Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 15:20

29
آبان
مثبت اندیشی جاده خوشبختی

مثبت اندیشی جاده خوشبختی

وقتی در ذهن خود یك نقطه ریز سیاه‌رنگ را تجسم می‌كنید، هیچگاه به صفحه بزرگ سفید پشت آن توجه نخواهید كرد.

تحریریه زندگی آنلاین- گروه دنیای سلامت

 

 

وقتی در ذهن خود یك نقطه ریز سیاه‌رنگ را تجسم می‌كنید، هیچگاه به صفحه بزرگ سفید پشت آن توجه نخواهید كرد. چند نفر از شما با این جمله موافقید كه «مثبت‌اندیشی یكی از سخت‌ترین كارهای دنیاست»؟ تا به حال هزاران كتاب راجع به فكر مثبت و در مورد مزایای فكر مثبت حرف‌های بسیاری گفته شده است.

در برخی كتب حتی از واقعی‌ترین مثال‌ها نیز استفاده شده تا حقیقت به درست‌ترین شكل به رشته تحریر درآید! اشتباه نكنید ما قصد بازگو كردن مزایای مثبت‌اندیشی را نداریم، اما اگر مشتاق خواندن باشید، می‌خواهیم مثبت‌اندیشی را از زاویه‌ای دیگر بررسی و تحلیل كنیم.

علی‌رغم اینكه می‌دانیم مثبت‌اندیشی چه مزایای شگرفی دارد، می‌خواهیم بدانیم كه چرا به كار بردن آن در زندگی تا این اندازه سخت و دشوار است؟ مثلاً آیا می‌توانید وقتی كه از كارتان اخراج شده‌اید و در همان روز با همسرتان بحث و جدل كرده‌اید، لبخند بزنید و مثبت بیندیشید؟ بله شما می‌توانید این كار را انجام دهید ولی نیاز به عزمی راسخ و اراده‌ای قوی دارید؛ حتی برای آنكه لبخند كوچكی روی لبان‌تان نقش ببندد.

چرا دشوار است؟

زیرا ما از كودكی یاد گرفته‌ایم كه كمتر مثبت‌اندیش باشیم. نخستین باری را كه حروف الفبا را می‌آموختیم، به یاد آورید. ابتدا حروف زبان خودمان را یاد گرفتیم و وقتی كه خواندن حروف را به طور كامل فرا گرفتیم، از ما خواستند كه در كتاب‌ها روی آن حروف تمركز كنیم؛ فقط حروف نه چیزهای دیگر.

هیچگاه ما را تشویق نمی‌كردند كه صفحه سفید كاغذ را توصیف كنیم و اگر از كتاب‌هایمان به غیر از خواندن استفاده دیگری می‌كردیم، مؤاخذه می‌شدیم.

آیا شده بود كه گاهی اوقات دلتان بخواهد ورقه‌ای از كتاب را پاره كرده و با آن یك بادبزن درست كنید، ولی جرأتش را نداشتید، به نظر می‌رسد برای كودكان در این سنین به ناگاه وارد دنیای علم و سواد شدن حركت عجولانه‌‌ای است و باید فرصت بیشتری داشته باشند تا با كتاب‌های‌شان بازی كنند و لزومی ندارد همه‌چیز در این سنین آنقدر جدی گرفته شود.

متأسفانه این شیوه‌ها و روش‌های ترتیبی ذهن ما را بسیار بسته و محدود كرده و همیشه یك كتاب برای ما فقط یك كتاب بوده است و نه چیز دیگر. حالا بیایید به مقوله تصادف بیندیشیم. از نظر اغلب ما یك تصادف فقط یك تصادف است؛ ولی در حقیقت یك تصادف چیزی فراتر از یك تصادف است.

 یك تصادف یك یادآوری برای دقت بیشتر در آینده است.  فرصتی است برای شما تا یاد بگیرید كه چگونه باید ادعای خسارت كنید. اگر سعی كنید از این به بعد مدیریت بیشتری روی رانندگی‌تان داشته باشید، تصادف باعث تقویت اعتماد به نفس شما می‌شود. 

تجربه‌ای كه می‌توانید آن را با آب و تاب برای نوه‌هایتان نیز تعریف كنید.  فرصتی است تا با مهارت‌های لازم در مواقع ضروری آشنا شوید و بتوانید از موقعیت‌های خطرناك بگریزید.

شاید شما در تصادف جان كسی را نجات داده‌اید.   شما می‌توانید با یك تصادف به ارزش واقعی زندگی پی ببرید. 

نیروی مثبت‌اندیشی

مثبت‌اندیشی یك نوع تمرین و وسایل مورد نیاز آن نوعی نگرش ذهنی خاص است. وقتی كه ذهن مثبت‌ داشته باشید، ناخودآگاه افكارتان مثبت می‌شود. اما فكر مثبت به طور اتفاقی پیش نمی‌‌آید. بلكه باید آن را تمرین كنید، هر روز با آن سرو كار داشته باشید و به طور مرتب به كار بگیرید.

كم‌كم این كار به یك برنامه روزانه و عادی تبدیل می‌شود و شما لذت بیشتری از زندگی می‌برید. شما هر چیزی را كه دائم به آن فكر می‌كنید، جذب می‌كنید بنابراین اگر مرتباً به این فكر كنید كه زندگی دشوار است، چیزهایی را جذب می‌كنید كه زندگی را برای‌تان سخت‌‌تر می‌كند.

اگر فكر كنید به دست آوردن پول بسیار دشوار است، شما موقعیت‌هایی را جذب خود می‌كنید كه به دست آوردن پول را برای شما دشوارتر می‌كنند و یا اینكه اگر پول هم به سمت شما بیاید، با تصمیم‌گیری‌های نادرست آن را از دست می‌دهید. بنابراین نخستین گام، تغییر افكار است.

هر روز از خودتان بپرسید «دارم به چه چیزهایی فكر می‌كنم؟» آیا این افكار، مثبت هستند یا منفی؟ آیا به من كمك می‌كنند كه زندگی بهتری داشته باشم یا زندگی‌ام را دشوارتر می‌كنند؟ اگر افكارتان به شما كمك نمی‌كنند و اجازه موفقیت را به شما نمی‌دهند، اگر زندگی را برای شما دلچسب‌تر نمی‌كنند، پس رهایشان كنید.

اگر افكار مثبت را تمرین می‌كنید ولی هیچ نتیجه‌ای نمی‌گیرید، باید بدانید كه نتایچ مثبت‌اندیشی متفاوت است. گاهی اوقات كمی زمان لازم است تا نتایج واقعی این افكار خود را نشان دهند و این موضوع بستگی به آن دارد كه خواسته شما چیست و در حال حاضر چه موقعیتی دارید.

نكته دیگر در مورد تحقق نیافتن افكار مثبت در زندگی، این است كه شاید افكار مثبت خود را به درستی جمله‌بندی نمی‌كنید و شاید زمان آن مربوط به اكنون نیست. موفقیت را باید در برابر دیدگان خود تصور كنید و خود را در حال رسیدن به آن ببینید. افراد مثبت‌اندیش قادرند افكار خود را مدیریت كنند. آنها افكار منفی را حذف می‌كنند و روی افكار مثبت متمركز می‌شوند.

 حقایق فكر مثبت

ما تلاش می‌كنیم كه افكار مثبت خود را تقویت كنیم؛ اما همچنان خوشبختی و خوشحالی از ما دوری می‌كند. با وجود تمام آموزش‌هایی كه در این زمینه به ما داده می‌شود، هنوز هم نمی‌دانیم كه چگونه باید افكار منفی را از خود دور كنیم. تنها راه خوشبختی، نگرش مثبت به زندگی است.

مثبت‌اندیشی به والدین كمك می‌كند تا كودكانی سالم‌تر و باهوش‌تر داشته باشند. لبخند زدن، چهره ما را جذاب‌تر می‌كند؛ ولی ممكن است در مورد مثبت‌اندیشی دچار سوء تفاهماتی شده باشید و همین مسأله باعث می‌‌شود تا به نتیجه مطلوب در این زمینه نرسید، مثلاً: شما تصور نمی‌كنید كه فكر مثبت قدرت جادویی دارد؛ اما فقط كافی است باور داشته باشید تا تمام آرزوهای شما به واقعیت مبدل شوند.

مثبت فكر كنید تا استرس‌های‌تان از بین بروند. افكار ما، ما را به جایی كه دوست داریم می‌برند. گاهی اوقات جدا شدن از افكار منفی بسیار دشوار است، زیرا آنها در ضمیر ناخودآگاه ما شكل گرفته‌اند. همه چیزهایی كه از بچگی به ما گفته می‌شد، آنچه می‌گفتیم و انجام می‌دادیم، همه تبدیل به عادات قدیمی ما شده‌‌اند.

حتی برخی از ما افراد را از زاویه منفی دوست داریم و این منفی‌ها آنقدر در زندگی ما بزرگ شده‌اند كه دیگر جایی برای لذت بردن از زندگی باقی نمانده است. منفی بودن به شدت مسری است و همنشینی با افراد سمی، شما را نیز منفی‌تر می‌كند؛ پس باید روابط خود را كنترل كنید. نشست و برخاست با افراد منفی، روحیه شما را خراب می‌‌كند و شما را به سمت بدبینی سوق می‌دهد.

پژوهش‌‌ها نشان می‌دهد كه ایده و نظر دیگران، خصوصاً وقتی كه منفی است، بسیار قوی‌تر روی سایرین اثر می‌گذارد. بیشتر افراد عادت دارند هنگام صحبت كردن با هم فقط از سختی‌های زندگی، كار زیاد، استراحت كم، درآمد ناچیز و ... بگویند؛ در حالی كه دیگران هیچ علاقه‌ای به شنیدن حرف‌های منفی ندارند، چرا كه هر كس در زندگی خودش مشكلات و سختی‌هایی دارد و دریافت انرژی منفی از جانب دیگران، حال و روزش را بدتر می‌كند. به جای اینكه اجازه دهید.

افكار منفی دیگران بر شما تأثیر بگذارد و روحیه شما را تضعیف كند، با گفتار مثبت خود سعی كنید اندیشه‌ها و افكار مثبت را به دیگران منتقل كرده و به آنها بیاموزید كه اندیشه‌های مثبت را جایگزین كنند؛ به این ترتیب مثبت‌اندیشی خود را نیز تقویت می‌كنید.

شكایت كردن از زمین و زمان، استفاده دائم از كلمات تلخ و ناامیدكننده، مخالفت با دیگران، افسردگی، بدخوابی، از كاه كوه ساختن، شك و سوءظن به همه‌كس و همه‌چیز و به طور كلی منفی‌نگری افرادی كه همواره فقط به آن نقطه سیاه خیره می‌شوند و هیچگاه برای لحظه‌ای هم به این موضوع فكر نمی‌كنند كه شاید در پس آن نقطه سیاه، صفحه سفید و پاكی باشد، نباید روی ذهن و روح و فكر شما نیز اثر بگذارد.

در عوض باید رضایت، خشنودی، منطق، امید، كوشش، اتكا به توانایی‌ها، كوچك شمردن مشكلات، زیبا و لذت‌بخش دانستن زندگی و استفاده از مواهب آن را در خود تقویت كرده و تمام این حس‌های خوب و زیبا را به آنها نیز منتقل كنید. به خاطر داشته باشیم كه زندگی یعنی همان نقطه سیاه در كنار صفحه سفید و یا حتی گاهی اوقات یك نقطه سفید و روشن در یك صفحه سیاه!

چیزی كه امروز، دیروز و شاید فردا از آن غافل هستیم، عمر با ارزش ماست. بیایید از فرصت اندكی كه برای زندگی كردن داریم، كمی بهره ببریم. برای خوش‌بین بودن قرار نیست هزینه‌ای متقبل شویم، ولی برای بدبینی بهای سنگینی را می‌پردازیم. اگر لحظه‌ای عمیق فكر كنیم، حتما لحظاتی را در زندگی خود می‌یابیم كه برای حتی چند ثانیه كوتاه لبخندی بر لبان‌مان بنشانند.

 آیا شما فرد مثبت‌اندیشی هستید؟

فكر منفی بدبینی را تعریف می‌كند. برای یك فرد بدبین همیشه چیزی برای نگرانی هست. همیشه همه چیز خوب و كامل نیست. اتفاق‌های بد همیشگی و بسیار بیشتر از اتفاقات خوب هستند و هیچ‌گاه پایان نمی‌یابند. زندگی یعنی ترس، غم و ناراحتی. موفقیت‌ها دست‌نیافتنی هستند و اتفاقات تلخ زندگی همیشه و همه‌جا با ماست. فكر مثبت خوش‌بینی را تعریف می‌كند.

یك فرد خوش‌بین تمام شرایط منفی و محدودیت‌های زندگی را می‌بیند و می‌شناسد و مثبت‌ها را انتخاب می‌كند. او به اتفاقات مثبت و خوشایند زندگی به چشم «هدایای مكتوم» نگاه می‌كند و فكر می‌كند كه چگونه باید شرایط را تغییر دهد.

وقتی كه به خودمان اجازه می‌دهیم منفی فكر كنیم، توانایی‌ها و استعدادهای خود را تخریب می‌كنیم؛ آنقدر كه در دام منفی‌گرایی اسیر می‌شویم و دیگر هیچ راهی برای فرار نداریم. اما همیشه یك انتخاب هست. نكته مهم آگاهی از افكار شخص شماست؛ سپس باید تصمیم بگیرید كه كدام نوع فكر را ترجیح می‌دهید.

 

برچسب ها: مثبت اندیشی، امواج مثبت، فکر مثبت، مزایای فکر مثبت، حرف های مثبت، مزایای مثبت اندیشی، مثبت اندیش، نیروی مثبت‌اندیشی، فرد مثبت اندیش تعداد بازديد: 886 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز