Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 06:34

9
آبان
فداکاری لازمه یک زندگی خوب

فداکاری لازمه یک زندگی خوب

روابط صمیمی فداكاری می طلبد. در حقیقت بسیاری از مردم در برابر كسی كه بسیار دوست دارند بارها دست به فداكاری می زنند. در اینجا با فواید و مضرات فداکاری آشنا می‌شوید.

تحریریه گروه ترجمه زندگی آنلاین

 

همسرتان شما را می بیند و هیجان زده می گوید یك كار تازه پیدا كرده كه از نظر درآمد و وجهه اجتماعی، بسیار بالاتراز شغل فعلی اش است اما باید به شهر دیگری برود و شما باید تصمیم بگیرید كه آیا می توانید از شغل و موقعیت خود دست بكشید و از خانواده تان دور شوید و با او ازدواج كرده و به شهر دیگری بروید تا او بتواند به بلندپروازی های حرفه ای اش بپردازد یا خیر؟ آیا می توانید؟

گاهی اوقات اینگونه فداكاری ها زندگی انسان را تغییر می دهد، مانند همین نقل مكان کردن به شهری دیگر.

بعضی فداکاری ها هم  بسیار كوچك و كم اهمیت جلوه می كنند.

مثلا وقتی دوست دارید یك فیلم كمدی ببینید اما همسرتان دوست دارد یك فیلم حادثه ای تماشا كند و شما به خاطر او به تماشای فیلم مورد علاقه او می نشینید.

اگرچه گاهی اوقات ممكن است فردی در این شرایط قرار بگیرد اما انجام دادنش حقیقتا كار آسانی نیست و ممكن است این فكر پیش بیاید من چرا باید از خواست خودم دست بكشم؟

اما اگر شخصی به فردی بسیار علاقه داشته باشد معمولا این فداكاری صورت می گیرد.

فواید و مضرات فداکاری

روانشناسان فواید و مضراتی برای فداکاری برشمرده اند:

فواید فداکاری

زندگی آینده شادتر و بادوام تر

زن و مردی كه به خاطر یكدیگر فداكاری می كنند احتمال دارد در موارد مشابه دیگر نیز اینگونه رفتار كنند و بدین وسیله نشان می دهند که برای احساسات و نیازهای یکدیگر ارزش قایل اند.

پس می توان امیدوار بود كه در آینده زندگی شادتر و بادوام تری داشته باشند. این خیلی زیباست كه بدانید كسی هست كه به شما اهمیت می دهد و حتی به خاطر شما دست به فداكاری می زند.

سپاسگزاری

وقتی برای همسرتان یا محبوب تان فداكاری می كنید به او نشان می دهید كه همراهی صادق و مهربان هستید و از شما قدردانی می شود و این قدردانی به خود شما هم احساس خوبی می دهد.

دیدن لبخند حاكی از رضایت روی صورت كسی كه دوستش دارید این حس را در شما به وجود می آورد كه كارتان فوق العاده باارزش بوده است.

جبران

وقتی همسرتان بداند كه شما به خاطر او و خواست او فداكاری می كنید می فهمد كه به او و احساساتش توجه دارید. بنابراین او نیز برای شما ارزش قایل خواهد شد و در مواردی ممكن است محبت تان را جبران كند.

مضرات

احساس كم اهمیت بودن

انسان ها معمولا با این فكر كه باید وجود باارزش شان  را به خود و اطرافیان شان ثابت كنند بزرگ می شوند بنابراین وقتی به خاطر یك نفر دیگر از خواست خود صرف نظر می كنید و كاری كه دوست ندارید انجام می دهید ممكن است احساس بی لیاقتی كنید.

عدم توازن قدرت

شما فداكاری می كنید اما طرف مقابل تان آن را وظیفه تلقی می كند و قدرش را نمی داند و ممكن است خود را در شرایطی ببینید كه در آینده این شما هستید كه مدام باید تسلیم شوید و از خواست هایتان دست بكشید.

پس از گذشت زمانی این فداكاری های یکطرفه منجر به عدم توازن در قدرت می شود.

احساس بی لیاقتی

وقتی دایم این شما باشید كه فداكاری می كند ممكن است احساس كنید در روابط تان آدم لایقی نیستید و نمی توانید به خواست های دیگران با قاطعیت نه بگویید.

آیا باید فداکاری کرد؟

اگر می خواهید در موردی فداكاری كنید ابتدا سوال های زیر را از خود بپرسید و آنگاه تصمیم بگیرید کارتان صحیح است یا خیر.

1-  آیا نسبت به شما احساس مسئولیت می كند؟

اگر می خواهید برای همسرتان فداكاری و از تمام خواست های خود چشم پوشی كنید باید مطمئن باشید که او نیز در مقابل شما احساس مسئولیت می كند و شما كنار هم آینده خوبی خواهید داشت و به دلیلی رهایتان نخواهد كرد و در زندگی، حامی تان خواهد بود.

2- او هم در مورد شما همین گونه رفتار می كند؟

فداكاری دو طرفه است. وقتی در مورد مساله ای تصمیم می گیرید باید ببینید كه آیا همسرتان تلاش می كند راه حلی بیابد تا شما هم كمترین ضرر را ببینید یا فقط و فقط به خواست واحساس خودش توجه دارد و می خواهد تنها شما، در این مسیر خود را قربانی كنید. اگر اینگونه است قبل از فداكاری دوباره فكر كنید.

3- اولویت ها را بسنجید. کدام یک ارجح اید؟

هنگام فداكاری به اولویت ها توجه كنید . مثلا اگر همسرتان می خواهد كه به یك مهمانی خانوادگی بروید و از طرفی یكی از همكاران تان مهمانی ترتیب داده و شما را دعوت کرده است  بهتر است بسنجید كدام یك را باید قبول كنید و مسلما  مهمانی خانوادگی بسیار مهم تر است و همکارتان این را درک می کند.  بنابراین اینجا درست تر است که از خواست خودتان چشم پوشی كنید.

4- آیا همسرتان ارزش فداكاری تان را می فهمد؟

لازم نیست مدام فداكاری تان را به رخ او بكشید و یا از آن علیه اش استفاده كنید. اما اگر او متوجه فداكاری تان نشده باشد نمی تواند ارزش كار شما را درك كند.

حداقل كاری كه می تواند بكند تشكر از شماست. اگر چنین چیزی ندیدید مراقب باشید تا در زندگی قربانی نشوید.

5-  آیا راه حل بهتری نیست؟

به جای اینكه به سرعت به سراغ راه حل دم دست بروید می توانید به همراه همسرتان به راه حل های ممكن دیگر هم فكر كنید تا مجبور نباشید تا این حد فداكاری كنید.

ممكن است همیشه انتخاب راحت و واضحی وجود نداشته باشد اما شاید راهی هم  برای كم كردن اثر بد فداكاری بیابید.

6- می توانید مذاکره کنید؟

اگرچه وقتی کسی چیزی را لازم دارد و شما با او همکاری می کنید دل هایتان را به هم نزدیک تر می کند اما این بدین معنا نیست تا با هم صحبت نکنید و راه حلی برای آسان تر شدن قضیه نیابید.

مثلا اگر قرار است  شغل تان را رها کرده و از خانواده تان دور بشوید و با همسرتان به شهری که او می خواهد بروید پس باید برایتان تسهیلاتی در نظر بگیرد که بتوانید حداقل چند بار در سال به دیدن خانواده تان بروید.

7- انگیزه تان از فداکاری چیست؟

درواقع بیشتر مواقع این مهم ترین سوالی است که فرد باید از خودش بپرسد. بررسی ها نشان داده مردم به دلایل بسیار متفاوت فداکاری می کنند و الزاما تمام آنها تا آخر عمر شاد نخواهند بود.

آیا شما فقط می خواهید همسرتان را داشته باشید و او را از دست ندهید؟ یا صرفا جرو بحثی رخ ندهد؟ ممکن است با خود بگویید خوب من الآن فداکاری می کنم در عوض او را از دست نمی دهم.

اما مطمئن باشید چنین انگیزه ای موجب احساس نارضایتی از خودتان می شود. بنابه گفته روانشناسان فداکاری با انگیزه اجتناب از چیزی باعث می شود که فرد فداکار از زندگی اش رضایت نداشته باشد.

اگرچه فداکاری و خوشحال کردن فرد مقابل کار خوبی است اما اگر موجب شود شخص از وضعیتش راضی نباشد عزت نفس خود را از دست داده و دچار مشکلات روحی می شود.

پس پیش از هر فداکاری، شرایط را به خوبی بسنجید.

 

برچسب ها: گذشت، روانشناسی ازدواج، روابط همسران، ازدواج موفق، روانشناسی خانواده، سلامت خانواده، فداکاری، مضرات فداکاری، فواید فداکاری تعداد بازديد: 1273 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز