Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 08:26

23
شهریور
با پرطرفدارترین سوغاتی‌های تبریز آشنا شوید

با پرطرفدارترین سوغاتی‌های تبریز آشنا شوید

در این گزارش به برخی از پرطرفدارترین سوغاتی‌های تبریز اشاره شده است.

به گزارش خبرآنلاین ، تبریز در طول عمر خود شاهد وقایع تاریخی بسیار زیادی بوده است به همین دلیل آثار تاریخی بسیار زیادی در این شهر وجود دارد. سنگ بنای تبریز به دوره ساسانی و اشکانی بازمی‌گردد. تبریز در یک بازه زمانی طولانی، پایتخت ایران بوده است. علاوه‌بر این طبیعت بکر این استان همه ساله گردشگران بسیار زیادی را به سوی خود می‌کشد. گردشگران تبریز اغلب خریداری کرده و به کمک این وسیله نقلیه به تبریز سفر می‌کنند. راه‌های دیگری هم‌چون قطار، اتوبوس و... نیز برای رسیدن به تبریز وجود دارد.

اگر بعد از مهار ویروس کرونا، قصد سفر به تبریز را داشتید، گشت و گذار در بازار‌های محلی و خرید سوغاتی را از یاد نبرید. تبریز سوغاتی‌های بسیار متنوعی دارد و در انواع خوراکی و صنایع دستی در بازار موجود هستند.

در این گزارش به برخی از پرطرفدارترین سوغاتی‌های تبریز اشاره شده است.

خوراکی‌های تبریز

تبریزی‌ها تنوع غذایی بسیار بالایی دارند. هم‌چنین شیرینی‌ها و خوراکی‌های این شهر نیز بسیار متنوع است که می‌توانید آن‌ها را از اغلب فروشگاه‌های سطح شهر خریداری کنید.

· باقلوا تبریزی

یکی از مشهورترین خوراکی‌ها و سوغاتی‌های تبریز باقلوا است. این باقلوا به باقلوای استانبولی شباهت بسیار زیادی دارد. این شیرینی یکی از گران‎ترین سوغاتی‌های خوراکی در تبریز است. مواد سازنده باقلوا خمیر مخصوص چند لایه، شکر، کره و آجیل است که با ادویه‌هایی همچون دارچین و هل طعم‌دار می‌شود.

باقلوای تبریزی را می‌توانید در بسته‌بندی‌های شیک خریداری کنید و برای آشنایان خود به سوغات ببرید. علاوه‌بر تبریز، در شهر‌هایی هم‌چون قزوین نیز باقلوا وجود دارد که طعم و ظاهر آن متفاوت است.

· شیرینی اریس

یکی از قدیمی‌ترین شیرینی‌هایی که در تبریز تهیه می‌شود، شیرینی اریس است. این شیرینی را می‌توانید از بازار و قنادی‌های تبریز خریداری کنید. مواد اصلی تشکیل دهنده این شیرینی خوش طعم شکر، شیر، وانیل، پسته و ... است. این شیرینی در طعم‌های گوناگون پرتقالی، شکلاتی و ... به بازار عرضه می‌شود.

· شیرینی نوقا

شیرینی نوقا یکی از پرطرفدارترین سوغاتی‌های تبریز است. در سفره‌های نوروز و سایر جشن‌های تبریزی همیشه نوقا وجود دارد. این شیرینی شباهت بسیاری به گز اصفهان دارد، اما در برخی از ویژگی‌ها با آن تفاوت دارد. مواد اصلی تشکیل دهنده نوقا شکر، عسل، سفیده تخم مرغ و وانیل است.

تبریزی‌ها از یک نوع نان مخصوص به نام میکادو در تهیه آن استفاده می‌کنند که طعم بسیار خوبی به آن می‌بخشد. جالب است بدانید که این شیرینی در کشور‌هایی همچون ایتالیا نیز محبوب است و در اغلب قنادی‌های آن یافت می‌شود.

· قرابیه تبریز

یکی از پرطرفدارترین سوغاتی‌های تبریز قرابیه است که از آرد، شکر، تخم مرغ، وانیل، آجیل و ... تشکیل شده و همانند نوعی کلوچه است. در تمامی جشن‌های تبریزی قرابیه در سفره‌ها وجود دارد. این شیرینی در انواع پسته‌ای، گردویی و... به بازار عرضه می‌شود که مطابق با سلیقه خود می‌توانید آن‌ها را انتخاب کنید.

· شیرینی کنجدی

این شیرینی در آذربایجان غربی بسیار محبوب است و تقریباً تمامی تبریزی‌ها از این شیرینی در شب نشینی‌ها و جشن‌های خود استفاده می‌کنند. شیرینی کنجدی تبریز از آرد، شکر، کنجد، تخم مرغ و وانیل تشکیل شده است و ارزش غذایی بالایی دارد.

· شیرینی پیچ انگشتی (پفکی گردویی)

شیرینی‌هایی به نام پفکی گردویی در تبریز وجود دارد که یک گزینه مناسب جهت سوغاتی است. این شیرینی از وانیل، زرده تخم مرغ، شکر و گردو تشکیل شده است و طعم بسیار خوبی دارد.

· حلوا بزرک (زره حلواسی)

حلوای بزرک نوعی شیرینی محلی تبریز است که از دانه‌های بزرک و دیگر افزودنی‌ها تشکیل شده است. این حلوا رنگ تیره‌ای دارد و از خواص بسیار زیادی همچون کاهش درد مفاصل و کاهش استخوان‌درد برخوردار است. زره حلواسی را می‌توانید از قنادی‌ها یا عطاری‌های شهر تبریز خریداری کنید.

· مربای گل سرخ

تبریز به دلیل نوع آب و هوایی که دارد، گل محمدی بسیار زیادی در آن وجود دارد و به همین دلیل مربای گل سرخ یا گل‎محمدی یکی از اصلی‌ترین سوغاتی‌های تبریز است.

· ایشلی کوکه (نان روغنی)

یکی از جذاب‌ترین سوغاتی‌هایی که در تمامی شهر‌ها وجود دارد، نان سنتی آن شهر است. گردشگرانی که با خرید از داخل و خارج کشور به تبریز سفر می‌کنند به نان‌های سنتی تبریز علاقه بسیاری نشان می‌دهند. برای خرید این نان باید اول صبح به نانوایی‌ها و قنادی‌های تبریز مراجعه کنید.

· لوز

یکی از لذیذترین سوغاتی‌های تبریز لوز است که در بسته‌بندی‌هایی مناسب برای سوغات به فروش می‌رسند. این شیرینی از موادی همچون پسته، زعفران، شکر و بادام تهیه می‌شود.

· رشته ختایی

یکی از شیرینی‌های محبوب تبریز که بیشتر در ماه رمضان سرو می‌شود، رشته ختایی است. مواد تشکیل دهنده این دسر رشته، کره، پودر قند، مغز‌های آجیل و... هستند. تبریزی‌ها از افزودنی‌هایی همچون زنجبیل، گل محمدی، دارچین، هل و... نیز استفاده می‌کنند که طعم بسیار خوبی به این شیرینی می‌بخشد.

با پرطرفدارترین سوغاتی‌های تبریز آشنا شوید

صنایع دستی تبریز

تبریز مردمان هنرمندی دارد که به ساخت صنایع دستی گوناگونی می‌پردازند. اگر به سوغاتی‌های خوراکی علاقه‌مند نیستید می‌توانید از صنایع دستی تبریز برای دوستان خود به سوغات ببرید.

· چرم تبریز

از گذشته تا به کنون چرم و محصولات چرمی تبریز طرفداران بسیار زیادی داشته است. محصولات چرمی این شهر به خارج از کشور نیز صادر می‌شود. اگر قصد خرید سوغاتی دارید می‌توانید محصولات چرمی از نوع کفش، کیف، کت، کمربند و... خریداری کنید.

· ورنی بافی (سوماک)

یکی از صنایع دستی و محلی تبریز سوماک است. سوماک یک نوع فرش زیبا و بدون پرز است که به گلیم شباهت زیادی دارد. این فرش رنگ‌آمیزی منحصربفردی دارد. از این هنر در بافت زیرانداز، کیف، رومیزی و... استفاده می‌شود.

· چاپ کلاقه‌ای (باتیک)

باتیک نوعی چاپ روی پارچه‌هایی از جنس ابریشم است. این هنر معمولاً روی محصولاتی همچون روسری انجام می‌شود. چاپ کلاقه‌ای آذربایجان در یونسکو ثبت جهانی شده است. انواع محصولاتی که این هنر روی آن‌ها پیاده‌سازی شده است را می‌توانید در بازار محلی تبریز پیدا کنید.

· سفال و سرامیک

تبریز خاک مرغوبی دارد به همین دلیل سفال و سرامیک آن بسیار باکیفیت است. ظروف سفالی و سرامیکی سوغاتی‌های بسیار خوبی هستند فقط باید مراقب باشید که در جابه‌جایی‌ها دچار شکستگی نشوند.

· نقره‌کاری

محصولات نقره‌کاری شده یکی از محبوب‌ترین سوغاتی‌های تبریز هستند. این هنر ابتدا در کشور ترکیه رواج داشت و پس از آن به تبریز و دیگر شهر‌های ایران راه پیدا کرد. نقره‌کاری اغلب برروی سماور، آینه، شمعدان، سینی، قاب و... انجام می‌شود. محصولات نقره‌کاری شده بسیار زیبا و گران‌بها هستند.

· قلم زنی

قلم‌زنی هنری است که از دیرباز در ایران رواج زیادی داشته است. این هنر به دو سبک اصفهانی و تبریزی بر روی فلزاتی هم‌چون مس، نقره، آلومینیوم، برنج و طلا انجام می‌شود. در قلم‌زنی به کمک ابزار‌های مخصوص برجستگی‌هایی بر روی محصولات به وجود می‌آید که جلوه بسیار زیبایی به آن‌ها می‌بخشد. محصولات قلم‌زنی شده را می‌توانید از فروشگاه‌ها و بازار‌های محلی تبریز خریداری کنید.

· قالی تبریز

با پرطرفدارترین سوغاتی‌های تبریز آشنا شوید

یکی از معروف‌ترین سبک‌های فرش بافی متعلق به تبریز است. آذربایجان شرقی یکی از مهم‌ترین مراکز فرش دست بافت و اصیل ایرانی است. گردشگران خارجی علاقه بسیار زیادی به فرش‌های ایرانی تبریز نشان می‌دهند.

انواع فرش، تابلو و قالیچه‌های تبریزی را می‌توانید از بازار فرش تبریز خریداری کنید. فرش‌های این شهر به قدری زیبا هستند که شورای جهانی صنایع دستی، نام شهر جهانی فرش را برای تبریز برگزیده است. لچک ترنج، هرتی، گلستانی شکارگاه و ... طرح‌هایی هستند که در این شهر بر روی فرش بافته می‌شوند.

برچسب ها: گردشگری، تبریز، سوغاتی تعداد بازديد: 220 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز