Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 11:02

19
اسفند
توصیه‌های کاربردی در چیدمان خانه سالمند

توصیه‌های کاربردی در چیدمان خانه سالمند

افراد مسن در زندگی روزمره، نیازهای ویژه‌ای دارند. برخی از این موارد مربوط به محدودیت‌های شخصی و برخی دیگر ارتباط به محل زندگی دارد. به‌طور مثال دکوراسیون خانه سالمند با خانواده‌های جوان‌تر متفاوت است.

به قلم : آذین نعمتی -  کارشناس  ارشدمعماری

 

تحریریه زندگی آنلاین : افراد مسن در زندگی روزمره، نیازهای ویژه‌ای دارند. برخی از این موارد مربوط به محدودیت‌های شخصی و برخی دیگر ارتباط به محل زندگی دارد. به‌طور مثال دکوراسیون خانه سالمند با خانواده‌های جوان‌تر متفاوت است. همان‌طور که وقتی کودکی پا به زندگی‌تان می‌گذارد، لوازم مخصوص او را آماده می‌کنید برای سالمندان نیز باید تغییراتی در چیدمان و دکوراسیون داخلی ایجاد شود. با چند تغییر ساده در چیدمان مبلمان و یا انتخاب‌های منطقی در معماری، می‌توان محیط خانه را برای افراد سالمند ایمن‌تر کرد. بحث امنیت فیزیکی و روانی دو نکته مهم در ارتباط با والدین کهن‌سال است. اگر این افراد بتوانند به‌راحتی در فضای خانه یا حداقل اتاق شخصی خود، تردد کنند احساس بهتری خواهند داشت. اینکه مدام از فرد دیگری برای کارهای روزمره، کمک گرفته شود اصلاً خوشایند هیچ فردی نیست. زندگی مستقل در سنین بالا به‌شرط ایجاد محیط مناسب، امکان‌پذیر است. در اینجا چند نکته عملی برای کمک به ایجاد خانه‌ای امن و راحت برای اقوام سالمندتان آورده شده است.

بیشتربخوانید:

تاثیر نور و رنگ در دکوراسیون اتاق سالمندان

 

 

رفت‌وآمد سالمند  را تسهیل کنید

چیدمان اتاق نشیمن را طوری مرتب کنید که سالمندان بدون برخورد با مبلمان و لوازم دکوراتیو، بتوانند تردد کنند. با استفاده از یک کاناپه L شکل و یک میز میانی گرد به‌طور هوشمندانه‌ای فاصله عبور و مرور آزاد را حفظ کنید. بدون اینکه به زیبایی چیدمان لطمه‌ای وارد شود می‌توان فضا را برای سالمندان، ایمن‌تر کرد.

نکته: جای ویژه‌ای برای نشستن والدین سالمند خود در نظر بگیرید. یک مبلمان کوچک با پاف را در نزدیکی محل قرار دهید. به‌این‌ترتیب وقتی فرد سالمند بخواهد پاهایش را دراز کند فضای کافی در اختیار دارد. در ضمن یک میز قابل‌حمل کوچک‌تر را نیز نزدیک مبل قرار دهید. این میز مکانی برای قرار دادن همه لوازمی است که فرد سالمند به آن نیاز دارد.

 

استفاده از  کف‌پوش‌های ضد لغزش در حمام

مناطق مرطوب از پرخطرترین فضاها برای افراد مسن هستند. برای ایمن‌سازی این منطقه و به حداقل رساندن حوادث،  کف‌پوش‌های ضد لغزش را نصب کنید. کاشی‌های آج‌دار و ناهموار را به‌جای کاشی‌های صاف و لیز حمام، نصب کنید.

نکته: اگر تعویض کف‌پوش یا نصب کف‌پوش جدید، امکان‌پذیر نباشد می‌توان از حصیرهای لاستیکی ضد لغزش در حمام استفاده کرد.

 یشتر بخوانید:

چطور اتاق خواب سالم و راحتی داشته باشیم؟

11 ایده کاربردی برای دکوراسیون اتاق خواب های کوچک

 

 

 

انتخاب مبل و صندلی مناسب

نشستن و برخاستن برای اغلب افراد سال دیده، دشوار است. بسیاری از این افراد دارای مشکلاتی در عضلات و استخوان‌ها هستند. زانودرد یا کمردرد همراه با دوران سالمندی، بیشتر دیده می‌شود. دکوراسیون خانه سالمند می‌تواند روی کاهش یا افزایش مشکلات جسمی، تأثیر بگذارد. برای اینکه فرد کهن‌سال در نشستن و بلند شدن کاملاً مستقل باشد، ارتفاع مبل و صندلی را بلندتر در نظر بگیرید. ترجیحاً به سراغ قطعات مبلمانی بروید که از ارتفاع استاندارد، بالاتر کارشده‌اند. برای استفاده راحت از میز ناهارخوری نیز، یک صندلی بلندتر ضروری است.در اتاق‌خواب هم این قانون، صادق است. ارتفاع تخت باید کمی بلندتر باشد تا پاها هنگام نشستن روی لبه تشک، فقط به زمین برسد ولی زانوها خم نشود. برای این منظور می‌توانید یک تشک ضخیم را روی تختخواب قرار دهید تا به ارتفاع تخت اضافه شود. داشتن بالشتک‌های نرم برای استراحت در اتاق‌خواب و داشتن خواب راحت‌تر ضروری است. این کوسن‌ها و بالشتک‌های نرم می‌تواند در کاهش درد، کمک کند.

نکته: اطمینان حاصل کنید که شب‌هنگام دید مناسبی در اتاق فرد سالمند وجود دارد. چراغ‌های خواب را با دقت ویژه برای گوشه‌های تاریک اتاق نصب کنید.

 

چیدمان راه‌پله‌ها فراموش نشود

زندگی در خانه‌های ویلایی و بدون پله برای افراد در سنین بالاتر، راحت‌تر است. راه‌پله‌ها همیشه مکانی پرخطر به‌حساب می‌آیند بسیاری از سالمندان در بالا رفتن و پایین آمدن از پله‌ها با مشکل روبرو هستند. نصب موکت‌های پرز بلند بر روی پلکان اصلاً توصیه نمی‌شود. از موکت‌های نمدی یا کبریتی برای پله‌های دوبلکس استفاده کنید. به‌این‌ترتیب خطر لغزیدن وجود ندارد و ایمنی بیشتری حاصل می‌شود.

نکته: در پاگرد پله‌ها، گوشه‌ای دنج برای نشستن سالمندان با مشکلات جسمی، قرار دهید. مثلاً یک نیمکت کوچک یا یک صندوق زیبای منبت‌کاری شده می‌تواند مکانی برای نشستن و نفس تازه کردن افراد در حین بالا رفتن از پله‌ها باشد.

  بیشتر بخوانید:

پنهان کردن نواقص دیوار با پیشنهادهای ارزان قیمت!

رنگ قرمز در دکوراسیون جادو می کند!

 

 

 

سرویس بهداشتی را جدی بگیرید

سرویس بهداشتی می‌تواند مکانی بسیار خطرناک باشد ، خصوصاً برای افراد مسن. افراد بالای ۶۵ سال حتی در استفاده از توالت نیز درخطر آسیب جدی هستند. با نصب توالت فرنگی مشکل تا حدودی کمتر می‌شود اما لازم است تا میله‌هایی را برای کمک به نشستن و بلند شدن از روی صندلی توالت، درروی دیوار کناری تعبیه کنید. همچنین جای حوله‌ای نیز باید در دسترس قرار داشته باشد. در حمام نیز امکان سرخوردن و لغزیدن وجود دارد. میله‌های چنگک‌دار در دیوارهای کنار دوش، از خطر افتادن جلوگیری می‌کند. کف صابون و رطوبت و … خطر لیز خوردن را افزایش می‌دهد اما این میله‌ها جلوی خطر را می‌گیرد. با نصب یک نیمکت کوچک در حمام و ترجیحاً زیر دوش، فضا برای استحمام افرادی که مشکلات جسمی دارند، ایمن‌تر می‌شود.

نکته: برای افراد سالخورده دوش گرفتن در حالت نشسته ایمن‌تر است .

 

از نور غافل نباشید

نورپردازی بخش مهمی از دکوراسیون داخلی است ولی در خانه افراد سالمند این امر، اهمیت بالاتری دارد. بحث نور برای سالمندان به جهت ایمنی و کاهش صدمات مهم تلقی می‌شود. وجود نور طبیعی برای تأمین روشنایی در طول روز، ضروری است. پنجره‌های بزرگ درست در کنار تخت، نور طبیعی را در اتاق‌خواب تأمین می‌کند. یک آباژور در کنار تختخواب قرار دهید تا عصرها و شب‌هنگام، نور را در دسترس قرار دهد. یک آویز سقفی و روشنایی دیواری نیز برای نورپردازی اتاق‌خواب ایده خوبی است.آشپزخانه یک منطقه مهم برای سالمندان است ، زیرا اعضای بزرگ‌تر خانواده ممکن است دوست داشته باشند در کارهای روزمره مانند آشپزی شرکت کنند. نورپردازی روی میزهای پیشخوان و لامپ زیر کابینتی واقعاً مفید است.

نکته: در نظر داشته باشید که شما هرگز پیر نیستید بلکه لوازم دکوراسیون، مطابق باسن‌وسالتان نیست.

برچسب ها: دکوراسیون، سالمندان، دکوراسیون داخلی، طراحی داخلی، چیدمان، دکور، اکسسوری، مبلمان، معماری، آذین نعمتی تعداد بازديد: 88 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز