Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 23:30

23
آذر
همسران از زن های خود بدانید

همسران از زن های خود بدانید

كلید موفقیت در زندگی مشترك، برقراری روابط مسالمت‌آمیز، سالم، دوطرفه، سرشار از محبت و احترام، مبتنی بر اعتماد دوجانبه، عاقلانه، غیردست و پاگیر و زنده نگهدارنده همان عشق روزهای اول است.

تحریریه ماهنامه دنیای سلامت

 

 

شما به عنوان شوهر باید بدانید كه صحبت كردن با همسر ریزه‌كاری‌های خاص خودش را دارد و اگر به این نكات توجه نكنید، ممكن است نتوانید از نیازها و احساسات او باخبر شوید و احساسات و نیازهای خودتان را به او منتقل كنید. در اینجا چند نكته كلیدی درباره صحبت شما و همسرتان آورده‌ایم:

من احساس می‌كنم...

این سه كلمه  به شما كمك می‌كنند كه بهتر با همسر‌تان ارتباط برقرار كنید. به خاطر داشته باشید كلمه‌ای كه به دنبال این سه واژه می‌آید، همیشه «خسته‌ام» یا «مریضم» نیست. ممكن است شما احساس ناراحتی، غمگینی، دلسردی، سرخوردگی یا خشم كنید. این روشی است برای بیان مسالمت‌آمیز احساسات‌تان؛ به گونه‌ای كه بدون ایجاد واكنش  تدافعی بتوانید با همسر‌تان گفتگو كنید. «من احساس می‌كنم...»

شروع یك ارتباط دوستانه را رقم می‌زند. بین دو جمله: «تو داری به من بی‌توجهی می‌كنی» با: «من حس می‌كنم انگار به من بی‌توجه هستی»، اولی احتمال اینكه موجب شروع دعوا و جر و بحثی شود را بالا می‌برد؛ ولی دومی این امكان را به دو طرف می‌دهد كه در فضایی آرام‌تر با هم  گفتگو كنند. 

من فكر می‌كنم ...

یكی از بهترین راه‌هایی كه می‌توانید به وسیله آن نسبت به همسرتان ابراز احساسات كنید این است كه پیش از بیان احساس‌تان سه كلمه بالا را بگویید. رویاها، تفكرات و عقاید شما چیزهایی هستند كه شما باید به عنوان یك سر زندگی مشترك بتوانید ابراز كنید. هیچ اشكالی ندارد كه شما احساسات خوب و بدتان را با كسی كه با او زندگی می‌كنید، در میان بگذارید. برخی مردها این كار را بیهوده یا ژستی روشنفكرانه می‌دانند كه كاربردی ندارد و فقط به درد مقالات روانشناسان می‌خورد؛

در حالی كه این كار تاثیر بسیار عمیقی بر روابط زناشویی می‌گذارد. بهترین راهی كه می‌توانید از این سه كلمه بهره بگیرید، این است كه پس از آن كلماتی برای تعریف از همسرتان بیاورید: «من فكر می‌كنم امروز هم مثل همیشه خیلی شیك شده‌ای». زنان نسبت به ظاهر‌شان در جامعه حساس هستند و اگر بشنوند كسی كه شب و روز با او زندگی می‌كند نظر مثبتی نسبت به او دارد، خیال‌شان راحت می‌شود و دیگر چندان نگران قضاوت دیگران درباره سر و وضع‌شان نخواهند بود.

چطور عذرخواهی كنید؟

اینكه شما بدانید چطور باید عذرخواهی كنید، در رابطه زناشویی بسیار مهم است. معذرت خواستن به خاطر كار اشتباهی كه مرتكب شده‌اید بسیار به استحكام زندگی مشترك كمك می‌كند؛ در حالی كه یك معذرت‌خواهی ناشیانه یا اصلا معذرت نخواستن، اوضاع را از پیش هم بدتر می‌كند. برخی از مردان اصلا نمی‌گویند معذرت می‌خواهم یا متاسفم، چون غرور‌شان اجازه نمی‌دهد. در عوض می‌گویند: «اشتباه كردم» یا: «نباید این كار را می‌كردم» یا: «قول می‌دهم دیگر تكرار نكنم». آنها معذرت خواستن را كاری بیهوده و دور از شان مردانه‌شان می‌دانند.

اگر شما با گفتن: «از اینكه عصبانی شدی متاسفم» سعی كنید معذرت بخواهید، فقط باعث دلخوری بیشتر می‌شوید؛ چرا كه با این جمله نشان می‌دهید از كاری كه انجام داده‌اید متاسف نیستید، بلكه از این ناراحتید كه چرا همسرتان اینگونه واكنش نشان داده است! همسر‌تان با شنیدن این جمله می‌فهمد كه نه تنها از كارتان پشیمان نیستید، بلكه نشان می‌دهید از رفتار و واكنش او هم دلخورید و انگار او بدهكار هم شده‌ است! 

یا اگر بگویید: «ببخشید فراموش كردم...سرم خیلی شلوغ بود»، همسرتان می‌فهمد كه نه تنها عذرخواهی نمی‌كنید، بلكه از عمل نادرست‌تان دفاع هم می‌كنید.

برای درست معذرت‌خواهی كردن به نكات زیر توجه كنید:

 اشتباه خود را بشناسید و خرابكاری‌تان را بر عهده بگیرید: «می‌دانم كه وقتی دیر دنبالت آمدم، ناراحتت كردم. تو برای این كنسرت از سه ماه پیش بلیط رزرو كرده بودی. ما كنسرت را از دست دادیم و من باعث شدم.»

 اگر برای توجیه اشتباه‌تان دلیل منطقی دارید، آن را توضیح دهید و اگر دلیل منطقی ندارید و تنها بی‌توجهی كرده‌اید، بی‌جهت آسمان و ریسمان به هم نبافید: «كارم در اداره بیش از حد طول كشید و رئیسم حجم زیادی از كار را ناگهانی به من واگذار كرد و مجبور شدم خلاف میلم بیشتر بمانم.»

 به او بگویید از اینكه این اشتباه را كرده‌اید چه حسی دارید: «من از اینكه دیر كردم خیلی احساس بدی دارم. باورم نمی‌شود كه در حق تو این كار را كرده باشم. مرا ببخش»

 سعی كنید هر چه زودتر كاری كنید كه اشتباه‌تان را جبران كند: «من سعی می‌كنم دیگر این كار را تكرار نكنم. كنسرت هفته بعد در شهر دیگری برگزار می‌شود. چطور است یك سفر به آنجا برویم و كنسرت را در آنجا ببینیم.» دقت كنید كه باید از ته قلب پشیمان باشید، چون اگر ذره‌ای تظاهر در وجود‌تان باشد، همسرتان به راحتی می‌فهمد و فكر می‌كند شما دارید او را گول می‌زنید و این از معذرت نخواستن هم بدتر است.

كلید موفقیت در زندگی مشترك، برقراری روابط مسالمت‌آمیز، سالم، دوطرفه، سرشار از محبت و احترام، مبتنی بر اعتماد دوجانبه، عاقلانه، غیردست و پاگیر و زنده نگهدارنده همان عشق روزهای اول است. اینها برخی از خصوصیات رابطه‌‌ای هستند كه در زندگی زوج‌های موفقی كه سال‌هاست با هم زندگی می‌كنند، در جریان است.

 

برچسب ها: روابط زناشویی، زندگی زناشویی، دانستنی های زناشویی، ارتباط با همسر، ارتباط با زن تعداد بازديد: 1145 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز