Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 - 09:28

16
مرداد
ده فرمان برای شادكامی (3)

ده فرمان برای شادكامی (3)

بخش سوم- یكی از اركان اساسی زندگی و شخصیت سالم، شاد بودن و شاد زیستن است كه برخلاف آنچه نوشته‌اند و گفته‌اند نه رمز دارد و نه راز.

 

انسان معمولی چیزی را به دست می‌آورد كه در انتظار آن است. نگرش خوب منجر به نتایج خوب و نگرش بد منجر به نتایج بد می‌شود. پس چون اندیشه‌های ما چرخ‌های حركت و جهت‌گیری ما را آماده می‌سازند، اگر اندیشه‌های مثبت و سازنده داشته و اگر درصدد تغییر و پذیرش نگرش امیدواركننده باشیم، مطمئنا ارابه ما نیز جز به سمت و سوی خوشبختی و صمیمیت حركت نخواهد كرد. پس:

1- سازنده بیندیشید (با كیفیت)

2- با ذهن باز فكر كنید (اعتقاد به تغییر مستمر)

3- به فكر خودتان باشید، ولی خودخواه نباشید (هیچ چیزی نمی‌تواند به شما آرامش دهد مگر خود شما)

به قول توماس كارلایل، انسان‌های برگزیده به وجود داشتن نمی‌اندیشند، بلكه در اندیشه زندگی كردن و توانمندتر شدن هستند؛ پس اجازه دهیم و بگذاریم همه تا آنجا كه می‌توانند پیشرفت كنند، زیرا هیچ‌كس بر دیگری برتری ندارد، جز آنان كه لایق‌تر و توانمندترند.

و به راستی چه كسانی لایق‌تر و توانمندترند؟ تردیدی نداشته باشید كسانی كه به خود، به دیگران و به زندگی احترام می‌گذارند، راحت‌تر و مطمئن‌تر مسیر لیاقت و توانمندی را طی می‌كنند. فلسفه عمیق و جالب آلبرت شوایتزر این است كه: «به زندگی احترام بگذارید». او معتقد بود كه زندگی مقدس است و ما وظیفه داریم تقدسش را پاس بداریم؛ ما به كسی و چیزی احترام می‌گذاریم كه دوستش داریم و برای‌مان ارزشمند است.

از منظر جامعه‌شناختی و اجتماعی آنگاه كه فرد و جامعه در خود فرو روند و فقط به خود بپردازند و فقط خود را دوست داشته باشند، (به زندگی و دیگران احترام نگذارند) دیگران به فراموشی سپرده می‌شوند. بنابراین از ویژگی‌های جامعه و فرد خودخواه نداشتن روحیه احترام و سپاس است.

به درون زندگی خود نگاهی بیندازید؛ واقعا چقدر از همسرتان، فرزندان‌تان و پدر و مادر و دیگران متشكر و سپاسگزارید؟ مطمئن باشید كه سپاسگزاری هر چه بیشتر نشانه والا بودن، منحصربه‌فرد بودن و راحت بودن شماست، زیرا از فرط احترام به خود است كه از دیگران سپاسگزاری می‌كنیم. چرا باید زمانی كه همه چیز گذشته و سپری شده (به قول معروف كار از كار گذشته) از كسانی كه مستحق تشكرند؛ تشكر كنیم؟

گر تو خواهی كه بجویی دلم امروز بجوی

ورنه بسیار جویی و نیابی بازم

و چرا نباید قدر و منزلت آب را در زمان بودنش شناخت؟ به قول "بنجامین فرانگلین": ما انسان‌ها فقط زمانی قدر و ارزش آب را درك می‌كنیم كه چاه‌مان خشك شود و دیگر آبی وجود نداشته باشد. به راستی چرا؟ چرا همه چیز را به زمانی دیگر (زمانی كه نه كسی هست، نه چیزی، نه صدایی و نه چشمانی برای درخشش و انتظار وجود دارد) موكول می‌كنیم؟

پس بیایید سپاسگزار و محترم باشیم. شاید با این همه مشكلات متعدد و متنوع كه برای همه وجود دارد، كار آسانی نباشد، ولی با این حال و به قول "رابرت واترمن"، با مردم خوب و بزرگوارانه رفتار و با شان و احترام با آنان صحبت كنیم و رفتاری مودبانه داشته باشیم‌، زیرا به اعتقاد "ادموند برك"، رعایت احترام، ادب و نزاكت از مهم‌ترین قوانین زندگی است.

 نهمین فرمان

برای شادی و شادابی خود شرایط تعیین نكنید و صادقانه و ساده شاد باشید؛ به همین سادگی. آنچه به دست آورده‌اید و آنچه به دست نیاورده‌اید، آنچه از دست داده‌اید و آنچه را كه از دست نداده‌اید، همه و همه انعكاسی از نگاه و دیدگاه شماست. نگاه شاد، شادی‌آور است. به قول "آن لندرز": مستقیم و قدرتمند نگاه خود را به نگاه ناراحتی و نگرانی بدوزید و با تمام قدرت بگویید من از تو قدرتمندتر هستم و تو نمی‌توانی مرا شكست دهی.

 دهمین فرمان

در پی شغل و كسب و كاری باشید كه آن را دوست دارید؛ زیرا امكان ندارد شغل‌تان را دوست نداشته باشید ولی شاد باشید؛ ممكن نیست شغل‌تان را دوست نداشته باشید و بتوانید به خود و دیگران شادی و شادابی هدیه كنید.

نتیجه

انسان‌های شاد خود ایجادكننده موقعیت و تعیین‌كننده وضعیت‌اند، زیرا مقتدر و مطمئن‌اند. آنها دنیا را بهترین بستر رشد می‌دانند و از اینكه خداوند آنها را آفریده است، سپاسگزار هستند و به خود احترام می‌گذارند و از این همه دادن‌ها و داشتن‌ها ممنون و مرهون‌اند. انسان‌های شاد به‌خوبی می‌دانند كه هیچ‌كس از آدم‌های پرگله خوشش نمی‌آید. انسان شاد و مثبت توانایی شگرفی در لذت بردن از زمان دارد و در عین اینكه همیشه در تكاپوی معنا و تعالی است، سرشار از شور و هیجان و امید است.

پس

ای انسان‌ها، بدون مقدمه، بدون پیشگفتار و بدون در نظر گرفتن جوانب امر شادی را به وجود آورید و در آن غرق شوید؛ اما قدرتمندانه حركت كنید و همواره مراقب باشید كه طلب شادی شما را به پیش‌پا افتادگی، ضعف و فرومایگی نكشاند و چون چنین تلفیقی را در خود به‌وجود آوردید، آنگاه با سربلندی و عزت می‌بینید كه:

زندگی زیباست

زندگی آتشگهی دیرنده پابرجاست

گر بیفروزیش رقص شعله‌اش در هر كران پیداست

ورنه خاموش است و خاموشی گناه ماست

 

 

برای خواندن بخش اول- ده فرمان برای شادكامی- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش دوم- ده فرمان برای شادكامی- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: شادکامی، نگرش خوب، خودخواهی، فرد خودخواه، شادی و شادابی، فرومایگی تعداد بازديد: 736 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز