Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 14:26

1
اسفند
برای ازدواج؛ آماده باشيد (2)

برای ازدواج؛ آماده باشيد (2)

اگر سن زن خیلی بیشتر از مرد باشد، زن بیشتر نقش مادر و پرستار مرد را ایفا می‌كند و بی‌تفاوتی مرد می‌تواند خشم و دلزدگی زن را برانگیزد و برعكس؛ زیرا چنین زوج‌هایی قادر به درك یكدیگر نیستند.

میانگین سن ازدواج
میانگین سن ازدواج در آمریكا در میان آقایان 27 سالگی و در خانم‌ها 26 سالگی است. در سال 1990، میانگین ازدواج در میان آقایان 26 و در خانم‌ها 23 بود. در سال 2007، این عدد به 27 در میان آقایان و 26 در خانم‌ها افزایش یافت. در كشوری مثل هند، میانگین ازدواج برای آقایان 25 و برای خانم‌ها 21 است. میانگین ازدواج برای كسانی كه در شهرهای بزرگ آمریكا و سایر كشورها زندگی می‌كنند، بیشتر از شهرستان‌ها و شهرهای كوچك‌‌تر است.

مردم شهرهای بزرگ‌تر بیشتر به هزینه‌های ازدواج و زندگی مشترك می‌پردازند. در دانمارك میانگین سن ازدواج برای مردها 33 و برای خانم‌ها 31 است. هر چه هوشیاری و آگاهی و سطح دانش مردم بیشتر می‌شود، سن ازدواج نیز در میان آنها بالاتر می‌رود.

انتخاب همسر موضوعی چند بعدی و معیارها و شرایط انتخاب همسر متعدد است. توصیه می‌شود در انتخاب همسر به چند مساله كلی بیشتر توجه كنید:

1) فرد مورد نظر شما باید به‌طور كلی مطلوب باشد؛ نه اینكه تك‌تك ویژگی‌های او بهترین باشند. 

2) همسرتان می‌بایست معیارهای اصلی شما را برای تدوام یك زندگی مشترك داشته باشد.
3) این ویژگی هرگز به این معنی نیست كه تمام پارامترهای او صددرصد و كامل باشد؛ بلكه همسر شما باید به طور كلی از ویژگی‌هایی كه شما در نظر دارید برخوردار باشد.

تفاوت سن زوج 

به‌طور كلی، در اكثر جوامع مردها ترجیح می‌‌دهند با دختران جوانتر و دخترها نیز می‌خواهند با مردان بزرگ‌تر از خود ازدواج كنند. زن‌ها به دنبال مردان موفق هستند و این مساله باعث می‌شود آنها درصدد ازدواج با مردان بزرگ‌تر از خودشان باشند. البته هنوز هم مشخص نیست كه آیا اختلاف سنی زوج‌ها روی میزان خوشبختی آنها تاثیر می‌گذارد یا خیر؟

با یك نظر كلی به آمار و ارقام چند سال اخیر می‌توان نتیجه گرفت كه اختلاف سنی زوج‌ها در سال‌های اخیرا (طی 10 سال گذشته) بسیار كاهش یافته است. با افزایش دانش خانم‌ها، استقلال مالی آنها و درك بهتر از ازدواج، جایگاه زن و مرد در اجتماع برابر شده و همین مساله اختلاف سنی ازدواج را در میان جوانان كاهش داده است.

به نظر بسیاری از افراد، یكی از معیارهای انتخاب همسر، هماهنگی و تناسب بین زوجین و فاصله سنی است. هر چه جامعه توسعه‌یافته‌تر باشد، فاصله سنی بین زوجین كمتر خواهد بود. این وضعیت در بسیاری از جوامع توسعه یافته دنیا قابل مشاهده است.

اكنون در چنین جوامعی، روابط سلطه‌گرانه و پدرسالارانه‌ای كه در جوامع كوچك‌تر دیده‌ می‌شود، كمتر وجود دارد. به اعتقاد بسیاری افراد، از آنجا كه زمان بلوغ دختر و پسر متفاوت است، رسیدن به آمادگی برای ازدواج نیز در آنها همزمان نخواهد بود. از طرفی اگر تفاوت سنی زن و مرد زیاد و سن مرد خیلی بیشتر از زن باشد، ممكن است با همسر خود مثل دخترش رفتار كند و همسر جوان نیز شوهرش را به جای پدرش بگیرد و در نتیجه رابطه آنها چندان دوستانه نباشد.

همچنین اگر سن زن خیلی بیشتر از مرد باشد، زن بیشتر نقش مادر و پرستار مرد را ایفا می‌كند و بی‌تفاوتی مرد می‌تواند خشم و دلزدگی زن را برانگیزد و برعكس؛ زیرا چنین زوج‌هایی قادر به درك یكدیگر نیستند. افرادی كه در محدوده سنی نزدیك به هم هستند، تجربه‌ها و خاطره‌های یكسانی دارند و پیش‌زمینه‌ فرهنگی مشابهی برای درك یكدیگر خواهند داشت.

اختلاف سنی بین زن و شوهر یك مساله قراردادی و سن عقلی بسیار مهم‌تر از سن شناسنامه‌ای است. بهترین و معمولی‌ترین حالت این است كه سن پسر كمی از سن دختر بیشتر یا حداقل مساوی باشد؛ زیرا دوره باروری خانم‌ها محدود است و البته قدرت باروری خانم‌ها زودتر از آقایان شروع می‌شود. داشتن استقلال مالی علاوه بر بلوغ جسمی و فكری نیز برای آقایان لازم است.  

اختلاف سنی ایده‌آل بین زوج‌ها
 
به‌طور ایده‌آل گفته می‌شود كه اختلاف سنی بین زوج‌ها بهتر است بین 3-5 سال باشد و از آنجایی كه تقریبا تمام زنان می‌خواهند تحت حمایت كامل مالی همسرانشان باشند، بهتر است سن مرد بیشتر از زن باشد تا بتواند از عهده مسوولیت‌های مالی خود برآید. 

به هر حال گذشته از آمار و ارقام مربوط به سن ازدواج و نیز آمار و ارقام مربوط به طلاق، می‌توان گفت كه زندگی زوجین را این اعداد نمی‌سازند؛ بلكه آنچه بیش از همه ضامن خوشبختی و رضایت است، تلاش آنهاست.

 

 

برای خواندن بخش اول -برای ازدواج؛ آماده باشيد- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: ازدواج موفق، انتخاب همسر، شریک زندگی، اختلاف سنی ایده‌آل بین زوج ها، آمار ازدواج تعداد بازديد: 2125 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز