد ناموسی به یکدیگر اعتماد داشته باشند تا بتوانند زندگی مشترک خانوادگی را اداره کنند. معنای واقعی زندگی مشترک که سکون و آرامش است، در چنین محیطی ملموس خواهد بود.به طور کلی در هر محیطی که روح بدگمانی و سوء‌ظن راه یافته باشد، اضطراب و تشویق در آن حاکم خواهد بود و در اینجا ذکر دو نکته اساسی ضروری است: یکی اینکه زن و شوهر برای وصول به اعتماد و اطمینان کامل نسبت به یکدیگر در درجه اول موظف هستند از انجام هر نوع رفتاری که موجب توهم و سوءظن می‌شود، شدیدا اجتناب کنند و همچنین از

 

ابراز کلمه و یا جمله‌ای که در طرف مقابل شک و تردید ایجاد می‌نماید، پرهیز کنند، چرا که هیچ موجودی مانند انسان حساس و ظریف نیست، حتی شوخی کردن‌های نابجای زن و مرد می‌تواند در مواردی بذر بدبینی و سوظن را در دل طرف مقابل بکارد و پس از گذشت مدت زمانی زن و شوهر نسبت به یکدیگر بدگمان و بدبین گردند.

اعتماد یکی از پایه‌های اصلی هر زندگی زناشویی است. شما هم اگر به همسرتان شک کرده‌اید و می‌خواهید با یک شماره ناشناس همسرتان را امتحان کنید، بهتر است با ما همراه شوید و بیشتر در این مورد بدانید.

 بیشتربخوانید:

آیا حسادت زنانه یک بیماری است؟

 

اصلی‌ترین عوامل بی‌اعتماد شدن زوجین

  1. عوامل شخصیتی و گذشته نامناسب

معمولا افرادی که خود درگیر دروغگویی، پنهان کاری یا خیانت به همسر هستند، نمی‌توانند به همسر خود هم اعتماد کنند. یک حالت دیگر این موضوع، رفتارهای قبلی فرد است. اگر فردی در هر تماسی که با جنس مخالف داشته به قصد و نیت سوء‌استفاده بوده است، نمی‌تواند به همسر خود یا دیگران اعتماد کند. در واقع این تاوانی است که هر فردی برای شکستن اصول اخلاقی در طول زندگی می‌پردازد. نمی‌توان از مردی که پیش از ازدواج با زنان متاهل رابطه برقرار می‌کرده است، انتظار داشت به همسر خود اعتماد کند که وفادار است.

  1. نداشتن عزت نفس

عزت نفس به معنای قضاوت کلی شخص از خود است. من چقدر خود را انسانی ارزشمند، توانمند و خوب می‌بینم. اگر عزت نفس پایین باشد، همواره ترس اینکه مبادا شخص سومی که قطعا بهتر و جذاب‌تر از من است، توجه همسرم را به خود جلب کند، وجود دارد. این نبود اطمینان درونی و شخصی است که به رابطه زوجین تعمیم داده می‌شود. در این صورت هر فرد دیگری را تهدیدی بالقوه برای ثبات ازدواج خود فرض می‌کنیم و تمام تلاش خود را برای ممانعت از برخورد همسرمان با افراد غریبه صرف خواهیم کرد.

  1. توجه نداشتن به حریم خصوصی

بعضی افراد می‌پندارند که بعد از ازدواج، حریم خصوصی زن و شوهر صفر می‌شود و آن‌ها نباید هیچ ناگفته‌ای بین خود داشته باشند. طبیعی است که هیچ کسی به اندازه همسر به انسان نزدیک نیست. این بدان معنا است که شعاع حریم خصوصی بین زن و شوهر در کمترین حد خواهد بود؛ اما هیچ‌گاه به صفر نخواهد رسید. هر فردی باید بپذیرد که طرف مقابل هم انسان است و هر انسانی به فضا و حریم خصوصی نیاز دارد. انتظار اینکه همسرتان همه چیز را به شما بگوید و هیچ رازی نداشته باشد، بی‌مورد است.

  1. تعریف خیانت فرازناشویی در شبکه‌های مجازی

در ادامه باید به چند نکته اساسی که فناوری امروزی باعث آن شده است، اشاره کرد. رفتارهای فرازناشویی به تمامی رفتارهایی گفته می‌شود که به نوعی مخل رابطه زناشویی فرد باشد و شخص سومی از جنس مخالف هم درگیر آن باشد. بعضی از افراد خیانت را تنها برقراری رابطه جنسی با فرد سوم می‌دانند، اما اگر صحبت کردن مجازی با فرد سوم هم جایگزین رابطه کلامی بین زوجین شود، آن هم مشمول خیانت یا رفتارهای فرازناشویی خواهد شد. در نتیجه باید در استفاده از شبکه‌های مجازی احتیاط شود.

 

به یکدیگر احترام بگذارید

شریک زندگی‌تان نیاز به احساس امنیت و اطمینان شما دارد، هیچ‌گاه قدرت ابراز عقیده را از همسرتان نگیرید و عکس‌العمل‌های تلافی‌جویانه را در زندگی مشترک دنبال نکنید. احترام به عقاید شریک زندگی‌تان جایگاه شما را نزد همسرتان و اطرافیان بالا می‌برد. احترام گذاشتن، اعتماد‌سازی را در زندگی پر رنگ‌تر می‌کند.

بیشتربخوانید:

بدبینی زن نبست به شوهر

 

 

همدلی از همزبانی بهتراست

ممکن است شما فرد دلسوزی باشید و همسری مهربان، اما نتوانید به راحتی و به خوبی احساسات طرف مقابل را درک کنید، اما این نکته را فراموش نکنیم که همدلی در زندگی زناشویی باعث می‌شود به احساسات یکدیگر آسیب نرسانید. از آنجایی که در زندگی مشترک همدلی پر‌رنگ‌تر است، لازم است خیلی سریع شریک زندگی هر نوع تغییر احساسی و عاطفی را درک کند. همدلی باعث می‌شود فرد در تمام مراحل زندگی احساس تنهایی نکند و اطمینان داشته باشد که همیشه گوش شنوایی برای مشکلات او وجود دارد.

قدرانی کنید

از همسرتان قدرانی کنید. این بهترین راه برای ابراز محبت شما است. اعتماد و عشق در گذر زمان، زندگی مشترک شما را رونق می‌بخشد.

 

اعتماد‌سازی کنیم

در آخر اینکه گاهی اتفاقاتی رخ می‌دهد که همسر شما به دلایلی هر چند کوچک اعتمادش را از دست می‌دهد، وقتی اعتماد در زندگی کم‌رنگ می‌شود، به نوعی خصومت و دلگیری‌ها خود را نشان می‌دهد. قضیه وقتی حادتر می‌شود که در تلاش برای پنهان‌کاری هستید و منتظرید تا شرایط مناسب پیش آید تا موضوع را مطرح کنید، اما گاهی زمان را از دست می‌دهید و همین امر باعث کدورت می‌شود. اتفاقاتی از این دست پایه‌های صمیمت و همدلی را می‌شکند.

 

حقیقت را بگویید

در زندگی مشترک، شاید بهتر بگوییم از همان روز اول خواستگاری، صداقت حرف اول را می‌زند. در بحرانی‌ترین شرایط، گفتن حقیقت بازنده بودن نیست. شاید به صراحت می‌توان گفت که دروغ گفتن سریع‌ترین راه از بین رفتن اعتماد است. در واقع فرار کردن از راستگویی، نابودی رابطه شما با همسرتان را در پی خواهد داشت. صداقت با ایجاد اطمینان و اعتماد متقابل، پایه‌های زندگی مشترک را تقویت می‌کند.

 

مشکلات عدم اعتماد و امتحان کردن همسر با شماره ناشناس

این روزها دیده می‌شود که برخی افراد با شماره‌های ناشناس به همسر خود پیام می‌دهند و به اصطلاح قصد امتحان او را دارند. این کار به شدت مخل رابطه زناشویی است؛ زیرا در هر صورت ضربه‌ای جبران‌ناپذیر به رابطه وارد خواهد آورد، چون یا طرف مقابل به هر دلیلی چه جدی چه شوخی با روی گشاده با ناشناس برخورد می‌کند که باعث شک همسر امتحان‌کننده می‌شود یا روی خوش نشان نمی‌دهد که چون بعدش متوجه می‌شود از سوی همسرش امتحان شده است، هیچ‌گاه نمی‌تواند مثل قبل به آن رابطه پایبند باشد و قطعا تجربه ناخوشایندی است؛ زیرا اگر احساس کنید همسرتان به شما اطمینان ندارد، ضربه جبران‌ناپذیری به شما وارد خواهد شد.

 

با اعتماد شوخی نکنید

به طور کلی اعتماد یک امر کلی است. یا شما به همسرتان اعتماد دارید یا ندارید. رفتارهای خاص یا موقعیتی هیچ تاثیر بلند‌مدتی روی اعتماد بین زوجین نخواهد داشت. در نتیجه بهتر است قبل از ازدواج تصمیم نهایی خود را اتخاذ کنید:

 

آیا می‌توانید به این فرد اعتماد کنید یا خیر؟ اگر پاسخ شما خیر است، پس اصلا وارد این ازدواج و رابطه نشوید، اما اگر پاسخ مثبت دادید و وصلت انجام گرفت، تا زمانی که به وضوح خلاف آن برای شما ثابت نشده است، از آزمایش یا تهمت زدن به همسر خود به شدت پرهیز کنید. هر تهمت یا نسبت ناروا ممکن است از نظر شما تنها یک حرف باشد که در زمان عصبانیت زده شده است، اما قطعا در نظر همسر شما نشان از بی‌اعتمادی عمیق شما به او است؛ بی‌اعتمادی که قطعا خود را مستحق آن نمی‌داند و باعث از چشم افتادن شما و سردی او نسبت به رابطه‌تان خواهد شد.

زندگي خانوادگي يك نوع مشاركت است و اولين و اساسي‌ترين شرط در شركت‌ها، اطمينان و اعتماد شركا نسبت به يكديگر مي‌باشد. در نتيجه پايه و اساس هر نوع رابطه‌اي اعتماد و اطمينان مي‌باشد. بديهي است كه در رابطه زناشويي زن و مرد بايد زمينه‌هاي اعتماد را براي يكديگر فراهم كنند كه حتي كم‌ترين خللي در صفا و صميميت آنان وارد نشود.

 

 

برچسب ها: روابط عاطفی، اعتماد، بدبینی، شک تعداد بازديد: 2297 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز