Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 07:29

22
اردیبهشت
راه اندازی کارزار مخالفت با طرح مجلس برای استفاده از اشیاء باستانی و گنج‌ها

راه اندازی کارزار مخالفت با طرح مجلس برای استفاده از اشیاء باستانی و گنج‌ها

کارزار مخالفت با طرح مجلس برای استفاده از اشیاء باستانی و گنج‌ها با هدف گرداوری امضا برای خروج این طرح از دستور کار مجلس راه اندازی شد.

کارزار مخالفت با طرح مجلس برای استفاده از اشیاء باستانی و گنج‌ها با هدف گرداوری امضا برای خروج این طرح از دستور کار مجلس راه اندازی شد.

در این کارزار امضاکنندگان با امضا یک نامه که خطاب به رییس مجلس و وزیر میراث فرهنگی نوشته شده است تلاش دارند مخالفت خود را به گوش نمایندگان برسانند.

در این نامه آمده است:  احتراما به استحضار می‌رسانیم، طرحی که موسوم به «استفاده بهینه‌ از اشیاء باستانی و گنج‌ها» است و به تازگی در مجلس ارائه‌ شده از دیدگاه کارشناسان، متخصصان و بسیاری از مردم، تیشه به ریشه‌ی تاریخ و فرهنگ ملت ایران زدن است. این طرح قاچاق اشیاء تاریخی و باستانی که متعلق به همه مردم است را قانونی و رسمی می‌کند و جز سوداگران اشیا تاریخی و فلزیاب‌دارها از آن سود نخواهند برد.

این طرح از دیدگاه باستان‌شناسان منجر به نابودی‌اشیاء باستانی و گران‌بهاء می‌شود. از دید بسیاری، نمایندگانی که با دفاع از حقوق عامه به مجلس آمده‌اند بعید است با آگاهی پیدا کردن از ابعاد مخرب و بدون اصلاح این طرح همچنان خواستار ادامه پیدا کردن آن باشند.  

در طی سالیان گذشته قوانین و ضوابط بسیاری برای کوتاه کردن دست قاچاقچیان تهیه و تصویب شده است که بتواند در برابر هرگونه سوءاستفاده از پشتوانه اقتصادی و سیاسی و فرهنگی مردم ایران پاسداری کند. این طرح باعث بی‌اثر شدن تمام آن قوانین خواهد شد.

در انتهای این نامه از رئیس مجلس و وزیر میراث فرهنگی خواهشمندیم اقدامات لازم برای رد قطعی این طرح را انجام دهند.

چند روز قبل خبری منتشر شد با مضمون اینکه تعدادی از نمایندگان مجلس طرحی را با عنوان «استفاده بهینه از اشیاء باستانی و گنج‌ها» ارائه کرده‌اند که در جامعه باستان‌شناسی و میراث فرهنگی واکنش‌برانگیز شده است. بسیاری بر این عقیده‌اند این طرح به حفاری‌ها و قاچاق‌های غیرمجاز، رسمیت و وجاهت قانونی می‌بخشد.

تبدیل ایران به هاب خرید و فروش آثار باستانی و جلوگیری از حفاری‌های غیرمجاز درحالی از سوی برخی نمایندگان در قالب طرح «استفاده بهینه از اشیاء باستانی و گنج‌ها» پیگیری می‌شود که سال ۱۳۸۹ دقیقا همین طرح از سوی حمید بقایی ـ رییس وقت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ـ ارائه شده بود. او قصد داشت در جزایر کیش و قشم بازار خرید و فروش اشیاء تاریخی راه‌اندازی کند که در آن مقطع زمانی، طرح به دلیل شدت مخالفت‌ها و تعارض قانونی، متوقف و از مدار رسیدگی خارج شده بود. حالا همان طرح، در شرایطی که حفاری‌های قاچاق و غیرمجاز به گواه یگان حفاظت میراث فرهنگی رو به فزونی رفته و قانون در برخورد با افرادی که آزادانه و بدون محدودیت درحال تبلیغ حفاری‌ها و اکتشافات کاذب خود در فضای مجازی هستند و حتی اردوهای آموزشی هم برگزار می‌کنند با ضعف و خلاء مواجه است، از سوی تعدادی از نمایندگان مجلس دوباره به جریان انداخته شده است.

برچسب ها: میراث فرهنگی، قاچاق، مجلس شورای اسلامی، اشیاء باستانی، کارزار، گنج ها تعداد بازديد: 189 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز