Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 23:47

6
آذر
سفر اروپایی ها به ایران کاهش یافت

سفر اروپایی ها به ایران کاهش یافت

در 5‌ ماه ابتدایی سال 97، سفر گردشگران اروپایی‌ به ایران 22 درصد کاهش پیدا کرده است. این در حالی است که سال گذشته اروپایی‌ها، الگوریتم دیگری را دنبال کرده‌ بودند.

آوین آزادی

 

هر گردشگر؛ یک رسانه

اروپایی‌ها امسال کمتر از سال قبل به ایران آمدند. در 5‌ ماه ابتدایی سال 97، سفر گردشگران اروپایی‌ به ایران 22 درصد کاهش پیدا کرده است. این در حالی است که سال گذشته اروپایی‌ها، الگوریتم دیگری را دنبال کرده‌ بودند.

از سال ۹۵ تا پایان 3 ماهه اول ۹۶، میل سفر به ایران در کشورهای اروپایی و آمریکایی با 56/6 درصد رشد مواجه شده بود که باعث می‌شد تحلیل‌گران در آن زمان ما را یک قدم به چشم‌انداز گردشگری سال 1404 نزدیک‌تر بدانند اما حالا ورق دوباره برگشته‌ است.

آمار گردشگران عربی بیشتر از اروپایی‌ها

اگرچه آمارهای مراجع مختلف این بار هم در ایران همدیگر را نقض می‌کنند اما اگر آمارهای دریافتی از پلیس مهاجرت را معیار قرار دهیم، جمعیت مسافران ورودی 5 ماهه نخست امسال، 3 میلیون و 140 هزار نفر بوده که نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته 45 درصد رشد را تجربه کرده اما واقعیت این است که این رشد ریشه در افزایش حضور گردشگران عربی و مذهبی به کشور ما دارد و اروپایی‌ها کمتر از سال گذشته از ایران دیدن کرده‌اند.

هرماین، جهانگرد فرانسوی که قرار است به همراه همسرش یک‌ماه از زمان خود را در ایران بگذراند می‌گوید: ایران، کشور بی‌نظیری است.

 اعتراف می‌کنم که پیش از این حتی فکرش را هم نمی‌کردم قرار است با این حجم از زیبایی روبه‌رو شوم؛ چرا که برای گرفتن ویزا به ایران، دردسرهای زیادی را تحمل کردیم. 

اروپایی‌های شیفته ایران

جاپ، گردشگر هلندی هم که به تازگی ایران را ترک کرده می‌گوید: راستش را بخواهید قبل از رسیدن به ایران در دلم وهم بزرگی داشتم.

خیلی‌ها به من می‌گفتند ایران جای خطرناکی است و حتی برادرم حاضر نشد با من بیاید. من فکر می‌کنم در گام اول شما باید واقعیت‌های جامعه خود را به جهانیان نشان دهید.

خوب و بد ایرانی‌ها از نگاه دو توریست فرانسوی

«مردم ایران مهمان‌نوازترین مردمان جهان‌اند؛ این نخستین چیزی است که در مورد ایرانی‌ها به ذهن من می‌رسد.»؛ هرماین به همراه همسرش سلمنت به ایران آمده‌اند.

20 روزی می‌شود که در حال سیاحت و سفرند. او تجربه ایرانگردی را یکی از بهترین تجربه‌های مشترک‌شان می‌داند و توضیح می‌‌دهد: من و سلمنت دانشجوی معماری دانشگاه سوربن فرانسه هستیم.

بارها و بارها در کتاب‌هایمان خوانده و در عکس‌ها دیده‌ایم که ایران معماری بی‌نظیری دارد و شهرهای زیرزمینی و بناهای تاریخی آن زبانزد است.

اما حالا به چشم خود می‌بینیم که ایران مهد معماری‌های خاص در جهان است و همه کسانی که مانند من دانشجوی معماری‌اند یا به این رشته علاقه دارند بدون شک باید شهرهای مختلف ایران را از دست ندهند.

سلمنت حرف همسرش را قطع می‌کند و انگار که به هیجان آمده باشد، تأکید می‌کند: مسجد جامع اصفهان، شیخ لطف‌الله، ‌گنبد سلطانیه، سازه‌های آبی شوشتر و هزاران شگفتی دیگر در ایران ما را به وجد آورده.

برادر من 8 سال پیش از ایران دیدن و بارها به ما تأکید کرده بود که کشور شما را در برنامه جهانگردی خود بگذاریم. امروز از این تصمیم بسیار راضی هستیم. 

نگرانی‌های یک گردشگر

هرماین ادامه می‌دهد: باتوجه به جو حاکم در ایران به‌عنوان یک زن بیش از حد نگران پوششم بودم و این کمی مرا آزار می‌داد؛ اگرچه فکر می‌کنم این بخشی از فرهنگ ایرانی‌ها شده و این فرهنگ برای من قابل‌احترام است.

یکی دیگر از مسائلی که برای من آزار‌دهنده بود، تنوع غذایی کم در ایران بود.

در رستوران‌های شهرهای مختلف یا باید انواع مختلفی از کباب را سفارش می‌دادیم یا مرغ. همچنین آلودگی برخی شهرها بسیار بیشتر از حد انتظار و تحمل ما بود.

تعداد ماشین‌ها در خیابان‌ها و سطح شهرها بسیار زیاد بود و بعضی وقت‌ها صدای تردد آنها غیرقابل‌تحمل می‌شد. از طرفی انجام کارهای اداری در کشور شما خیلی سخت بود.

کار تمدید ویزای ما فقط برای ورود به ایران با وقفه‌های زمانی زیادی همراه بود و این روند کند باعث می‌شد ما ساعت‌های بسیاری را از دست بدهیم.

ایران؛ کشور چهار فصل و شگفت

آب و هوای ایران بیشتر از هر چیز دیگری جاپ هاروین را تحت‌تأثیر قرار داده. او می‌گوید: ایران همیشه هم بهار دارد، هم تابستان، هم پاییز و هم زمستان؛ دانشجوی 25 ساله هلندی که تصمیم گرفته جهان را بگردد و سال گذشته به ایران رسیده است.

او از ترس‌ها و بیم‌هایی می‌گوید که پیش از رسیدن به ایران داشته و تأکید می‌کند: با اینکه زمانی که من در ایران بودم به مجلس نمایندگان تهران توسط داعش حمله شد اما ایران کشور امنی برای گردشگران است.

او یکی از مشکلاتش در ایران را ارتباط با مردم دانسته و می‌گوید: کمتر کسی در ایران و به‌خصوص شهرهای کوچک انگلیسی یا آلمانی یا حتی فرانسوی می‌داند و هیچ زبان معیاری برای ارتباط برقرار کردن با گردشگران وجود ندارد.

این موجب می‌شود که برای حساب کردن کرایه تاکسی یا خرید از مغازه‌ها و... دچار مشکل‌ شویم. 

هر اروپایی یک‌ رسانه!

آن‌قدر با قاطعیت می‌گویند «بله» که می‌توان گفت هر اروپایی‌ای که به ایران می‌آید می‌تواند یک رسانه برای توسعه گردشگری ایران باشد.

بییشتر گردشگران اروپایی از دیدن ایران لذت برده‌اند و این سفر را به اطرافیان‌شان هم توصیه می‌کنند.

سلمنت، هرماین و جاپ هر سه بدون لحظه‌ای درنگ می‌گویند حاضرند ایران را در محافل گردشگری توصیه کنند و می‌گویند دوستان‌ گردشگرشان هم درباره ایران باوری مشابه دارند.

قهر آلمانی‌ها

آمارهای 5‌ماه نخست سال‌جاری اما حکایت از قهر آلمانی‌ها دارد.

سفر اروپایی‌ها در این بازه زمانی به ایران نسبت به‌مدت مشابه سال قبل حدود ۲۲ درصد کاهش داشته است که بیشترین ریزش در بازار آلمان تجربه شده است.

در 5 ماه نخست سال ۹۶ حدود ۳۱ هزار آلمانی به ایران سفر کردند درحالی‌که امسال جمعیت آلمانی‌های مسافر با ۳۲ درصد افت به ۲۱ هزار نفر رسیده است.

امسال تعداد گردشگران فرانسوی ۱۶ هزار نفر بود، درحالی‌که در 5‌ماه نخست پارسال ۲۱ هزار نفر از فرانسه به ایران سفر کردند. از فروردین تا مردادماه سال ۹۶ نیز

۲۱ هزار تن از اتباع امارات به ایران آمدند که تعداد آنها امسال به ۱۱ هزار نفر رسیده است.

جمعیت گردشگران هلند نیز با ۲۵ درصد افت از ۱۲ هزار نفر به ۹ هزار نفر رسید.

این در حالی است که طبق آمار سازمان جهانی جهانگردی هر گردشگر اروپایی و آمریکایی دست‌کم ۱۵۵۶ دلار خرج می‌کند، برای همین جذب گردشگر از این کشورها می‌تواند برای ما بسیار مهم‌ باشد.

برخی از تحلیل‌گران و صاحبان تورهای مسافرتی بر این باورند که این کاهش در شرایطی رخ می‌دهد که آمریکا تبلیغات منفی گسترده‌ای را علیه ایران آغاز کرده و این بازی روانی روی سفر گردشگران اروپایی و حتی برخی کشورهای آسیایی اثر منفی گذاشته است.

در حالی اروپایی‌ها امسال کمتر به ایران آمده‌اند که افت ارزش ریال موجب شده که ایران یکی از ارزان‌ترین مقاصد برای آنها باشد.

درمورد سال‌های گذشته هم اگر به آمارهای مدیرکل نظارت و ارزیابی گردشگری کشور اکتفا کنیم، ‌کل جمعیت گردشگرانی که از اتحادیه اروپا در سال ۹۶ به ایران سفر کردند ۲۵۷ هزار و ۲۱۹ نفر بود که این عدد در سال ۹۵ کمی بیشتر و به تعداد ۲۸۹ هزار و ۱۴۸ نفر بود.

 

برچسب ها: گردشگری، توریست، سفر اروپایی ها به ایران، کاهش سفر اروپایی ها به ایران، آمار گردشگران عربی، توریست فرانسوی، نگرانی های یک گردشگر، کشور چهار فصل، سفر به ایران تعداد بازديد: 525 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز