Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 16:39

8
فروردین
قوانین طلاق در دوران عقد

قوانین طلاق در دوران عقد

اصلی‌ترین اختلافات در دوران عقد و نامزدی شامل از دست رفتن اعتماد، شک به انتخاب، اختلافات خانواده‌ها و روابط زناشویی می‌شود.

  این اختلافات معمولا به دلیل شناخت کم در دوران آشنایی، دروغ گویی و تظاهر قبل از عقد و بها دادن به رسوم غلط در ازدواج است. گاهی این اختلافات، قبل از رفتن به زیر یک سقف مشترک به طلاق ختم می‌شود.

دوران عقد

دوران عقد می‌تواند یکی از هیجان انگیزترین و زیباترین دوره‌های زندگی باشد. شما بالاخره با فرد موردعلاقه‌تان ازدواج کرده‌اید و رسما همسر او هستید، می‌خواهید همه لحظات تلخ و شیرین را با او شریک باشید و زندگی جدیدی را در کنار او آغاز کنید. اما داستان همیشه به آسانی طبق این روال پیش نخواهد رفت. در دوران عقد نگرانی‌ها و اختلافات جدیدی برای عروس و داماد ایجاد خواهد شد.

 اختلافاتی که ممکن است دعوا و درگیری زیادی ایجاد کند و مانعی برای ادامه ارتباط و حتی جدایی در دوران عقد شود. اگرچه باتوجه به هیجانات اولیه شروع دوران متاهلی، بسیاری از اختلافات در این دوران طبیعی و قابل حل است. درواقع زوج با فراگیری مهارت‌های ارتباطی و مشاوره می‌توانند بسیاری از سوتفاهم‌ها را برطرف کرده و از بروز دعوا و درگیری در دوران عقد جلوگیری کنند.

 دلایل مهم تصمیم طلاق در دوران عقد

- همسری که مثل رویاها نیست!

یکی از خطراتی که دوام ازدواج را در دروان عقد تهدید می کند، این است که برخی از افراد پس از ازدواج به ناگاه روی دیگری از شخصیت خود را نمایان می کنند و رفتارهایی را بروز می دهند که ناقض ادعاهای پیش از عقدشان است.

 از سوی دیگر به مرور زمان برخی از زوجین دیگر اشتیاق روز اول خود را ندارند و این مسئله باعث می شود که متوجه عیب هایی از طرف مقابلشان بشوند که تا پیش آن نمی دیدند در چنینی همسرشان را فردی می یابند که شباهتی به فردی که در تصورشان بوده ندارد و بعضی ها تصمیم می گیرند این رابطه را برای همیشه به پایان برسانند.

 از دیگر دلایل بسیار مهم طلاق در دوران عقد، وقوع ازدواج های زودهنگامی است که بدون شناخت کافی و در کمترین مدت زمان آشنایی صورت می گیرد. اینکه برخی از جوانان به بهانه ازدواج روابطی را کلید می زنند و در نهایت پس از چند سال نه تنها ازدواج نمی کنند، بلکه با کوله باری از آسیب از این رابطه های خارج می شوند، به هیچ عنوان به نفع بنیان خانواده و جامعه ما نیست

 اما این مسئله دلیل نمی شود که برخی از والدین با محدودیت های بیش از حد امکان شناخت طرفین پیش از عقد را از میان ببرند و کار را به جایی برسانند که دختر و پسر برای رهایی از محدودیت های بی مورد والدین تن به عقدی زود هنگام بدهند و زمانی پی به شخصیت یکدیگر ببرند که دیگر دیر شده است.

 - طولانی شدن دوران عقد

تعویق زمان عروسی و طولانی شدن دوران عقد هم که یکی از عوامل افزایش اختلاف‌ها است که باعث می‌شود دوران عقد برخی از زوج ها هیچ وقت به مراسم عروسی و ازدواج ختم نشود.

 - روبه رو شدن با سیل عظیم هزینه‌ها

مشکلاتی مانند مسکن، شاغل نشدن مرد، توانایی نداشتن خانواده در تهیه جهیزیه و بسیاری مسائل دیگر، از اصلی ترین دلایل طلاق در این دوران است. دوران عقد فرصتی است برای فراهم کردن یک خانه و زندگی مشترک که برخی موارد به عهده خانواده دختر و برخی به عهده پسر و خانواده‌اش است.

 زمانی که زیر فشار این هزینه‌ها قرار می‌گیرند و اینکه باید از این‌پس به فکر فراهم کردن آن به تنهایی باشند نمی‌توانند این حجم از فشار و مسئولیت را قبول کنند، و جا می‌زنند. یکی از پیامدهایی که باعث افزایش موارد طلاق در دوران عقد در سال گذشته شد، ماجرای تغییرات نرخ ارز و تورم چند برابری قیمت هایی بود که در سال‌های اخیر به جامعه ما تزریق شد.

 افزایش چند برابری قیمت ها باعث شد که جوانانی که در روزهای خوش دوران عقد به سر می بردند و در حال تدارک برنامه های ازدواج بودند، به ناگاه متوجه شوند که با این پس اندازی که برای تهیه منزل مستقل و هزینه ازدواج و خرید جهیزیه در نظر گرفته اند، نمی توانند از پس این قیمت های جدید بر بیایند

 و این مسئله جوانان را با بهت و سرخوردگی روبرو کرد و باعث شد برخی ها به دلیل اینکه نمی توانند از پس برآوردن هزینه های تشکیل زندگی بربیایند، به طور کلی از خیر ازدواج بگذرند و بیراهه طلاق را به عنوان مفری از این باتلاقی که به آن دچار شده اند، برگزینند.

 پیشگیری از ایجاد اختلافات و طلاق در دوران عقد

روانشناسان و متخصصان حوزه خانواده و ازدواج راهکارهای زیر را برای حل اختلافات دوران عقد و نامزدی ارائه می‌دهند:

- سعی کنید انتظارات مالی و عاطفی خود را متناسب با شناختی که از روحیات و شرایط طرف مقابل خود بدست آورده‌اید واقع‌بینانه تنظیم کنید.

- صداقت داشته باشید. با داشتن صداقت می‌توانید برای طرف مقابل اعتماد و اطمینان خاطر ایجاد کنید.

- نقاط قوت طرف مقابل را با تشویق و تقدیر تقویت کنید و سعی در پذیرش نقاط ضعفی داشه باشید که وجود آن در هر شخصی طبیعی است.

- با روابط گرم و صمیمی، عشق و محبت را در یکدیگر تقویت کنید تا بتوانید رابطه عاطفی عمیقی ایجاد کنید.

- خانواده‌ها باید به فرزندان برای درک نیازها و توقعات همسر خود کمک کنند و مانع از بروز مشکلات شوند.

- بسیاری از اختلاف نظرها و دعواهای کلامی در بین زن و شوهر طبیعی است، به اختلافات با حساسیت‌های بی مورد دامن نزنید و سعی کنید با کسب مهارت‌های ارتباطی و مشاوره ازدواج آنها را حل کنید.

این نشانه‌ها را در دوران عقد جدی بگیرید

در صورتی که در دوران عقد و نامزدی با مشکلات زیر درگیر هستید، حتما قبل از شروع زندگی مشترک با یک مشاور مشورت کنید:

 - مشاجرات و دعواهای پی در پی

وجود اختلاف نظر در بعضی مسائل بین همسران امری طبیعی است. اختلاف نظر در همه مراحل از همان دوران نامزدی تا سال‌ها زندگی مشترک اجتناب‌ناپذیر است. اما اگر در هر بار ملاقات شما با یکدیگر دعوا و مشاجرات پی در پی اتفاق می‌افتد. این موضوع می‌تواند نشانه‌ای برای وجود اختلافات جدی در ارزش‌ها یا روحیات شما باشد.

 - خیانت

خیانت در دوران عقد و نامزدی ممکن است دلایل متفاوتی داشته باشد. ممکن است ازدواج تحمیلی بوده و یا فرد بعد از عقد از انتخاب خود پشیمان شده باشد. براورده نشدن نیازهای عاطفی و انتظارات نیز دلیل دیگری بر خیانت فرد در دوران عقد است. در بعضی از موارد خیانت عملی عادتی و به خاطر صرف تنوع طلبی فرد در رابطه با جنس مخالف است. به هرحال هیچ کدام از این موراد دلیل موجه و قانع کننده‌ای برای خیانت نیست و در صورت بروز چنین مسئله‌ای در دوران عقد نباید به سادگی از آن گذشت.

 - کتک کاری و خشونت فیزیکی

اگر دعواهای دوران عقد به برخورد فیزیکی و کتک کاری منجر شود، نباید به سادگی آن را نادیده گرفت. دوران نامزدی و عقد به شیرین‌ترین دوران زندگی مشترک معروف است. وقتی در این دوران نامزدتان در دعواها و درگیری‌ها با خشونت با شما رفتار می‌کند یعنی مهارت و توانایی کنترل خشم در مواقع تنش زا را ندارد.

 در این صورت مسلما در زندگی مشترک آینده نیز این خشونت از سوی او  تکرار شده و هر بحث و جدل کوچکی به خشونت فیزیکی منجر خواهد شد. هیچ نوع بدرفتاری و خشونت را امر عادی در زندگی زناشویی تلقی نکنید و از این باور واهی که بعد از شروع زندگی مشترک رفتار طرف مقابل اصلاح خواهد شد دست بردارید.

 پی بردن به اختلالات شخصیتی در طرف مقابل

اختلالات شخصیتی به مجموعه‌ای از مشکلات روانشناختی شامل الگوهای ثابت رفتاری، عاطفی و فکری گفته می‌شود . این اختلالات باعث ناسازگاری و اختلالات جدی در کارکرد و روابط فرد می‌شوند و همه جنبه‌های زندگی او را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

 گفته می‌شود که از جمله نامناسب‌ترین افراد برای ازدواج کسانی هستند که مبتلا به یک یا چند اختلال شخصیتی می‌باشند. مخرب‌ترین اختلالات شخصیتی در ازدواج شامل اختلال شخصیت پارانوئید، اختلال شخصیت ضد اجتماعی، اختلال شخصیت نمایشی، اختلال شخصیت خودشیفته و اختلال شخصیت مرزی می‌شود.

 مواردی که قبل از تصمیم به طلاق در دوران عقد باید به آن توجه کنید:

- هزینه تصمیم مهمی را که گرفته‌اید، بسنجید

آیا طلاق آخرین راه حل است؟ این که می‌شود از دیدگاه فرد سوم شخصی، مثلا یک مشاور به قضیه نگاه کرد تا بتواند راه‌حل های گوناگون را ببیند و به تردیدهای شما پاسخ دهد.

 - با خودتان رو راست باشید

لازم است قبل از هر چیز به این سوالات در تصمیم به این مهمی، صادقانه جواب دهید.

چرا دراین موقعیت قرار گرفته‌اید؟

چه کارهایی وخامت اوضاع را بیشتر کرد؟

سهم هر کدام از شما دراختلافات چه‌قدر است؟

دخالت اطرافیان چه‌قدر نقش داشت؟

 - راهنمایی بگیرید

خیلی‌ها هستند که در این دوران نیز مشکلاتی مشابه به شما داشته‌اند و به مرور زمان مشکلاتشان حل شده است. از آن‌ها بپرسید. تصمیم گیرنده نهایی شما هستید. لجبازی کاری از پیش نمی برد. گاهی لازم است به تصمیم اشتباهی که گرفته‌ایم، اعتراف کنیم.

 - سرانجام تصمیم خود را ببینید

اگر تصمیمتان طلاق بود، یادتان باشد تا مدت¬ها حرف جدایی شما بین دیگران زده می‌شود. به این مسائل فکر نکنید و به ساختن آینده‌تان فکر کنید و وقت و انرژی خود را با این حرف¬ها هدر ندهید. در مقابل سوال ها و جواب های دیگران خیلی سربسته و محترمانه بگویید که این ازدواج سرانجامی نداشته است و تصمیم گرفته‌اید به دلایلی که برای خودتان روشن است، جلوی ضرر را از همین جا بگیرید.

 تبعات طلاق

طلاق در دوران عقد آن قدر پیچیده است که می‌تواند آسیب‌های ذهنی فراوانی را برای هر کسی به وجود بیاورد. البته طلاق در دوران عقد، به دلیل نداشتن فرزند و مدت زمان کوتاه تر زندگی دو طرف آسیب‌‌های کمتری به دنبال دارد، اما تفاوت طلاق در دوران عقد، بیشتر در نوع فرآیند روانی است که این افراد طی می‌‌کنند. نحوه‌ی مواجه شدن نزدیکان با این مسئله و اختلاف‌های مالی هم پیچیده تر از طلاق بعد از عروسی است.

 - ترس بعد از جدایی

ازدواج نکردن یکی از شایع ترین اتفاق های بعد از طلاق است. دلیلش این است که فرد می‌ ترسد دوباره با فردی که خصوصیات منفی دارد، مواجه شود و شکست بخورد.

 - افسردگی بعد از ناکامی در عشق

طبیعی است وقتی بعد از هزار امید و آرزو با کسی ازدواج کنید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن ناکام شوید، این احساس بسیار طبیعی است و باعث می‌شود که فرد به رابطه جدیدی فکر نکند. در این مورد رفتن پیش مشاور خوب برای ترمیم احساسات ناخوشایند و شروع دوباره توصیه می‌شود.

 - دچار شدن به وسواس‌های احتمالی

 معمولا یکی از طرفین احساس می‌کند به دلیل بی‌کفایتی و یا نقصی که خود از وجود آن خبر ندارد، همسرش او را طلاق داده است. در این مورد بهتر است تنها سهم خود را در مسئله نبینید و به همه ابعادی که منجر شده است تن به این تصمیم بدهید، فکر کنید.

 - احساس گناه شدید از بابت انتخاب اشتباه

گاهی افراد به خاطر احساس گناه تصمیم می‌گیرند که برای تسکین خود این موضوع را تا مدتی نامعلوم از دیگران پنهان کنند. یکی از روش های اشتباه دور شدن از دیگران برای نشنیدن این حرف هاست. دور شدن از همه می‌تواند شما را از فوایدی که در زمان داشتن رابطه با بقیه می‌توانید کسب کنید، محروم کند.

 - سرزنش دیگران

سرزنش و قضاوت دیگران از اشتباه های شایع در این دوران است و بیشتر به این دلیل است که دیگران فکر می‌کنند این اتفاق بسیار زود افتاده است و دو طرف نخواسته اند تلاش کافی برای حفظ زندگی-‌شان بکنند. ورود به وادی توضیح دادن برای قوم و خویش، درباره¬ تصمیم خود باعث احساس سرخوردگی، ناامیدی و شکست می‌شود. این نگرش را در خود به وجود بیاورید که مسئول اصلاح و تصور برداشت های دیگران نیستید.

 - در دسترس نبودن

دور شدن از اطرافیان برای نشنیدن حرف ها روش درستی نیست و باعث احساس تنهایی می‌شود. در مقابل وسوسه قطع ارتباط با دیگران مقاومت کنید و سعی کنید با افرادی که کمتر اهل سرکوفت زدن هستند، رابطه برقرار کنید.

 - بدبینی

انتخاب یک فرد اشتباه و پی بردن به این مسئله تا آن¬جا که فرد را راضی به تصمیم مهمی چون طلاق می‌کند، هزینه خیلی سنگین روانی را به هر کسی وارد می کند. اما این داستان پایان همه چیز زندگی شما نیست و شروع دوباره بعد از دوره‌ای ناراحتی و فعالیت در زمینه‌هایی از زندگی که قبلا برای شما خوشایند بوده، دریچه تازه‌ای را به روی شما باز می‌کند. شانس ازدواج مجدد زیاد است و سعی کنید به جنبه‌های دیگر زندگی خود نیز فکر کنید و همه چیز را سیاه و وحشتناک نبینید.

 اگر در دوران عقد دچار اختلافاتی هستید..

اصلی‌ترین توصیه روانشناسان به زوج‌های جوان برای مواجهه با مشکلات در دوران عقد و نامزدی این است که به یکدیگر گوش فرا دهید، طرفتان را در اولویت قرار دهید و به طرف مقابل توجه و محبت کافی داشته باشید. شما باید در این دوران مهارت ارتباط موثر و حل مشکلات را با یکدیگر تمرین کنید.

 اگر این توانایی را نتوانید در این دوران بدست آورید رابطه شما به زودی محکوم به شکست خواهد بود. همچنین توجه داشته باشید که همه مشکلات با عشق ورزیدن به همسرتان حل نمی‌شوند و شروع زندگی مشترک الزاما درمانی برای مشکلات، دعوا و اختلافات شما در دوران عقد و نامزدی نیست.

 برای مثال ترمیم یک رابطه بعد از خیانت یکی از طرفین آسان نیست و حتما نیاز به همکاری یک مشاور دارد، مشکلاتی مانند اختلالات شخصیتی تنها توسط متخصص روانشناس و یا با اجرای آزمون‌های روانی خاص قابل تشخیص است.

 چگونه با طلاق در دوران عقد کنار بیاییم؟

اگر اطمینان یافته‌اید که انتخاب شما اشتباه بوده است، باید بگوییم که بله تمام کردن رابطه در دران عقد و نامزدی مشکل است. ممکن است شما از بهم زدن مراسمی که برای آن برنامه ریزی کرده‌اید و مهمان دعوت کرده‌اید احساس شرمساری داشته باشید، از حرف مردم بترسید و یا نگران باشید که مورد سرزنش خانواده‌ها و دوستان قرار بگیرید اما شما نباید به دلایل سطحی و اشتباه برای ماندن در رابطه‌ای که درست نیست توجه کنید. در نهایت تصمیم درست، تصمیمی است که در بلند مدت سعادت و خوشبختی شما را در پی داشته باشد.

 

منبع : بیتوته

بیشتر بخوانید:

عشق حقیقی چه نشانه هایی دارد؟

برچسب ها: زندگی مشترک، ازدواج، طلاق، رابطه زناشویی، مهارت‌های ارتباطی، طلاق عاطفی، رازهای موفقیت در زندگی، اختلافات زن و شوهری، آداب و رسوم ازدواج، دوران عقد و نامزدی، سوتفاهم های زندگی مشترک، هزینه های ازدواج تعداد بازديد: 762 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز