Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 20 اردیبهشت 1403 - 09:56

3
اردیبهشت
معرفی جاهای دیدنی استانبول

معرفی جاهای دیدنی استانبول

استانبول که در تقاطع دو قاره اروپا و آسیا قرار گرفته، گویی پلی میان شرق و غرب، سنت و مدرنیته، گذشته و حال است. در این مقاله، قصد داریم سفری مجازی به استانبول داشته باشیم.

استانبول که در تقاطع دو قاره اروپا و آسیا قرار گرفته، گویی پلی میان شرق و غرب، سنت و مدرنیته، گذشته و حال است. در این مقاله، قصد داریم سفری مجازی به استانبول داشته باشیم و با نگاهی عمیق و دقیق، به معرفی جاهای دیدنی استانبول و دسترسی به آنها از روی نقشه مترو استانبول بپردازیم. از مساجد باشکوه و کاخ‌ های مجلل گرفته تا موزه‌ ها و بازارهای سنتی، هر آنچه برای برنامه ‌ریزی سفری کامل به استانبول نیاز دارید را در اینجا خواهید یافت.

مسجد آبی یا مسجد سلطان احمد

مسجد سلطان احمد، مشهور به مسجد آبی، یکی از باشکوه ‌ترین و پربازدیدترین جاذبه‌ های گردشگری استانبول است. این مسجد که در دوران حکومت سلطان احمد اول (1603-1617) ساخته شده است، به دلیل شش مناره و تزئینات داخلی خیره‌ کننده ‌اش به رنگ آبی، به نام مسجد آبی شهرت یافته است.

مسجد سلطان احمد با الهام از معماری مسجد ایاصوفیه و مسجد سلیمانیه ساخته شده است. این مسجد دارای گنبدی بزرگ و شش مناره است که در میان مناره ‌های سایر مساجد استانبول خودنمایی می ‌کنند.

داخل مسجد با کاشی ‌های آبی و سبز رنگ ‌آمیزی شده است که در نور خورشید، انعکاسی خیره‌ کننده و مسحور کننده ایجاد می ‌کنند. علاوه بر این، مسجد سلطان احمد دارای 200 پنجره و 21000 کاشی سرامیکی است که ظرافت و زیبایی بی ‌نظیری به آن بخشیده ‌اند.

دسترسی به مسجد با مترو

ابتدا از میدان تکسیم، با استفاده از خط مترو M2، به مقصد ینی کاپی سفر کنید. پس از رسیدن به مقصد، در ایستگاه وزنه جیلر پیاده شوید. سپس مسافتی حدود 300 متر را پیاده روی کنید تا به ایستگاه تراموا لاله لی برسید. در اینجا، سوار تراموای T1 شوید و به ایستگاه سلطان احمد بروید. در نهایت، باید 250 متر دیگر را پیاده روی کنید تا به مسجد آبی برسید.

برج گالاتا

برج گالاتا نماد مشهور و برجسته شهر استانبول است که منظره ‌ای دیدنی و کارت پستالی از این شهر را خلق می ‌کند.

این برج که در قرن 14 میلادی ساخته شده است، در ابتدا به عنوان برج دیده‌ بانی و فانوس دریایی مورد استفاده قرار می‌ گرفته است. برج گالاتا با ارتفاع 67 متر، تا سال 1749 بلندترین ساختمان استانبول بوده است.

امروزه، برج گالاتا به عنوان یکی از محبوب‌ ترین جاذبه‌ های گردشگری استانبول شناخته می ‌شود. از بالای این برج، می ‌توانید چشم ‌اندازی panoramic از شهر استانبول، تنگه بسفر و شاخ طلایی را مشاهده کنید.

دسترسی به برج و پل گالاتا با مترو

آسان ‌ترین راه برای رسیدن به برج و پل گالاتا، استفاده از مترو است. ایستگاه مترو کاراکوی در خط M2 (خط قرمز) درست در نزدیکی برج و پل گالاتا قرار دارد. پس از پیاده شدن از مترو، می‌ توانید با چند قدم کوتاه به برج و پل گالاتا برسید.

کاخ توپکاپی

کاخ توپکاپی به مدت 400 سال (از 1465 تا 1856) محل اقامت سلاطین عثمانی و مرکز امپراتوری عثمانی بوده است. این کاخ عظیم و باشکوه که در منطقه سلطان احمد استانبول واقع شده است، مجموعه ‌ای از بناها، باغ ‌ها و محوطه‌ های متعددی است که هر کدام تاریخ و داستان خاص خود را روایت می ‌کنند.

کاخ توپکاپی در طول دوران حکومت سلاطین مختلف عثمانی، توسعه و گسترش یافته است. به همین دلیل، این کاخ ترکیبی از سبک ‌های معماری مختلف، از جمله سلجوقی، ایرانی و عثمانی را به نمایش می‌ گذارد.

داخل کاخ توپکاپی با کاشی‌ های رنگارنگ، طلا کاری، نقاشی ‌های دیواری و فرش‌ های نفیس تزئین شده است. این تزئینات، شکوه و عظمت امپراتوری عثمانی را به وضوح نشان می ‌دهند.

دسترسی به کاخ توپکاپی با مترو

آسان ‌ترین راه برای رسیدن به کاخ توپکاپی، استفاده از مترو است. ایستگاه مترو Vezneciler در خط M2 در نزدیکی درب ورودی اصلی کاخ توپکاپی قرار دارد.

بازار بزرگ استانبول

بازار بزرگ استانبول، که به نام "گرندبازار" نیز شناخته می ‌شود، یکی از بزرگترین و قدیمی ‌ترین بازارهای سرپوشیده جهان است. این بازار که در قلب شهر استانبول واقع شده است، مجموعه ‌ای از خیابان ‌های باریک و پرپیچ و خم، مغازه ‌های رنگارنگ و انبوهی از مردم است که در حال خرید و فروش هستند.

این بازار در قرن 15 میلادی به دستور سلطان محمد فاتح، بنیانگذار امپراتوری عثمانی، ساخته شده است. این بازار در طول تاریخ، نقش مهمی در تجارت و اقتصاد شهر استانبول ایفا کرده است.

بازار بزرگ استانبول در طول قرن ‌ها بارها مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است. آخرین بار در سال 1990، پس از زلزله ‌ای که به این بازار آسیب رساند، بازسازی شد.

دسترسی به بازار بزرگ استانبول

از میدان تکسیم برای رفتن به ایستگاه کاباتاش از خط F1 فونیکولور استفاده کنید. بعد از آن، در ایستگاه بایزید- بازار بزرگ (کاپالیچارشی) از خط تراموای T1 استفاده کرده و پیاده شوید.

آب انبار باسیلیکا

آب انبار باسیلیکا، که به نام "سیسترن باسیلیکا" نیز شناخته می ‌شود، یکی از مخازن آب زیرزمینی عظیم و باشکوه شهر استانبول است. این آب انبار که در دوران امپراتوری بیزانس ساخته شده است، در عمق 12 متری زیر زمین قرار دارد و ظرفیت ذخیره‌سازی 80 هزار متر مکعب آب را دارد.

این آب انبار در زمان خود، نقش مهمی در تامین آب آشامیدنی شهر استانبول ایفا می ‌کرد. آب انبار باسیلیکا در طول تاریخ، بارها مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است. آخرین بار در سال 1876، سلطان عبدالحمید دوم این آب انبار را مرمت کرد.

آب انبار باسیلیکا با 336 ستون مرمری که در 28 ردیف و 12 ستون مرتب شده ‌اند، منظره ‌ای خیره‌ کننده و باشکوه را خلق می‌ کند. سقف این آب انبار با طاق ‌های ضربی آجری پوشیده شده است که بر عظمت و زیبایی آن می ‌افزاید.

دسترسی به آب انبار باسیلیکا

ایستگاه سلطان احمد در خط T1 درست در نزدیکی آب انبار باسیلیکا قرار دارد. پس از پیاده شدن، می ‌توانید با پیاده روی کوتاه به آب انبار باسیلیکا برسید.

جمع بندی

در این مقاله به معرفی برخی از مهم ترین جاهای دیدنی استانبول پرداختیم و راه رسیدن با این اماکن با وسیله نقلیه عمومی یعنی مترو را بررسی کردیم.

تعداد بازديد: 38 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز