Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 25 اردیبهشت 1403 - 18:45

12
مهر
راهنمایی کاربردی برای مقابله با خشک شدن درختان گردو

راهنمایی کاربردی برای مقابله با خشک شدن درختان گردو

خشک شدن درختان گردو ممکن است به صورت تدریجی و در ابتدا با علائم ضعف و زردی درخت ظاهر شده و در ادامه با خشک شدن درخت گردو مواجه شوید و یا ممکن است.

خشک شدن درختان گردو ممکن است به صورت تدریجی و در ابتدا با علائم ضعف و زردی درخت ظاهر شده و در ادامه با خشک شدن درخت گردو مواجه شوید و یا ممکن است به طور ناگهانی با یک درخت گردو که بخش بزرگی از آن و یا کل آن خشک شده است مواجه شوید، باید بدانید عوامل بسیار مهمی هستند که ممکن است منجر به خشک شدن ناگهانی درخت گردو شوند و از همه مهم­تر در هر فصل دلیلی مختلفی می­تواند منجر به خشک شدن درخت گردو شود، در این خبر نامه راهنمای کلی برای تشخیص و کنترل خشک شدن درخت گردو در فصول مختلف سال به شما ارائه خواهیم کرد.

کنترل خشک شدن نهال گردو پس از کاشت

یکی از موارد بسیار رایج در خشک شدن درخت گردو خشک شدن نهال پس از کاشت است، خشک شدن نهال گردو پس از کاشت به سه دلیل عمده اتفاق می­افتد، اول آبیاری کردن غیر اصولی به معنای آب دادن بیشتر یا کمتر از نیاز نهال، دوم شرایط آب و هوایی نامساعد پس از کاشت و سوم کود دهی بیشتر از نیاز نهال، این دلایل سبب خشک شدن نهال پس از کاشت می­شوند.

برای اینکه جلوی خشک شدن نهال پس از کاشت گرفته شود معمولا مشاوران فروش نهال گردو در نهالستان­های معتبری مانند پالیز نهال (www.paliznahal.ir) راهکارهایی را برای این امر توصیه می­کنند، از جمله انتخاب بهترین تاریخ برای کاشت نهال، توصیه­ی کودی مناسب در زمان کاشت و برنامه­ی آبیاری اصولی پس از کاشت نهال، باغداران با رعایت این موراد می­توانند از احتمال خشک شدن نهال خود پس از کاشت بکاهند.

کنترل خشک شدن درخت گردو در فصل بهار

اگر درخت گردوی شما در فصل بهار علائم خشک شدن را نشان داده است باید به دلایل زیر توجه کنید:

  • سرما زدگی درخت گردو در فصل زمستان:

چنانچه درخت گردویی در منطقه­ای کاشته شده اشد که تحمل سرمای آن را نداشته باشد سرمای زمستان می­تواند آن را خشک کند، ورود سرمای غیر منتظره در یک منطقه نیز می­تواند منجر به خشک شدن درخت گردو شود.

  • آفات و بیماریهای ریشه:

آفات و بیماری­های ریشه که ممکن است در فصل زمستان در حال خواب و استراحت بوده­اند مانند کرم سفید ریشه در بهار فعالیت خود را پر قدرت آغاز کرده و به دلیل ولع بالا برای تغذیه می­توانند منجر به خشک شدن درخت گردو شوند بنابراین در این زمان باید محل طوقه و ریشه را بررسی کرده و به ددنبال بیمارگر و یا آفت باشید.

برای کنترل خشک شدن درخت گردو در بهار باید این دو دلیل بررسی شود، در صورتی که درخت در اثر سرمای زمستان از بین رفته باشد کاری از شما ساخته نیست اما در صورتی که مورد هجوم آفت و یا بیماری قرار گرفته باشد می­توانید با کنترل آن آفت و یا بیماری خشک شدن درخت را کنترل کنید.

کنترل خشک شدن درخت گردو در فصل تابستان

خشک شدن درخت گردو در فصل تابستان عمدتا به دلیل بیماری­های طوقه و ریشه، عدم آبیاری به اندازه و گرمای زیاد اتفاق می­افتد، این دلایل هیچ کدام سبب نمی­شوند که درخت شما به صورت ناگهانی و به طور کامل خشک شود مگر اینکه سن درخت پایین باشد و یا نهالی باشد که اولین تابستان خود را تجربه می­کند.

در صورتی که در خرید نهال گردو و کاشت آن اتلاف وقت داشته باشید و کاشت نهال را به کمی پیش از گرم شدن هوا موکول کنید معمولا نهال گردو نمی­تواند از پس گرما و نیاز آبی و غذایی در اولین تابستان برآمده را که ریشه به خوبی مستقر نشده و شما با خشک شدن نهال گردو در اولین تابستان مواجه می­شوید.

بنابراین آبیاری و کود دهی به حد نیاز و کنترل آفات و بیماری­ها می تواند جلوی خشک شدن نهال در این فصل را بگیرد.

کنترل خشک شدن درخت گردو در فصل پاییز

در فصل پاییز معمولا خشک شدن گردو به دلیل شرایط نامساعد آب و هوایی مانند گرما و یا سرمای بیش از حد رخ نمی­دهد و درختی که در پاییز علائم خشک شدن را نشان می­دهد قطعا از حضور یک آفت و یا بیماری در رنج است، آفت و یا بیماری که در طول دو فصل رویش بهار و تابستان نهایت تلاش خود را برای از پا انداختن درخت گردو به کار برده است، بنابراین در این فصل خشک شدن درخت در ریشه در دو فصل قبلی داشته و برای جلوگیری از خشک شدن درخت گردو در فصل پاییز باید مدیریت باغداری بسیار درست به ویژه در زمینه­ی کنترل آفات و بیماری­های گیاهی در دو فصل بهار و تابستان داشته باشید.

کنترل خشک شدن درخت گردو در فصل زمستان

خشک شدن درخت گردو در فصل زمستان همانطور که می­دانید تنها به خسارت سرما و یخ بندان شدید است، در زمان خرید نهال گردو توجه داشته باشید که چه رقمی را برای چه منطقه­ای انتخاب می­کنید، اگر رقمی را انتخاب کنید که برای کاشت در شرایط آب و هوایی منطقه­ی شما مناسب نباشد تحمل سرما و یخ بندان در زمستان را نداشته و ریشه­ی درخت یخ می­زند، شما می­توانید با مراجعه به وبسایت نهالستان­ها علاوه بر استعلام قیمت نهال گردو ویژگیهای آن را نیز مطالعه کرده و بهترین رقم را برای خود انتخاب کنید.

نکته­ی دیگری که در مورد سرما زدگی در زمستان باید در نظر داشته باشید این است که سرما زدگی روی پوست تنه­ی درخت گردو ممکن است تاثیر بگذارد آن هم در مورد درختانی که به خوبی آبیاری و تغذیه نشده باشند، این سرما زدگی سبب خشک شدن و مرگ سلول­های پوست تنه شده و درختی که پوست تنه­ی آن دچار سرما زدگی شده باشد در تابستان در برابر تابش خورشید ترک برداشته و بسته به سن درخت ممکن است خشک شود.

کلام آخر

نکته­ی بسیار مهمی که باغداران گردو در زمینه­ی خشک شدن درخت گردو باید به آن توجه داشته باشند این است که چنانچه احداث باغ گردو با در نظر گرفتن تمام شرایط از جمله شرایط آب و هوایی و منطقه ای وبا انتخاب درست رقم گردو انجام شده و مدیریت اصولی در باغ با مشورت گرفتن از کارشناسان و مشاوران انجام شود شما در هیچ زمانی شاهد خشک شدن درختان گردوی خود نخواهید بود.

 

تماس با پالیز نهال:

09144501007

09144501008

 

تعداد بازديد: 101 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز