Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 05:29

8
تیر
نهاد خانواده؛ در معرض تهدیدی جدی (1)

نهاد خانواده؛ در معرض تهدیدی جدی (1)

مدیرکل آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال کشور از کاهش 4/2 درصدی ازدواج و افزایش یک درصدی طلاق طی 11 ماهه امسال در کشور خبر داد. علی اکبر محزون افزود: طی این مدت 627 هزار و 81 واقعه ازدواج به ثبت رسید.

واقعیت تلخ طلاق

مدیرکل آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال کشور از کاهش 4/2 درصدی ازدواج و افزایش یک درصدی طلاق طی 11 ماهه امسال در کشور خبر داد.

علی اکبر محزون افزود: طی این مدت 627 هزار و 81 واقعه ازدواج به ثبت رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 4.2 درصد کاهش داشته است. محزون گفت: از ابتدای فروردین تا پایان بهمن امسال بیشترین ازدواج ثبت شده مردان در گروه سنی 29-25 ساله با آمار 230 هزار و 452 تن گزارش شد.

وی خاطر نشان کرد: در همین مدت بیشترین ازدواج ثبت شده زنان در گروه سنی 24-20 ساله نیز شامل 187هزار و 141 بود. محزون گفت: در 11 ماهه امسال بیشترین ترکیب ازدواج ثبت شده، مربوط به ترکیب سنی مردان گروه سنی 24-20 ساله با زنان 19- 15 ساله بود که شمار آن به 94 هزار و 726 واقعه رسید.

طلاق یک درصد افزایش داشت

مدیرکل آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال گفت: در 11 ماهه امسال 146هزار و 980 واقعه طلاق ثبت شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل یک درصد افزایش نشان داد.

وی ادامه داد: در این مدت بیشترین طلاق ثبت شده مردان در گروه سنی 29-25 ساله شامل 356هزار و 29 واقعه بود. محزون تصریح کرد: طی همین مدت بیشترین طلاق ثبت شده زنان در گروه سنی 29-25 ساله نیز به تعداد 337 هزار و 69 واقعه به ثبت رسید.

این مقام مسئول در سازمان ثبت احوال کشور اظهار کرد: در 11ماهه سالجاری بیشترین ترکیب طلاق ثبت شده، مربوط به ترکیب سنی مردان 34-30 ساله با زنان 29-25 ساله به تعداد 143هزار و 17 واقعه بوده است.  جمعیت ایران تا پایان آذر ماه سال‌جاری برابر 79 میلیون و 490 هزار تن است.

كرمانیها پیش تاز در ازدواج!

براساس آمارها، ازدوج در میان کرمانی‌ها از همه جا بیشتر شده است. ازدواج در این استان با ۱۹ هزار و ۹۲۱ مورد، رشد ۱۷ درصدی داشته و بعد از آن ایلام با ۴ هزار و ۴۳۲ مورد و رشد ۵.۲ درصدی و اصفهان با ۲۹ هزار و ۷۰۹ مورد و رشد ۳.۶ درصدی، بیشترین آمار ازدواج را داشته‌اند.

بیشترین کاهش ازدواج نیز در استان‌های سمنان با ۱۴.۵ درصد، آذربایجان شرقی با ۱۲.۳ درصد و خراسان رضوی با ۱۲.۱ درصد اتفاق افتاده است. تا انتهای آذرماه ۹۴ در پایتخت نیز ۶۶ هزار و ۵۴۶ مورد ازدواج به ثبت رسیده که از رشد یکدرصدی برخوردار بوده است.

اما بررسی وضعیت طلاق در استانهای مختلف نشان میدهد کرمانی‌ها که در رشد ازدواج در صدر بودند، در افزایش طلاق نیز رتبه اول را دارند. در ۹ماهه اول سال ۹۴، ۳ هزار و ۷۳۱ مورد طلاق در کرمان به ثبت رسیده که نسبت به سال گذشته، ۵۰ درصد بیشتر شده است.

بررسی وضعیت هزینه و درآمد خانوار مردم در کرمان نشان میدهد آنها با ۳۳ میلیون هزینه در سال ۹۳، حدود یک میلیون بیشتر از میانگین کشوری برای زندگیشان خرج کرده‌اند و در مقابل با ۳۰ میلیون درآمد، حدود یک میلیون نیز کمتر از میانگین کشور درآمد داشته‌اند.

استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از استانهای محروم کشور به حساب می‌آید که میانگین هزینه خانوارهای آن در سال گذشته با ۴۴ میلیون، حدود ۱۲ میلیون تومان از میانگین کشوری بالاتر بوده است. در مقابل وضعیت درآمدی در این استان نیز نشان میدهد سال پیش خانوارهای آن ۳۱ میلیون تومان درآمد داشته‌اند.

این عدد اگرچه با میانگین کشوری برابری میکند، اما نشان از کسری بودجه ۱۳ میلیون تومانی در هزینه خانوارهای کهگیلویه و بویراحمد دارد. سیستان و بلوچستان نیز با ۳۲.۳ درصد افزایش طلاق، بعد از این استان در جایگاه سوم قرار دارد.

هزینه زندگی سیستانی‌ها در سال گذشته با ۱۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان از میانگین کشوری حدود ۱۱ میلیون کمتر بوده اما درآمد یک سال آنها نیز با رقم ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، حدود ۱۳ میلیون تومان کمتر از میانگین کشوری بوده و کسری ۲ میلیون تومانی را در بودجه خانوار نشان میدهد...

 

 

برای خواندن بخش دوم -نهاد خانواده؛ در معرض تهدیدی جدی- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: ازدواج و خانواده، آمار ازدواج، آمار طلاق، سن ازدواج، وضعیت ازدواج، وضعیت طلاق، آمار ازدواج کرمان تعداد بازديد: 533 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز