Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 11:59

9
مرداد
اگر این زنبورها را در ایران دیدید، فرار کنید+ عکس

اگر این زنبورها را در ایران دیدید، فرار کنید+ عکس

زنبور ها یکی از با اهمیت ترین حشرات بر روی زمین هستند با این حال خطرات خود را دارند، در ایران نیز به دلیل تنوع آب و هوا، طبیعی است که با گونه های متفاوتی از این جاندار روبه رو باشیم.

خبرآنلاین_ زنبورها به طور کل به دو گروه اصلی تقسیم میشوند؛ زنبورهای گیاهی و سایر که سایر زنبور ها هم دو گروه نیش داران و بدون نیش را شامل میشوند. زنبورهای بزرگ وخطرناک ایران بیشتر در دو خانواده زنبورهای زرد Vespidae و Scolidae قرار گرفته اند.


زنبورهای Vespidae یک خانواده بزرگ نزدیک به ۵۰۰۰ گونه متنوع از زنبورها، که شامل تقریباً تمام زنبورهای شناخته شده اجتماعی مانند Polistes fuscatus، Vespa orientalis و Vespula germanica و بسیاری از زنبورهای منفرد می شوند.

اگر این زنبورها را در ایران دیدید، فرار کنید!/ عکس

زنبورهای Scoliidae، خانواده ای از حدود ۵۶۰ گونه هستند که در سراسر جهان یافت می شوند. آنها معمولاً سیاه هستند که با لکه های زرد و نارنجی مشخص می شوند و نوک بال های آنها به طور موجدار است. نرها لاغرتر و کشیده‌تر از ماده‌ها هستند، با آنتن‌های به‌طور قابل‌توجهی بلندتر، اما دوشکلی جنسی آن ها چندان آشکار نیست.

بزرگترین زنبور ایران که دیده شده است، به طول تقریبی ۴ سانتی متر با نام علمی Megascolia maculate از خانواده اسکولیدا است .این زنبور در اروپا به عنوان بزرگترین زنبور اروپا نام برده میشود.

اگر این زنبورها را در ایران دیدید، فرار کنید!/ عکس

الیته احتمال اینکه زنبور بزرگتری هم در ایران وجود داشته باشد دور از ذهن نیست.این زنبور در کشاورزی بسیار مفید است در ارتفاع کم ونزدیک سطح زمین پرواز میکند ودر جستجوی پروانه و سوسک است. مواردی که اتفاق افتاده به انسان حمله کند نادر است با این حال نیش آن بسیار دردناک است و برای کسانی که به نیش حشرات آلرژی دارند خطرناک است.

گفته می شود چند گونه از خانواده Vespidae که جزئی از زنبور های خرمائی هستند خطرناک است.گونه های Vespula vulgaris ، Vespula germanica، Vespula pensylvanica، Vespa orientalis ، Vespa crabro نیز از جمله زنبور های نیش زن هستند که حالت تهاجمی دارد، به خصوص درمواقعی که قصد دستکاری و یا خراب کردن لانه آنها را داریم؛ خطرناک ترین گونه های اشاره شده، دو گونه Vespa orientalis ، Vespa crabro هستند که بسیار خطرناک اند.

اگر این زنبورها را در ایران دیدید، فرار کنید!/ عکس

اگر این زنبورها را در ایران دیدید، فرار کنید!/ عکس

همه این زنبورها برای کشاورزی بسیار مفید هستند وباید تحت حمایت محیط زیست باشند اما خطرات آنها نیز باید در نظر گرفته شود. زنبور عسل هم نیش میزند ولی مفید بودن آن برای انسان و کشاورزی بر کسی پوشیده نیست.

برچسب ها: محیط زیست، عکس، حشرات تعداد بازديد: 91 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز