Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 16:13

8
اردیبهشت
فرصتی برای یك حس خوب

فرصتی برای یك حس خوب

نور خورشید باعث می‌شود بدن سروتونین تولید كند و سروتونین هورمونی است كه موجب آرامش روحی و روانی و خوش‌خلقی می‌شود.

تحریریه زندگی آنلاین- گروه دنیای سلامت

 

اجازه دهید نور طبیعی بیشتری وارد خانه‌تان شود

نور خورشید دوای درد همه كسانی است كه در فصل زمستان دچار افسردگی فصلی می‌شوند. اما از نظر دانشمندان تاثیر نور خورشید بسیار فراتر از اثرات روانی آن است. نور خورشید باعث می‌شود بدن سروتونین تولید كند و سروتونین هورمونی است كه موجب آرامش روحی و روانی و خوش‌خلقی می‌شود.

بنابراین هنگام روز پرده‌ها را كنار بكشید و بگذارید آفتاب از پنجره اتاق‌تان به دیوارها و سقف و كف زمین بتابد؛ حتی می‌توانید آیینه‌ای در مقابل پنجره بگذارید! اگر یك قالیچه سفید یا روشن را روی زمین پهن كنید، بسیار خوب است و به این ترتیب بیشتر جریان هوا را در اتاق حس خواهید كرد. با این كارها حال و هوای اتاق شما مرتبا تغییر می‌كند.

زمانی را به خودتان اختصاص دهید

 فقدان زمان‌هایی كه مربوط به «من» هستند، یكی از مهم‌ترین عوامل كج‌خلقی است. تقریبا هفتاد درصد افراد از نداشتن وقت كافی شكایت دارند. به این ترتیب زمان بسیار كمی را به طور كامل به خودشان اختصاص می‌دهند و همین مساله باعث افزایش استرس و ناراحتی آنها می‌شود.

گاهی اوقات در هر حالت و هر وضعیتی كه هستید، لحظه‌‌ای درنگ كنید و برای چند دقیقه هم كه شده آن كاری را انجام دهید كه واقعا دوست دارید. اگر با رقصیدن، بازی كردن، خوردن غذاهای مورد علاقه، فیلم دیدن، موسیقی گوش دادن و بسیاری كارهای دیگر بیشتر احساس راحتی و آرامش می‌كنید، هر روز زمان كوتاهی را به این كارها اختصاص دهید و كاری را انجام دهید كه واقعا لذت می‌برید.

چین و چروك و زبری‌ها را از خود دور كنید

گاهی اوقات برخی وسایل نسبتا زبر و خشن باعث می‌شوند كه اصلا احساس راحتی نكنید و حتی تا ساعت‌ها در رختخواب بمانید و به خواب نروید. براساس پژوهش‌ها و مطالعات به انجام رسیده، ترس مهم‌ترین انگیزه برای انجام یك كار محسوب می‌شود؛ مثلا از ترس آنكه مبادا زیبایی خود را از دست بدهید و چاق شوید، ورزش كرده و یك رژیم غذایی مناسب را دنبال می‌كنید.

اما گاهی اوقات با یك حركت كوچك و ساده می‌توان برخی از این دلشوره‌ها و ناراحتی‌ها را از بین برد؛ مثلا اگر پارچه روبالشی شما زبر و خشن است، آن را با یك پارچه بسیار نرم و لطیف عوض كنید؛ به این ترتیب هر وقت پوست‌تان روی آن كشیده می‌شود، احساس نرمی و لطافت بیشتری می‌كنید و نه تنها پوست صورت، بلكه موها و سرتان نیز بیشتر احساس راحتی می‌كنند.

وقت بیشتری به خانواده‌ اختصاص دهید

بنا بر مطالعات انجام شده، روابط دوستانه و عاشقانه باعث می‌شود فرد نسبت به سن واقعی خود 6-7 سال كوچك‌تر و جوان‌تر به نظر برسد. بنابراین اوقات عاشقانه بیشتری را با شریك زندگی خود تجربه كنید.

زندگی را آنقدر سخت نگیرید كه فرصتی برای عاشقی و محبت كردن به یكدیگر نداشته باشید. تا می‌توانید كیفیت زندگی خود را بالا ببرید. مسلما این كار نتیجه‌ای بیشتر از بوتاكس دارد؛ بدون آنكه هزینه‌ای كرده باشید!

از ته دل بخندید

به هنگام خندیدن خود را رها كنید. خنده یك محافظ بسیار خوب برای شماست. با خندیدن واقعی هورمون دپامین در بدن ترشح شده و این هورمون موجب خوشحالی و به عبارت عامیانه شنگولی شما می‌شود.

دست خیر داشته باشید

احساسات، رفتارها و كارهای نوع‌دوستانه به سلامتی بیشتر، افزایش عمر و احساس رضایت‌مندی و خوشبختی كمك می‌كنند. با دیگران خوب باشید و هرگاه كسی به كمك شما نیاز داشت، چنانچه در توان‌تان بود، به او كمك كنید. احساس خوبی كه در این كارها نهفته است، بیشتر از هر دارویی موجب آرامش و راحتی شما می‌شود.

 به بوها بیشتر اهمیت دهید

همه می‌دانیم كه بوها تاثیر زیادی روی احساسات و خلق و خوی ما دارند. بوی عطر سنبل و بوی وانیل بسیار آرامش‌بخش هستند. بوی گریپ فروت بسیار شاداب‌كننده و نیروبخش است و بوی اكالیپتوس و ترنج بسیار انرژی‌زاست.

به سلامت قلب خود بیشتر توجه كنید

ورزش‌های مرتب و نرمش، باعث ترشح اندورفین و ترشح و تولید اندورفین در بدن باعث كاهش افسردگی، نگرانی و تشویش می‌شود. ورزش كردن و حتی پیاده روی روزانه به مدت 30 دقیقه، برای آنكه به شما حس و حال خوبی بدهد كافی است.

رنگ‌ها را هوشیارانه انتخاب كنید

سعی كنید اتاق‌های خانه خود را با رنگ‌های مختلف نقاشی كنید. این كار را هوشیارانه و با توجه به كاربرد صحیح رنگ‌ها در هر یك از اتاق‌ها انجام دهید تا حس خوبی به شما بدهد. در حمام از رنگ‌های روشن و آرامش بخش، مثل رنگ دریا استفاده كرده و آشپزخانه را با رنگ‌های هیجان‌انگیزتر مثل قرمز رنگ آمیزی كنید. در مورد رنگ‌ها بیشتر مطالعه كنید تا تاثیر آنها را بیشتر و بهتر بشناسید.

 

برچسب ها: ترس، سروتونین، افسردگی، هورمون سروتونین، حس خوب، اثرات روانی، احساس راحتی، از ته دل بخندید تعداد بازديد: 998 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز