Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 - 04:30

17
مهر
نشاط واقعی با بخشش خود و دیگران

نشاط واقعی با بخشش خود و دیگران

دانستن اینكه چگونه باید خود را ببخشید، بسیار مهم است. بخشیدن خودتان یكی از بهترین راه‌حل‌ها برای رفع مشكلات‌تان است.

تحریریه زندگی آنلاین- گروه دنیای سلامت

 

 

دانستن اینكه چگونه باید خود را ببخشید، بسیار مهم است. بخشیدن خودتان یكی از بهترین راه‌حل‌ها برای رفع مشكلات‌تان است. لوئیس اسموس می‌‌گوید: «بخشیدن یعنی آزاد كردن یك زندانی و دانستن اینكه در چه زندانی خود را محبوس كرده بودید». كارول كینگ می‌گوید: «وقتی كه خود را می‌بخشید، به بخشی از خودتان اجازه رفتن می‌دهید، بخشی كه شما را در دایره‌ای از شرم، سرزنش، احساس گناه و ترس محبوس كرده بود. این بخش از شما در واقع همان «من» شماست كه هیچ‌گاه حاضر به ترك شما نخواهد بود.»

جادوی بخشیدن خودتان

دلیل عمده مشكلات مردم در مقاطع و مراحل مختلف از زندگی‌شان عدم توانایی برای بخشیدن خود است.  عدم بخشش خودتان، رفتارهای ناخوشایند دیگری را در پی دارد مثلاً:

 توانایی اعتماد به خود و دیگران را از شما می‌گیرد.  احساس راحتی و آرامش را از شما سلب می‌كند.

 وقتی كه اتفاقات خوشایندی رخ می‌دهند، نمی‌توانید آنها را بپذیرید و تحسین كنید.  متقابلاً نمی‌توانید از تحسین و تمجید و پذیرفته شدن از جانب دیگران لذت ببرید.  احساس بی‌ارزشی می‌كنید و عزت نفس‌تان كاهش می‌یابد.   در برابر دیگران و خودتان حالت‌های هجومی می‌گیرید (از نظر ذهنی- عاطفی، كلامی و فیزیكی)

 به اجر ندادن به دیگران و خودتان عادت و روابط خود را مسموم می‌كنید.  دچار مشكلات مالی می‌شوید.  قدرت اندیشه خود را از دست می‌دهید.  دچار افكار، احساسات و رفتارهای مخرب هم در مورد خودتان و هم در مورد دیگران می‌شوید.

 همیشه به دنبال تصدیق و تصحیح دیگران هستید.  بیشتر در معرض بی‌اشتهایی، حالت تهوع و سایر موارد مربوط به وزن قرار می‌گیرید.  برای مشكلات‌تان مرتباً همه‌چیز و همه‌كس را ملامت می‌كنید. اگر هر یك از احساسات و رفتارهای فوق را تجربه می‌كنید، یك راه‌حل وجود دارد، شروع به بخشش كنید. 

همه ما در ذهن‌مان چیزهایی را به طور خودآگاه و ناخودآگاه حفظ می‌كنیم. میل به بخشش و قدرشناسی خود به خود فرآیند درمان را در شما شروع می‌كند. فقط باید بگذارید افكار منفی از شما دور شوند.

چگونه خود را ببخشید؟

برخی تمرین‌ها برای این منظور مفید و مؤثرند.

تمرین اول: بعد از آنكه از خواب بیدار شدید و قبل از آنكه شب هنگام دوباره به خواب بروید، روبه‌روی آیینه بایستید، چند نفس عمیق بكشید و در آیینه عمیقاً به چشم‌های خود خیره شوید. با نگاه كردن به چشم‌های خود سعی كنید با من درونی خود ارتباط برقرار كنید و با انجام این كار در نهایت صداقت به خود بگویید «من تو را دوست می‌دارم، من تو را می‌بخشم. من تو را دوست دارم و تو را می‌بخشم.»

یك نفس عمیق دیگر بكشید و این جمله را سه‌بار دیگر تكرار كنید. این روش بسیار ساده است. هر چه بیشتر احساس ناراحتی می‌كردید به این معنی بود كه كمتر خود را دوست داشتید. هر چه با این كار احساس راحتی بیشتری كنید، علاقه‌تان به خودتان بیشتر می‌شود. بهتر است كه این‌كار را هر روز به مدت 30 روز متوالی انجام دهید. 30 روز حداقل زمان است و برای رسیدن به نتیجه بهتر این زمان را بیشتر كنید.

تمرین دوم: لیستی از مشكلات خود را تهیه كنید. مشكلاتی كه در حال حاضر درگیر آنها هستید. برگردید به تمام مسائلی كه به شما احساس خوب نمی‌دهند و آرامش را از شما می‌گیرند و هر آنچه كه شما را دعوت به جنگ می‌كند. آنها را در خود نگه ندارید و همه را بنویسید.

بعد از نوشتن لیست، بالای كاغذ بنویسید «من همه این چیزها را بخشیدم و رها كردم» حالا از روی لیست با صدای بلند بخوانید: «من متأسفم، لطفا مرا به خاطر آنچه كه در درونم بود ببخش. متشكرم و دوستت دارم.» یك نفس عمیق دیگر بكشید. هر بار كه به لیست خود چیزی اضافه می‌كنید، همین كار را تكرار كنید با این كار خودتان را می‌بخشید و مسئولیت كامل كارهای‌تان را در زندگی به عهده می‌گیرید.

با به عهده گرفتن مسئولیت همه كارها احساس قدرت می‌كنید تا از نو شروع كنید و خود را تغییر دهید. وقتی كه از بخشش دیگران امتناع می‌كنیم، در واقع خود را اسیر رنج و درد می‌كنیم. ما خود را در كانون رنج‌های روانی قرار می‌دهیم، بدخواب و افسرده می‌شویم ولی كسی كه ما را آزرده است این احساسات را ندارد.

خودتان را تغییر دهید

سرزنش كردن خود و دیگران هیچ فایده‌ای ندارد. وقتی راه بخشش را باز می‌كنیم و هنگامی كه تغییر می‌كنیم، دیگران هم تغییر می‌كنند. وقتی نگرش خود را نسبت به دیگران عوض می‌كنیم، آنها هم شروع به تغییر رفتار می‌كنند. اگر بخشیدن دیگران مشكل است، بخشیدن خود به مراتب دشوارتر خواهد شد.

افراد زیادی در طول زندگی‌شان به دلیل برخی كوتاهی‌ها، خود را تنبیه روحی و جسمی می‌كنند. آنها خود را لایق سلامتی و خوشبختی نمی‌دانند و از این راه شروع به آسیب رساندن به خود می‌كنند. برای داشتن ذهن سالم باید تلاش فراوان كرد. با نبخشیدن خود، در احساس گناه ماندن را انتخاب می‌كنیم و خود را در رنج روحی بیشتری قرار می‌دهیم.

نباید به خاطر اشتباهات گذشته احساس تباهی و بیهودگی كنیم. ما با نبخشیدن دیگران، افراد را در ذهن خود زندانی می‌كنیم و با فكر كردن به آنها، بزرگ‌شان می‌كنیم و انرژی خود را بیهوده هدر می‌دهیم. به جای آنكه به آزار روح خود مشغول باشیم و اعتماد به نفس خود را بخشكانیم، باید رها كردن را بیاموزیم.

وقتی كه خود را نمی‌بخشید یعنی صدها بار آن اشتباه را در ذهن تكرار و احساس گناه را تشدید می‌كنید و این شیوه یعنی «كشتن خود به دست خود»

بخشش هدیه‌ای است كه شما به خودتان می‌دهید

 شما ارزش عشق، شادمانه زیستن و لذت بردن از زندگی را دارید. در خودتان شهامت و قدرت پذیرش اشتباهات‌تان را به وجود آورید و تمرین كنید تا از زاویه‌ای مثبت به زندگی نگاه كنید افرادی كه خود و دیگران را راحت‌تر می‌بخشند، كمتر دچار افسردگی، خشم، اضطراب و ناامیدی می‌شوند و فشار كمتری به دستگاه‌های مختلف بدن آنها و از جمله سیستم ایمنی‌شان وارد می‌شود.

این افراد شادترند و آزادتر زندگی می‌كنند، چرا كه خود را از رنج و قضاوت‌های طاقت‌فرسا خلاص می‌كنند و با بخشش آرامش خود را باز می‌یابند.

 

برچسب ها: ترس، احساس گناه، بخشیدن، بخشیدن خودتان، جادوی بخشیدن خودتان، چگونه خود را ببخشید، خودتان را تغییر دهید تعداد بازديد: 933 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز