Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 - 21:22

27
بهمن
تمركز (2)

تمركز (2)

تقسیم كار به بخش‌های كوچك‌تر؛ این تقسیم كار موجب می‌شود بزرگی كارها ما را نترساند و ترس و اضطراب ناشی از بزرگی كار باعث عدم تمركز و حواس‌پرتی نشود.

ركسانا خوشابی ؛ كارشناس ارشد مشاوره

 

 


تقسیم كار به بخش‌های كوچك‌تر؛ این تقسیم كار موجب می‌شود بزرگی كارها ما را نترساند و ترس و اضطراب ناشی از بزرگی كار باعث عدم تمركز و حواس‌پرتی نشود. بدیهی است كوچك كردن كارها ، احتمال موفقیت در انجام آنها را نیز افزایش خواهد داد.

اختصاص دادن زمانی مشخص برای انجام كارها؛ وقتی زمان انجام كارها را باز بگذاریم، چون گمان می‌كنیم هنوز وقت هست، كارها را كش داده و در این میان، به افكار اجازه ورود می‌دهیم. بهتر است برای انجام هر كاری زمان شروع و خاتمه را به دقت تعیین كنیم و نسبت به آن وفادار بمانیم.

استراحت كوتاه در فواصل معین؛ این امر موجب می‌شود ذهن و مغزمان خسته نشده و ناخودآگاه به دنبال ترتیب دادن تفریح برای ذهن و فكر كردن به چیزهای زائد نیفتد و در كل، خستگی باعث كاهش تمركز و توجه به مطالب اصلی نشود.

جایزه دادن به خود وقتی كاری به انتها می‌رسد؛ این كار با روش تشویق و پاداش ، ناخودآگاه تمركز ما را برای خیره ماندن به هدف و اتمام و به نتیجه رساندن كارها بالا می‌برد.

مصرف به اندازه ویتامین‌ها بخصوص ویتامین C! كه در واقع این توصیه مسائل احتمالی جسمی ما را برای داشتن تمركز كافی پوشش می‌دهد.

تمرین های افزایش تمركز

اینك نظر شما را به تمرین هایی جلب می‌كنم كه به افزایش تمركز كمك می‌كنند. این تمرین‌ها بسیار ساده هستند و انجام آنها از عهده هر كس ، با هر سن یا شرایط جسمانی و روانی بر می‌آید.

تمرین اول: یک تمرین ساده این است که اعداد را معکوس بشمارید. برای این كار، از صد شروع کنید تا به یك برسید. عجله نکنید و با خیال راحت شمارش کنید. بهتر است قبل از شمردن عدد بعدی، ذهنتان را کاملاً بر هر عدد متمرکز كنید.

تمرین دوم: تمرین دیگر حفظ کردن چیزهاست. دفترچه تلفن خود را بردارید و شماره‌هایی که معمولا لازم دارید حفظ کنید.

تمرین سوم : این تمرین كه شاید ظاهرا تعجب شما را برانگیزد، این است كه روی تخته یا روی یك كاغد بزرگ كه به دیوار چسبانده‌اید، علامت بی‌نهایت (∞) را چندین بار با دست چپ، با دست راست و سپس با هر دو دست بكشید.

اگر كاغذ دم دستتان نیست، حركت را در هوا انجام دهید. شكل بی‌نهایت را ابتدا بزرگ و سپس كوچك‌تر و كوچك‌تر بكشید تا اینكه بسیار ریز شود. بعد از آن آماده انجام كار خواهید بود! اگر حین كار احساس كردید تمركزتان را از دست داده‌اید،‌ كارتان را متوقف كنید و دوباره شكل ∞ را بكشید. این تمرین را می‌توانید با چشم‌های بسته و با تجسم ذهنی انجام دهید. با این تمرین هر دو طرف مغز شما فعال و در نتیجه تمركزتان زیادتر خواهد شد.

برای افزایش تمركز وتوجه به كارها، تمرین‌ها و راهكارهای ارائه شده را انجام دهید و همواره به خاطر داشته باشید كه كارهایی را كه نسبت به انجام آنها علاقه و كشش دارید، انتخاب كنید تا بطور طبیعی تمركزتان برای انجام آنها برانگیخته شود...

 

برای خواندن بخش اول - تمرکز - اینجا کلیک کنید.

برچسب ها: تمرکز، تمرکز حواس، تمرین تمرکز، پرورش تمركز، تمرین ذهنی، تقویت تمركز، تقویت تمركز حواس تعداد بازديد: 625 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز