Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 14:22

7
آبان
همسان گزينی؛ سامانه ای برای ازدواج آسان و عاقلانه

همسان گزينی؛ سامانه ای برای ازدواج آسان و عاقلانه

مشکلی که به علت توسعه جوامع و تحول سلایق پیش آمده است، ناتوانایی انتخاب شریك زندگی هم‌کفو در بین جوانان است.

تهیه و تنظیم گزارش: سارا حبیب الهی

 

"تنها یك مورد از 30 مورد مراجعه جوانان به سامانه همسان گزینی منجر به خواستگاری می‌شود"  این مطلب را زهره حسینی مدیر پروژه همسان گزینی  بیان داشت و افزود: روال معرفی از طریق واسطان به این شکل است که مشخصات فرد به صورت کلی در اختیار جوان و خانواده‌اش قرار می‌گیرد، در این صورت خانواده مجاز است که با توجه به معیارها و ویژگی‌هایی که برای ازدواج فرزند خود مد نظر دارد، شخص مطرح شده را بپذیرد یا رد کند.  بعد از معرفی جوانان به یکدیگر از طریق واسطان نوبت به انتخاب توسط جوان و خانواده وی می‌‌رسدکه دراین مرحله دیگر نظر واسطان مطرح نیست ونگاه خانواده به شخص و پذیرش وی مهم است. حسینی با اشاره به این مطلب که بعد از معرفی جوانان در برخی از موارد خانواده‌‌ها در مرحله اول اعلام می‌‌کنند که فرد معرفی شده مد نظرشان نیست و بنابراین این معرفی وارد مرحله آشنایی نخواهد شد. بیشترین علت جوانان برای رد یکدیگر بعد از معرفی از طریق سامانه همسان گزینی پسند ظاهری و تفاوت‌های فرهنگی جوانان است.

به هرصورت می‌‌توان گفت از مجموع متوسط سه هزار معرفی که تاکنون انجام شده است به این نتیجه رسیدیم همانطورکه پیش‌تر اشاره شد از هر 30 معرفی به طور متوسط تنها یک مورد به مرحله خواستگاری راه پیدا می‌کند. مدیر پروژه همسان گزینی تبیان با بیان اینکه در برخی از موارد افرادی که به مرحله خواستگاری می‌‌رسند از طریق مشاوران رد می‌شوند، اذعان کرد: در مرحله بعد از خواستگاری نیز باید مشاوره‌‌های لازم به افراد ارائه شود، در برخی از این معرفی‌‌ها نیز شاهد هستیم که در مراحل بعدی به عبارتی هنگام مراجعه جوانان به مشاور موضوع ازدواج این افراد منتفی می‌‌شود.

متولدان دهه 60 صدرنشین آمار ثبت نام کنندگان در سامانه همسان گزینی

زهره حسینی از ثبت نام بیش از 15 هزار متقاضی ازدواج در سامانه همسان‌گزینی خبر داد و اظهار کرد: تا به حال اطلاعات این تعداد از افراد در سامانه مورد نظر ثبت شده است.

بیشتر ثبت‌نام کنندگان ساکن استان تهران هستند

وی با اشاره به اینکه این سایت در حال حاضر تنها برای استان تهران فعالیت می‌کند، تصریح کرد: بر این اساس اکثریت متقاضیانی که به این سامانه مراجعه و در آن نام‌نویسی کرده‌اند را ساکنان استان مذکور تشکیل می‌دهند.

لیسانسه‌ها بیشترین ثبت نام كنندگان

مدیر پروژه همسان گزینی تبیان در پاسخ به این پرسش که افرادی که نام نویسی کرده‌اند، در چه رده سنی و تحصیلی قرار دارند؟ بیان کرد: از لحاظ رده سنی بیشترین ثبت نام کنندگان متعلق به دهه 60هستند. همچنین می‌‌توان گفت از بیشترین فراوانی مربوط به رده تحصیلی کارشناسی بوده و سپس افراد دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری به ترتیب در رتبه دوم و سوم جای گرفته‌اند.

انتخاب همسر؛ یك انتخاب سخت 

علیرضا طالب پور مدیرعامل سایت همسان گزینی در نشست خبری که با حضور معاون سابق امـــور جوانان و حجـــت‌الاسلام شاهمــرادی دبیر شورای فرهنگی عمومی تشکیل شد، با بیان این مطلب که انتخاب همسر یک انتخاب سخت برای جوانان شده است، تصریح کرد: مشکلی که به علت توسعه جوامع و تحول سلایق پیش آمده است، ناتوانایی انتخاب شریك زندگی هم‌کفو در بین جوانان است. وی در ادامه افزود: به اشتراک گذاری اطلاعات افرادی که به عنوان واسط برای معرفی افرادی به صورت منفرد فعالیت می‌‌کنند در سایت موجود است.

این افراد شبکه ای را تشکیل می‌‌دهند، همچنین شبکه‌های تخصصی برای معرفی این افراد در دیگر استان‌‌ها از دیگر اقداماتی است که در نظر گرفتیم مدیرعامل سایت همسان گزینی با اشاره به اینکه سیستم به صورت هوشمند در شهر تهران در حال فعالیت است، مطرح کرد: رابط‌‌‌های سایت همسان گزینی فقط در تهران درحال فعالیت هستند و سعی داریم  این طرح را به تمامی استان‌‌ها معرفی کنیم و با کمک شورای فرهنگ عمومی کشور توسعه دهیم. طالب پور با تاکید بر اینکه در شبکه معرفان چهار شبکه طراحی شده است که دختر و پسرها را از طریق خانواده‌‌های‌شان به یکدیگر معرفی می‌کنند، ادامه داد: در شبکه مشاوران افراد توسط واسطه به یکدیگر معرفی می‌شوند و در این شبکه مشاوران در انتخاب مناسب و آموزه‌های بعد از ازدواج این افراد را راهنمایی کنند، شبکه راستی آزمایان افرادی که احراز هویت افراد را به عهده دارند و اشخاصی که در سیستم همسریابی وارد می‌‌شوند یا معرفان می‌شناسند یا اینکه هیچ کدام از معرفان آنها را نمی‌شناسد این افراد به صورت حضوری باید به معرفان مراجعه کنند تا عوامل ثبت شده شان با شناسنامه و مدارک‌شان مطابقت داده شود تا جعلی در کار نباشد. مدیرعامل سایت همسان گزینی تصریح کرد: شبکه امنا کارشان نظارت بر واسطه‌‌ها و ناظر بر ارزیاب شبکه معرفی بوده و محور اصلی این طرح هستند.

وی هدف از ایجاد و راه‌اندازی این سایت را انتخاب درست برای ازدواج مطرح کرد و ادامه داد: شبکه مشاوران در تهران و استان‌های دیگر راه‌اندازی می‌شود که این امر منجر به انتخاب بهتر همسر می‌شود. طالب‌پور با بیان این مطلب که شورای فرهنگ عمومی فعالیت سایت همسان‌گزینی را در تهران و استان‌ها تایید کرده است، اذعان کرد: محور سایت همسان گزینی واسطه‌ها و معرفان بوده که با افزایش تعداد معرفان این طرح به موفقیت نزدیک‌تر می‌شود. وی افزود: درهر استان به فضای فیزیکی برای رفت و آمدها واسطه‌های ازدواج نیاز داریم. بنابراین باید در شورای فرهنگ عمومی استان‌ها بودجه‌ای برای این کار تخصیص پیدا کند.

 

برچسب ها: انتخاب همسر، همسریابی، ازدواج آسان، سامانه همسان گزینی، سنت ازدواج تعداد بازديد: 866 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز