Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 - 20:25

3
مهر
اعجاز موسیقی در سلامت روان (1)

اعجاز موسیقی در سلامت روان (1)

بخش اول- موسیقی از جمله فعالیت‌هایی است كه در آن از تمام مغز استفاده می‌شود. موسیقی تأثیرات بسیاری در یادگیری زبان، بهبود حافظه، افزایش تمركز و رشد فیزیكی دارد.

تحریریه زندگی آنلاین- گروه دنیای سلامت

 

 

موسیقی از جمله فعالیت‌هایی است كه در آن از تمام مغز استفاده می‌شود. موسیقی تأثیرات بسیاری در یادگیری زبان، بهبود حافظه، افزایش تمركز و رشد فیزیكی دارد. ولی گاهی اوقات نیز آزاردهنده و دیوانه كننده می‌شود، وقتی كه بسیار ناهنجار و صدای آن بیش از حد بلند باشد

اثرات شفابخش موسیقی

 تسكین درد: موسیقی تأثیری زیادی در مدیریت درد دارد. موسیقی می‌تواند استرس‌ها و ناراحتی‌های ناشی از دردهای حاد و دردهای ناشی از عمل جراحی را كاهش دهد. تحقیقات نشان داده‌اند كه گوش دادن به موسیقی تا 21 درصد دردهای ناشی از روماتیسم و دیسك كمر را كاهش ‌داده و تا 25 درصد افسردگی را از بین می‌برد، از این‌رو موسیقی درمانی مدتی است كه در بیمارستان‌های بعضی از كشورهای دنیا به كار گرفته می‌شود تا با كمك آن بتوان برخی از دردها مثل درد زایمان و درد بعد از عمل جراحی را كاهش داد.

موسیقی چگونه در كاهش درد تأثیر می‌گذارد؟

1- موسیقی به عنوان عاملی برای پرت كردن حواس بیمار به كار گرفته می‌شود. 2- موسیقی به بیمار حس كنترل می‌دهد. 3- موسیقی باعث می‌شود كه بدن اندروفین ترشح كند و ترشح اندروفین نیز درد را تسكین می‌دهد. 4- موسیقی انسان را رها، و تنفس او را آرام و از همه‌ مهم‌تر ضربان قلب را منظم می‌كند.

 كاهش فشار خون: افرادی كه فشار خون بالا دارند اگر هر روز صبح و بعدازظهر موسیقی گوش دهند، فشار خونشان كاهش می‌یابد. گوش دادن به موسیقی كلاسیك به مدت 30 دقیقه هر روز به طرز چشمگیری فشار خون را كاهش می‌دهد.

 دارویی برای قلب: موسیقی برای سلامت قلب مفید است. در این مورد گام‌های موسیقی مهم‌تر از زمینه آن است. مهم نیست كه سبك موسیقی كه گوش می‌دهید را دوست دارید یا نه، تنها نكته مهم آرامشی است كه از آن نصیب شما می‌شود.

 سردردهای شدید و میگرن: موسیقی می‌تواند به افرادی كه از سردردهای شدید و میگرن رنج می‌برند، كمك كند تا هم میزان درد و هم طول مدت دردشان كم شود.

 موسیقی و تقویت سیستم دفاعی بدن: موسیقی باعث تقویت سیستم دفاعی بدن می‌شود. نوعی خاص از موسیقی می‌تواند حس مثبتی به شما بدهد كه این حس با ترشح هورمون‌های تقویت‌كننده سیستم دفاعی همراه است این مسئله باعث كاهش عواملی كه ایجاد بیماری و درد می‌كنند، می‌شود.

گوش دادن به موسیقی و آواز خواندن هورمون كورتیزول (هورمون استرس) را كاهش می‌دهد. كاهش سطح كورتیزول در بدن با افزایش قدرت دفاعی بدن همراه است.

موسیقی و افزایش هوش‌

 سال‌های زیادی است كه دانشمندان مشغول بررسی این موضوع هستند كه آیا موسیقی می‌تواند هوش انسان را افزایش دهد. گوش دادن به موسیقی، یادگیری شما را افزایش می‌دهد و تحقیقات این را ثابت كرده‌اند.

موسیقی این توانایی را دارد كه عملكرد مغز را افزایش دهد از جمله:

 مهارت خواندن و نوشتن را افزایش می‌دهد.  توانایی‌های ریاضی را افزایش می‌دهد. حتی كودكان بیش‌فعال كه با كمبود تمركز و توجه كافی مواجه هستند نیز با گوش دادن به موسیقی در ریاضیات عملكرد بهتری داشته‌اند.  توانایی هوش هیجانی را افزایش می‌دهد.

پیش از این گفته می‌شد كه گوش دادن به موسیقی كلاسیك عملكرد مغزی نوزادان را بهبود می‌بخشد. اما اخیراً گفته می‌شود كه گوش دادن به موسیقی، هر نوع موسیقی كه برای‌تان لذت‌بخش است، این تأثیر را دارد.

 موسیقی و بهبود عملكرد حافظه: موسیقی باعث فعال كردن نیم‌كره چپ و راست مغز می‌شود. هماهنگی و تقارن نیم‌كره‌ چپ و راست مغز، عملكرد مغز را به حداكثر می‌رساند و توانایی ذخیره‌سازی اطلاعات را بالا می‌برد. اطلاعات، سمت چپ مغز را فعال و موسیقی سمت راست مغز را فعال می‌كند.

برخی فعالیت‌ها هر دو بخش مغز را به طور همزمان فعال می‌كنند مثل نواختن یك آلت موسیقی و یا آواز خواندن، گوش دادن به موسیقی، قدرت حافظه را افزایش می‌دهد. كودكانی كه با موسیقی رشد كرده‌اند نسبت به سایر كودكان حافظه بهتری دارند...

 

 

برای خواندن بخش دوم- اعجاز موسیقی در سلامت روان- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: موسیقی، روماتیسم، تاثیرات موسیقی بر مغز، اثرات شفابخش موسیقی، تاثیر موسیقی، موسیقی و روان، موسیقی و درد، موسیقی و افزایش هوش‌ تعداد بازديد: 712 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز