Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 - 04:14

27
بهمن
الگوهای شخصیتی مردان (1)

الگوهای شخصیتی مردان (1)

مردان قدرت‌طلب و مدیر یا زئوس، مردان احساس و غریزه یا پوزیدون، مردان انزوا طلب یا‌‌هادس، مردان هدفمند یا آپولو و مردان سخن ور یا هرمس. در این مقاله به خصوصیات شخصیتی مردان آرس می‌پردازیم.آرس به عنوان اسطوره به صورت مردی قوی و عضلانی به تصویر کشیده شده ا

ناهید حاجی سلیمانی؛ دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی

 

در شماره‌های قبلی مجله درباره‌ی پنج الگوی شخصیتی مردان صحبت کردیم. مردان قدرت‌طلب و مدیر یا زئوس، مردان احساس و غریزه یا پوزیدون، مردان انزوا طلب یا‌‌هادس، مردان هدفمند یا آپولو و مردان سخن ور یا هرمس.

 در این مقاله به خصوصیات شخصیتی مردان  آرس می‌پردازیم.آرس به عنوان اسطوره به صورت مردی قوی و عضلانی به تصویر کشیده شده است. او می‌‌تواند در موقعیت‌های مختلف واکنش سریع نشان بدهد. او فرمانروای جنگ و دوستدار جنگ و نبرد است. آرس فرزند طرد شده زئوس است.

زئوس به دلیل اینکه آرس از جنگ و خونریزی لذت می‌‌برد از آرس متنفر است. هومر در داستان‌های خود از فضایل آرس تمجید کرده است. آرس فردی توانمند، همواره پیروز، به دنبال برقرار کردن عدالت و فردی با شهامت بود. شجاعت و شهامت در شخصیت آرس موج می‌‌زند.

هیجانات و احساسات در این فرد موجب واکنش و رفتارهای ناگهانی می‌‌شود. این افراد با احساسات و عواطف در ارتباطند. فرد آرسی هنگام واکنش‌‌های آنی به عواقب کارهای خود نمی‌‌اندیشد. آرس اهل دعوا و خشونت و جنگ است. فرقی ندارد که این کار را با دست خالی انجام دهد یا به انواع سلاح مجهز باشد.

در فیلم‌‌ها این افراد را زیاد دیده‌ایم. گاهی آنها افرادی ساکت و آرام هستند که ناگهان با اتفاقی غیر منتظره چنان خشمگین می‌‌شوند که کسی نمی‌‌تواند آنها را متوقف کند. آنها در جنگ و دعوا هرگز شاهد و تماشاچی باقی نمی‌‌مانند، بلکه درگیر جنگ می‌‌شوند.

شخص عاقل هرگز به فرد آرسی آزاری نمی‌‌رساند، زیرا که این کار واکنش خطرناک آرس را به دنبال خواهد داشت. آرس از افراد مورد علاقه خود حمایت می‌‌کند و وقتی که فرد مورد علاقه‌ او آسیب ببیند آرس وارد جنگ می‌‌شود. آرس کینه‌توز نیست و مدت طولانی صبر نمی‌‌کند تا موقعیتی مناسب برای انتقام گرفتن پیدا کند.

اگر احساسات این مرد را نادیده بگیریم، از بخش مهمی ‌‌از وجود او غافل شده‌ایم. اگر فرد آرسی به مدت طولانی خصوصیات و ویژگی‌‌های خود را حبس کند، ممکن است دچار تنش‌‌های فیزیکی شود.

برای مثال چنین فردی ممکن است خشم یا ترس را احساس نکند ولی هنگام رویارویی با مو قعیت‌های ناراحت کننده یا ترسناک دچار گرفتگی عضلات شود. آرس سرکوب شده ممکن است حتی خود را به صورت فشارخون بالا، یبوست یا اسهال نشان بدهد. مرد آرسی اعتماد به نفس بالا دارد، گستاخ، فعال و احساساتی است.

سالهای ابتدایی

کودک آرسی از زمان به دنیا آمدن فعال و احساساتی است. فریادهای او در کودکی به این معنا هستند که همین حالا برایم کاری کنید! پسر آرسی خندیدن از ته دل و بازی‌های فیزیکی را دوست دارد. وقتی بزرگتر می‌‌شود، اگر چیزی توجهش را جلب کند، به راحتی دستش را دراز می‌‌کند و آن را بر می‌دارد.

پدر و مادر باید حسابی مراقب کودک آرسی خود باشند تا آسیب نبیند. معمولا کودکان آرسی بیشتر از کودکان دیگر زخمی‌‌ می‌‌شوند، کودک آرسی به علت انرژی زیاد، در کارهایش احتیاط نمی‌‌کند و راهنمایی پدر و مادرش را فراموش می‌‌کند و اگر پدر و مادر سلطه جویی داشته باشد به دلیل این فراموشی و نافرمانی تنبیه می‌‌شود.

کودک آرسی از زبانش نیز با احتیاط استفاده نمی‌کند. و ممکن است سخنانی به زبان آورد که موجب عصبانیت و ناراحتی پدر و مادر شود. مادرانی که شخصیتی فرمانبردار دارند به سادگی تسلیم فرزند آرسی خود می‌‌شوند. اما در تربیت کودک باید حالت تعادل رعایت شود.

هم باید به او فضا برای اینکه خودش باشد داده شود و هم مرزهایی برای خواسته‌‌هایش قرار داده شود. گاهی فرزندان آرسی به علت احساساتی بودن در خانواده مورد تمسخر قرار می‌‌گیرند. در این صورت وقتی بزرگ شوند، شخصیتی دارند که می‌‌خواهند دیگران را مورد تحقیر قرار دهند. 

بلوغ و نوجوانی 

بلوغ و نوجوانی دوره مهمی ‌‌از رشد محسوب می‌‌شود. افزایش هورمون‌های مردانه خصوصیاتی چون تصمیم‌‌های لحظه‌ای، خشم و هیجانات را چند برابر می‌‌کند. گروه‌های هم سال در این دوران برای نوجوان آرسی مهم هستند.

نوجوان آرسی در این دوران در فعالیت‌های ورزشی شرکت می‌‌کند و خشم خود را در رقابت‌های ورزشی نشان می‌‌دهد. هنگام هر اتفاق ناگواری در مدرسه ناظم به او مظنون است. ممکن است به گروه‌های بزهکار بپیوندد و از مدرسه اخراج شود و مشکلات اساسی به سراغش بیاید. ممکن است موسیقی و روابط عاشقانه را به عنوان منبع لذت انتخاب کند.

دنیای کار 

آرس حوصله کارهای تئوری و رسیدن به هدف‌های طولانی مدت را ندارد. او شغل‌هایی را که در آن ریسک وجود دارد ترجیح می‌‌دهد و از کار کردن با مردان دیگر لذت می‌‌برد. مرد آرسی ممکن است به ارتش بپیوندد یا ورزشکاری حرفه‌ای شود.

و به عنوان بازیکن فوتبال و ‌‌هاکی ممکن است با درگیری‌های فیزیکی برای تیم‌اش مشکل ایجاد کند. برخی آرسی‌‌ها جذب ساخت‌وساز یا شرکت‌های نفتی می‌‌شوند. آنها درآمد خوبی دارند و خوب هم خرج می‌‌کنند. موفقیت آنها به شانس بستگی دارد چون اهل برنامه‌ریزی و دنبال کردن هدف‌‌های بلند مدت نیستند. البته استعدادهای ذاتی و غریزی نیز دارند. موفقیت آنها همه را شگفت‌زده می‌‌کند..

 

برای خواندن بخش دوم - الگوهای شخصیتی مردان - اینجا کلیک کنید.

برچسب ها: الگوهای شخصیتی، خودشناس، الگوهای شخصیتی مردان، شخصیت شناسی مردان، شخصیت شناسی، راز هایی مهم در مورد شخصیت مردان تعداد بازديد: 808 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز