Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 08:29

13
مرداد
برداشت گردشگران خارجی از موزه‌های ایران!

برداشت گردشگران خارجی از موزه‌های ایران!

براساس آمارهای موجود سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، در پنج‌ماهه اول سال 97 بیش از 3 میلیون گردشگر به ایران آمده‌اند و از جاذبه‌های طبیعی، گردشگری و موزه‌ها بازدید کرده‌اند.

سمیرا مصطفی‌نژاد

 

کاخ گلستان؛ جواهر تهران 

«موزه‌ها به‌عنوان کانون‌های فرهنگی، نگه‌دار سنت‌ها برای آیندگان هستند.»؛ این شعار سال 2019 ایکوم، شورای بین‌المللی موزه‌هاست که هرساله با شروع سال جدید میلادی در راستای اهداف خود به‌عنوان مهم‌ترین نهاد فرهنگی بین موزه‌های جهان اعلام می‌شود. 

آنچه در این شعار واضح است تأکید بر نقش مهم موزه‌ها در جامعه به‌عنوان حافظ، نشان‌دهنده و منتقل‌کننده فرهنگ و سنت و هر آنچه مربوط به گذشتگان است به نسل حاضر و نسل‌های بعدی انسان‌هاست.

و این نقش جز در تعامل دوطرفه افراد و موزه اتفاق نمی‌افتد. امروزه موزه‌ها بیشتر از قبل در حال تکاپو هستند تا منعطف و با مخاطب‌شان در تعامل باشند و به آنها نزدیک‌تر شوند.

بیشتر گردشگران رأی‌دهنده، از کشورهایی مانند بریتانیا، اسپانیا، آمریکا، فرانسه، استرالیا، تاسمانی و سوئیس، نسبت به اجرای زنده موسیقی سنتی ایرانی در موزه موسیقی اصفهان و خوش‌برخوردی مسئولان و راهنماهای موزه ابراز خرسندی کرده‌اند.

این توصیف را در نظرات بسیاری از گردشگران می‌توان مشاهده کرد. 

موزه جواهرات ملی برای گردشگران خارجی یکی از هیجان‌انگیز‌ترین موزه‌های تهران و ایران به‌حساب می‌آید.

نمایش آثار این موزه درون گاوصندوقی بزرگ در قلب بانک مرکزی ایران و ورود به این گاوصندوق ازجمله دلایل هیجان‌زده شدن توریست‌های خارجی است.

تقریباً تمامی رأی‌دهندگان غیرایرانی، از کشورهایی مانند سنگاپور، بریتانیا، استرالیا و اسپانیا در کنار اشاره به صف طولانی خرید بلیت و ورود به موزه، ساعات محدود بازبودن موزه و مراحل امنیتی دشوار، در پایان تأکید کرده‌اند که تمامی این دشواری‌ها به دیدن گنجینه جواهرات زیبای این موزه می‌ارزد و به دیگر گردشگران توصیه کرده‌اند که تماشای آن را از دست ندهند.

«3 طبقه از تاریخ» نامی است که گردشگری سنگاپوری به موزه ملی ایران داده‌است.

گردشگران علاوه بر معماری بنای موزه ملی و زیبایی باغ آن، این موزه را مجموعه‌ای عالی از تاریخ ایران توصیف کرده‌اند.

گردشگری آرژانتینی در توصیف این موزه نوشته است: «موزه‌ای که حتماً باید آن را ببینید.

این موزه 2 مجموعه دارد، ایران باستان و موزه دوره اسلام که هردو مجموعه‌ای کامل از اشیای تاریخی را به نمایش گذاشته‌اند.

اگر بازدید از پرسپولیس و پاسارگاد را در برنامه سفر خود گنجانده‌اید، بازدید از این موزه را نیز در برنامه خود بگنجانید.

علاوه بر آنچه نقل شد، کاخ گلستان، موزه تاریخ و فرهنگ زرتشتیان یزد، موزه آذربایجان، موزه دفاع‌مقدس، خانه امیر‌نظام، موزه قیصریه اصفهان، موزه مردان نمکی زنجان، موزه عصرآهن و موزه هرندی نیز بازخوردهای مثبتی از سوی گردشگران داشته‌اند.

گردشگرانی از استرالیا، یونان، بریتانیا و چین کاخ گلستان را یکی از شگفتی‌های تهران نامیده‌اند.

«کاخ شگفتی‌ها» و «جواهر تهران» نام‌هایی است که گردشگرانی از بریتانیا و برزیل بر این مکان تاریخی گذاشته‌اند. 

محبوب‌ترین موزه‌ها

براساس آمارهای موجود سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، در پنج‌ماهه اول سال 97 بیش از 3 میلیون گردشگر به ایران آمده‌اند و از جاذبه‌های طبیعی، گردشگری و موزه‌ها بازدید کرده‌اند.

آمار دقیق و تفکیک‌شده‌ای از بازدید گردشگران خارجی از دیدنی‌های ایران، به‌ویژه مراکز شناخته‌شده‌ای مانند موزه‌ها منتشر نشده‌است اما با مراجعه به وب‌سایت تریپ‌ادوایز- شبکه ‌اجتماعی که گردشگران سراسر جهان تجربیات سفرهای خود را با دیگران به اشتراک می‌گذارند- ‌می‌توان محبوب‌ترین موزه‌های ایران در میان گردشگران خارجی را شناسایی کرد.

این سایت، دیدنی‌های کشورهای مختلف را براساس رأی مثبت و منفی گردشگرانی که به این مناطق سفر کرده‌اند، رتبه‌بندی می‌کند و با جست‌وجوی نام موزه‌های ایرانی در آن می‌توان مواردی که با استقبال بیشتر گردشگران داخلی و خارجی مواجه شده‌است مشاهده کرد.

در میان موزه‌های تخصصی ایران، موزه موسیقی اصفهان، موزه صدف‌های اصفهان، موزه جواهرات ملی، کلیسای وانک، کاخ سعد‌آباد، موزه آبگینه تهران، موزه مقدم، خانه عباسیان کاشان، موزه رضا عباسی و مجموعه گنجعلی‌خان کرمان محبوب‌ترین موزه‌های ایران از نظر گردشگران بوده‌اند.

بیشتر بخوانید:

چرا باید به تماشای موزه ها برویم؟

 

برچسب ها: زندگی آنلاین، کاخ گلستان، موزه های ایران، موزه جواهرات ملی، جواهر تهران، محبوب ترین موزه ها، موزه های ایرانی تعداد بازديد: 281 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز