Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 15 اردیبهشت 1403 - 23:46

7
دی
حسادت را فراموش كنيد

حسادت را فراموش كنيد

حسادت در روابط نشان‌دهنده احساس ناامنی است و شامل: بدگمانی و سوءظن و گاهی اوقات تلاش برای مطمئن شدن از خیانت كسی كه به او اعتماد كرده‌اید.

تحریریه ماهنامه دنیای سلامت

 

 

حسادت در روابط نشان‌دهنده احساس ناامنی است و شامل: بدگمانی و سوءظن و گاهی اوقات تلاش برای مطمئن شدن از خیانت كسی كه به او اعتماد كرده‌اید. در یك رابطه هرگز نمی‌توان به‌طور یقین از این مسأله اطمینان یافت زیرا هر چه بیشتر بخواهید كه بدانید، نگرانی‌ها و ناامیدی‌هایتان بزرگ‌تر می‌شود. كارهایی كه بر علیه همسرو یا شخص دیگری انجام می‌شود و معمولاً با احساس مالكیت زیاد، ترساندن و ایجاد رعب و كنترل همراه است.

حسادت در بدترین نوع خود منجر به خشونت می‌شود. حس حسادت روی احساس خوددوستی نیز اثر می‌گذارد. اعتماد به نفس فرد كم می‌شود و در مورد قضاوت‌های خود دچار شك می‌شود و گاهی اوقات از اینكه چرا نمی‌تواند به افراد دیگر اعتماد كند، احساس شرمندگی می‌كند و ممكن است این نگرانی برایش پیش بیاید كه شرایط از كنترل او خارج است.

همان‌طور كه قبلاً نیز گفته شد، حسادت در رابطه برخواسته از حس ناامنی است. در چنین مواقعی بهترین كار این است كه تلاش كنید تا به حس حسادت خود غلبه كنید و از حسودی كردن بپرهیزید.

حس خوددوستی را به شكلی قابل قبول پرورش و رشد دهید.

از عواملی كه احساس حسادت را در شما تقویت می‌كنند، دوری كنید.

افكار ناشی از حسادت را در خود هدایت و كنترل نمایند.

خوشبختی و رضایت از زندگی با توجه به شرایط موجود برای فرد صورت می‌گیرد. بشر همواره خود را با دیگران مقایسه می‌كند و به همین دلیل انتظاراتش بالاتر می‌رود. انسان‌ها باید تلاش كنند تا استعدادها و امكانات فردی خود را بیابند. افراد حسود در مورد خودشان كمتر فكر می‌كنند و هیچ اطلاعی از توانایی‌های خود ندارند. فرد حسود باید حسادت خود را بپذیرد و به خودش دروغ نگوید. او باید نقطه بین ایده‌آل و واقعیت را بیابد و در زندگی خود توازن به وجود آورد. هر جا كه تفاوتی وجود داشته باشد حتماً حسادت نیز هست، پس بنابراین حسادت همراه دائمی انسان‌هاست. افرادی كه اعتقاد دارند نمی‌توانند با احتمال بازنده شدن كنار بیایند، همان‌هایی هستند كه استعداد بسیاری برای حسادت دارند.

وقتی كه نگران از دست دادن چیزی هستید كه می‌دانید باارزش است،‌ كم‌كم حسادت در وجودتان شكل می‌گیرد و فقط خود را لایق داشتن آن می‌دانید، بنابراین یكی از راه‌های نجات از حسادت و رسیدن به آرامش قبول احتمال بازنده شدن است. باید به جای نگران شدن و ترسیدن از اینكه مبادا كسی یا چیزی را از دست بدهید، از هر لحظه بودن با آن فرد یا شیء به‌خصوص لذت ببرید. اگر اجازه دهید حسادت بر شما غلبه كند، شانس از دست دادن آنچه كه به خاطرش مبارزه می‌كنید، افزایش خواهد یافت.‌

به دنبال یافتن راه‌هایی باشید كه حس امنیت را در شما افزایش دهند. اگر حسادت شما ریشه در احساس ناامنی دارد، یا اینكه فكر می‌كنید ارزش شما بستگی به نظر فردی به خصوص راجع به شما دارد، باید سعی كنید تا باورها و افكار خود را تغییر دهید. مثلاً یك لیست از تمام نقاط مثبت خود تهیه كنید و آن را هر روز چند بار برای خودتان بخوانید، خصوصا وقتی كه احساس ناامنی می‌كنید تا به خاطر بیاورید كه چه كسی هستید و چه ارزشی دارید.

زمان بیشتری را برای انجام برخی فعالیت‌های قابل قبول كه ‌آرزویشان را همیشه داشته‌اید، اختصاص دهید. لذتی كه نصیب شما می‌شود، بستگی به خودتان دارد. این فعالیت‌ها می‌توانند شامل هر كاری شوند از مكالمه تلفنی بادوستتان گرفته تا ساز زدن، پیاده‌روی كردن و ...‌

به آنچه كه دارید، فكر كنید و از خود درباره دلیل حسادت سوال كنید.

‌ مثبت فكر كنید، وقتی حس حسادت به شما دست می‌دهد، به خاطر آورید كه برخی از نزدیكان‌تان چقدر شما را دوست دارند، پس نباید با نشان دادن رفتارهای حسودانه خود، تصویر خود را در ذهن این افراد تخریب كنید.

 یكی از بهترین راه‌های كنترل حسادت، اطمینان است.

 ‌ از مقایسه كردن خود با دیگران بپرهیزید. می‌توانید برای رشد و پیشرفت خود از مدل‌های افراد موفق الگوبرداری كنید. رنج شما از پیشرفت و موفقیت دیگران باعث بدجنسی بیشتر شما می‌شود.

 برای خود احترام و ارزش بیشتری قائل شوید، خود را دوست داشته باشید. با خودتان به این جمله بیندیشید كه هیچ‌كس هرگز شبیه شما نبوده و هیچ‌كس هرگز شبیه شما نخواهد بود. شما فقط خودتان هستید. ارزش‌های واقعی خود را ببینید و بشناسید و كمبودهای خود را با ارزش‌های دیگران مقایسه نكنید. شما به عنوان یك انسان، بیش از آنچه كه تصور می‌كنید، توانایی مقابله با مسائل را دارید. این چیزی است كه همیشه باید به خودتان یادآوری كنید. از هر فرصتی برای ابراز عشق و علاقه به دیگران استفاده كنید. و با تمرین دوست داشتن و عشق ورزیدن احساس حسادت را در خود سركوب نمایید.
 

برچسب ها: حسادت، حسادت کردن، عوامل حسادت کردن، جلوگیری از حس حسادت، حس حسادت تعداد بازديد: 1449 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز