به گزارش تسنیم، وی با بیان این که باید قیمت دخانیات در خردهفروشیها از طریق افزایش مالیات بالا برود، افزود: با استفاده از این راهبرد میتوان میزان مصرف دخانیات را در کشور کاهش داد و این تجربه در سایر کشورها موفق بوده است.
وی بیان کرد: در حال حاضر هزینههای مستقیم تحمیل شده به حوزه سلامت در درمان بیماریهای مرتبط با مصرف دخانیات 136 تریلیون ریال است و 226 تریلیون ریال خسارت برآورد شده بابت مرگ مصرفکنندگان دخانیات است.
جندقی با اشاره به این که شرکتهای دخانی با رنگبندی سیگار، بازاریابی میکنند، گفت: این روشهای بازاریابی در بسیاری از محصولات از جمله محصولات دخانی به کار میرود و سیگارهای الکترونیک نیز از جمله کالاهایی هستند که جوری تبلیغ میشوند که گویی ضرری برای مردم ندارند در حالی که ضرر این نوع سیگارها به مراتب بیشتر از محصولات دیگر است. یکی دیگر از روشهای ترغیب افراد به استفاده از دخانیات، افزودن عطر و طعم به آنهاست؛ این عطرها حاوی مواد سرطانزا و بسیار خطرناک برای سلامتی انسان هستند که وارد ریه میشوند.
وی با بیان این که برخی، مخالفت با تولید این نوع دخانیات را مخالف توسعه کسب و کارها میدانند، ادامه داد: برخی به بهانه این که در کشور مصرفکننده مواد دخانی وجود دارد و اگر آن را تولید نکنیم قاچاقی وارد کشور و ارز از کشور خارج میشود؛ اقدام به توسعه انواع و اقسام روشها و شکلهای مواد دخانی میکنند.
رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت تصریح کرد: ترویج استفاده از دخانیات در سریالهای نمایش خانگی نشاندهنده هدفی است که برای مصرف بیشتر این مواد دخانی وجود دارد و مصرف بیشتر این مواد، به معنای رساندن ضرر بیشتر به سلامتی است. در زمان حاضر بانوان آماج حمله این تبلیغات هستند زیرا زنان چهار درصد مصرفکنندگان هستند و تبلیغکنندگان قصد دارند میزان مصرف مواد دخانی را در زنان نیز افزایش دهند. صنایع دخانی و روشهای مختلفی که وجود دارد، نوجوانان و جوانان را نیز هدف میگیرند و مضرات سیگار در نوجوانان بیشتر از بزرگسالان است.
رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با بیان این که هدف ما کاهش دسترسی فیزیکی و اقتصادی به سیگار و دخانیات است، یادآور شد: بسیاری از کشورهای دنیا اصلاً سیگارها را پشت ویترین قرار نمیدهند.