Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 14:47

10
مرداد
ترفندهایی برای داشتن یک سفر اقتصادی و خاطره انگیز

ترفندهایی برای داشتن یک سفر اقتصادی و خاطره انگیز

اگر تصمیم به سفر دارید، باید با جیب پر به دل جاده و آسمان بزنید. از طرف دیگر تا دلتان بخواهد راه‌های ارزان سفر کردن برای کسانی که تنها سفر می‌کنند وجود دارد و می‌شود با کمترین هزینه، بهترین شهر‌های ایران و البته دنیا را گشت.

 با کارشناسان گردشگری که صحبت می‌کنیم، تقریبا معتقدند که سفر با خانواده، خیلی نمی‌تواند ارزان باشد. در واقع اگر تصمیم به سفر دارید، باید با جیب پر به دل جاده و آسمان بزنید. از طرف دیگر تا دلتان بخواهد راه‌های ارزان سفر کردن برای کسانی که تنها سفر می‌کنند وجود دارد و می‌شود با کمترین هزینه، بهترین شهر‌های ایران و البته دنیا را گشت. چرا؟

چون مختصات شرایطی که یک سفر را ارزان می‌کند، به خانواده و بچه نمی‌خورد؛ به‌خصوص خانواده‌های ایرانی که چارچوب‌های خاص خودشان را دارند. اما با همه این چرا‌ها و اما‌ها به هرحال راه‌هایی هم پیدا می‌شود که بتوانیم هزینه سفر را از حالت پر هزینه به متوسط برسانیم، بدون این‌که لازم باشد از چیزی بزنیم، کاری را که دلمان می‌خواهد نکنیم یا آن‌قدری از سفر لذت نبریم که قرار بود ببریم که اگر قرار است این‌طور باشد، همان بهتر که آن‌قدر سفر نرویم تا در داراترین حالت ممکن قرار بگیریم. این گزارش راهنمایی است برای بررسی راه‌هایی که می‌شود هزینه‌های یک سفر خانوادگی را تا حدودی کم کرد.

جست‌وجو کنید

فکر کن و سفر کن!

اگر می‌گوییم جست‌وجو کنید، منظورمان همان برنامه‌ریزی و دانسته و آگاهانه سفر رفتن است که یکی از روش‌های این آگاه بودن، جست‌وجو‌های پیش از سفر از منابع اینترنتی و البته انسانی است. مثلا این‌که بدانید هزینه‌ها در شهر مقصد چطور است؛ هزینه محل اقامت، شناخت و هزینه غذا و خورد و خوراک (به‌خصوص غذا‌های محلی آن منطقه)، شناسایی مناطق تفریحی و گردشی با برآورد هزینه بلیت و قیمت‌های ورودی آن منطقه و... همه آن چیز‌هایی است که لازم است پیش از سفر آن را بدانید تا با یک برنامه‌ریزی دقیق و حساب شده، هم از روزهایتان نهایت استفاده را بکنید و هم این‌که هزینه‌های پیش‌بینی‌نشده غافلگیرتان نکند.

وسایل لازم را ببرید

جلوی اتفاق را نمی‌شود گرفت، اما می‌شود تا حدودی آن‌ها را پیش‌بینی کرد. در واقع پیش‌بینی در سفر به شما کمک می‌کند در یک موقعیت، مجبور به خرید وسیله اضافه‌ای نشوید که فقط در همان لحظه از سفر به کارتان می‌آید یا این‌که مشابه‌اش را در خانه داشتید و اگر همراهتان بود، دیگر هزینه‌ای بابتش پرداخت نمی‌کردید.

یک وسیله تفریحی، ابزاری برای کار و تعمیر سطحی، وسایل بهداشتی و وسایلی از این نوع را که فکر می‌کنید ممکن است در سفر لازم شود با خودتان از خانه ببرید تا بابت هر اتفاق کوچکی، مجبور به یک خرج اضافه‌تر نشوید. البته منظورمان این نیست که خلاصه‌ای از لوازم یک زندگی را در صندوق عقب ماشین‌تان جا بدهید، اما بهتر است با این فکر که حالا همان‌جا می‌خریم به سفر نروید.

از کارت‌های شناسایی‌تان استفاده کنید

در حال حاضر چه نقشی در جامعه دارید؟ دانشجو هستید؟ در سازمان یا ارگان خاصی کار می‌کنید؟ نخبه‌اید؟ و هر چیز دیگری که کارتی به عنوان شناسایی برای شما دارد، می‌تواند گاهی مواقع، ارمغانی مثل ارزانی و رایگان بودن برایتان داشته باشد. خیلی از موزه‌ها و مکان‌های تفریحی و فرهنگی، امکانات و خدماتی برای دانشجویان یا بعضی از ارگان‌های خاص دارند که با نشان دادن یک کارت شناسایی می‌توانید به راحتی از آن‌ها استفاده کنید. کافی است قبل از سفر به منطقه مورد نظرتان، کمی در اینترنت جست‌وجو و آن‌ها را شناسایی کنید تا شاید بتوانید از کارت‌هایی که در کیف پولتان جا خوش کرده‌اند، استفاده درستی کنید.

موقعیت‌تان را شناسایی کنید

فکر کن و سفر کن!

بسیاری از سازمان‌ها و نهاد‌ها در شهر‌های مختلف ایران، مهمانسرا، خانه‌های سازمانی، ویلا و به هر حال جایی برای اقامت کارکنانشان دارند که در عین داشتن و ارائه امکانات خوب (بعضا در حد و اندازه هتل‌های آن شهر)، هزینه بسیار کمی مثلا به اندازه یک‌چهارم یا کمتر از کارکنانشان دریافت می‌کنند که وقتی چنین موقعیتی دارید و می‌توانید از آن استفاده کنید، چرا این کار را نمی‌کنید؟ به نظر می‌رسد می‌توانید از امکاناتی که محل کار یا تحصیل‌تان به شما می‌دهند، استفاده کنید و هزینه‌ای را که بابت محل اقامت‌تان کنار گذاشته بودید در جایی بهتر و برای خوشگذرانی دیگری استفاده کنید.

سنجیده سوغات بخرید

قرار نیست سوغاتی نخرید؛ اتفاقا این‌که به یاد افراد خانواده و دوستانتان باشید و برایشان سوغاتی بخرید خیلی کار قشنگ و دلنشینی است، اما سوغاتی خریدن هم راه و روش دارد. بهتر است از محصولات سنتی جایی که سفر کرده‌اید یا هر چیز کوچکی که می‌تواند یادآوری خوبی برای عزیزانتان باشد که در سفر به یادشان بوده‌اید و برایشان وقت و هزینه گذاشته‌اید، سوغات بگیرید.

یک مجسمه خیلی کوچک، یک کلوچه، یک نان محلی، یک شال یا هر چیز کوچکی که نشان بدهد یادشان بوده‌اید و کفایت می‌کند. به طور خلاصه این‌که قرار نیست هر چیزی را که لازم دارند، به آن‌ها می‌آید یا برای خودتان می‌خرید، حتما برای بقیه هم بخرید و سوغاتی ببرید که در این صورت، هزینه‌هایتان چندبرابر خواهد شد.

محل اقامت مناسب انتخاب کنید

هیچ‌کسی از خدمات بهتر و جای زیباتر بدش نمی‌آید، اما عاقل باشید و منطقی تصمیم بگیرید. اگر قرار است همه روز را بیرون از خانه بگذرانید، پس فقط به یک جای خواب تمیز و آرام نیاز دارید؛ در نتیجه خدمات هتل‌های لوکس خیلی به دردتان نمی‌خورد. ضمن این‌که تازگی‌ها، اقامتگاه‌های بومگردی و خانه‌های محلی هم خدماتی شاید هیجان‌انگیزتر از هتل، اما با قیمتی پایین‌تر به شما می‌دهند.

البته که تجربه زندگی در یک خانه محلی یا شبه‌محلی (همان اقامتگاه‌های بومگردی) آن‌قدر ارزشش را دارد که قیمتی بیشتر از هتل‌های چند ستاره بابتش پرداخت کنید چه برسد به این‌که از لحاظ هزینه برایتان به صرفه‌تر هم خواهد بود. ضمن این‌که بخشی از هدف سفر، درآمدزایی و ایجاد اشتغال مردمان محلی آن منطقه است که آن‌وقت با این کار، هم خودتان از یک زندگی متفاوت تجربه نابی کسب کرده‌اید و هم به درآمدزایی مردم آن شهر و روستا کمک کرده‌اید.

فرق فصل پر رونق و کم‌رونق را بدانید

فکر کن و سفر کن!

آرش نورآقایی، راهنمای گردشگری است و اتفاقا او هم با وجود محدودیت‌های یک سفر ارزان، پیشنهاد‌های خوبی مانند مهارت افزایی و توجه به تور‌های لحظه آخری برای هرچه کمتر کردن هزینه‌های سفر دارد. نورآقایی می‌گوید: آن‌هایی که سفر زیاد می‌روند، فصل‌های پر رونق و کم‌رونق را می‌شناسند. آن‌ها به‌خوبی می‌دانند در فصل کم‌رونق شهر یا کشوری، قیمت‌ها، از محل اسکان تا بلیت هواپیما و قطار و حتی تفریحات مکان مقصد، کاهش چشمگیری پیدا می‌کند.

مثلا وقت‌هایی که شرایط آب و هوایی یا زمانی در مقصد، موقعیت مناسبی برای پذیرش مسافر نیست، کمتر کردن قیمت‌ها، یکی از راه‌های جذب مسافران بیشتر در آن فصل است که شما هم می‌توانید یکی از آن مسافران باشید. پس اگر قصد مسافرت ارزان را دارید، بهتر است آب و هوای شاید نامناسب آن فصل را به جان بخرید، اما هزینه‌هایتان را خیلی کمتر از دیگر وقت‌های سال کنید. مثالی که این روز‌ها زیاد می‌بینیم، جزیره کیش است؛ طبیعتا فصل تابستان، به دلیل گرمای زیاد، فصل کم‌مسافری برای این جزیره محسوب می‌شود و برای همین هزینه اقامت در هتل‌ها و بلیت پرواز به کیش، خیلی ارزان‌تر از دیگر روز‌های سال است.

مهارت‌افزایی

خرج‌های اضافه در سفر از آنجا می‌آید که اتفاقی پیش‌بینی نشده برایتان بیفتد و مجبور باشید به متخصص برای حل کردن آن مراجعه کنید؛ مثلا خراب‌شدن ماشین از آن خرج‌هایی است که اگر خودتان کمی از تعمیر خودرو سررشته داشته باشید، می‌توانید برایش راه حل پیدا کنید و دست به آچار شوید. آن‌وقت، هم از وقت‌تان بابت پیدا کردن یک تعمیرگاه در سفر نمی‌زنید و هم هزینه‌های پیش‌بینی نشده‌ای را نمی‌پردازید.

پس سعی کنید مهارت‌هایتان را در رشته‌های مختلف تا حدودی بالا ببرید، شاید در مواقعی خاص به دردتان بخورد. البته این توصیه در مواقعی که ماشین‌تان از بیخ و بن ایراد پیدا کرده، کارایی ندارد و در چنین شرایطی، بهتر است برای ایمن بودن جان و مالتان هم که شده، ماشین‌تان را به دست متخصص بسپارید.

پیشنهاد‌های لحظه آخری

تور‌های لحظه‌آخری پیشنهاد‌های مناسبی برای برگزاری یک سفر ارزان قیمت خارجی و البته داخلی هستند. پرواز‌های چارتری هستند، که در لحظات آخر بعضی از مسافرهایشان کنسل می‌شود و برایشان سودمند‌تر است که مسافری هرچند با قیمت خیلی پایین داشته باشند تا بدون مسافر پرواز کنند. برای همین است که اگر در خود و خانواده‌تان می‌بینید، همیشه آماده سفر باشید که اگر ظهر امروز پیامی مبنی بر تور لحظه آخری به یک جای خوش و آب و هوا برای ساعت ۱۱ امشب برخوردید، بتوانید ساکتان را جمع و جور کنید و به یک مسافرت همه‌چی تمام با قیمتی خیلی کمتر از نرخ معمول بروید.

برای این روش بهتر است پای خاطرات کسانی که بلیتی را خریده‌اند و درست روز پرواز با پیامی مواجه شده‌اند که همان بلیت را با نصف قیمت اصلی دیده‌اند بنشینید تا از شوکه شدن‌هایشان در آن لحظات برایتان بگویند.

 

منبع : روزنامه جام جم

برچسب ها: گردشگری، هتل، سفر، وسایل سفر، هزینه سفر، زندگی آنلاین، مدیریت هزینه ها، سوغاتی، صرقه جویی تعداد بازديد: 402 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز