Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 30 فروردین 1403 - 19:03

8
مرداد
جنگل ابر شاهرود؛ بهشتی در میان ابرها

جنگل ابر شاهرود؛ بهشتی در میان ابرها

با قرارگیری در فصل تابستان و گرمای زیاد هوا وقت آن می‌رسد که مناطق خوش آب و هوا و خنک را بررسی کرده و به سراغ مناطق سرسبز و بکر برویم تا از هوای دلچسب و البته منظره زیبایشان بهره بریم.

با قرارگیری در فصل تابستان و گرمای زیاد هوا وقت آن می‌رسد که مناطق خوش آب و هوا و خنک را بررسی کرده و به سراغ مناطق سرسبز و بکر برویم تا از هوای دلچسب و البته منظره زیبایشان بهره بریم، به‌همین‌دلیل هم در این مطلب تصمیم داریم به یکی از زیباترین نقاط ایران سر بزنیم و آن را بیشتر بشناسیم: جنگل ابر شاهرود.

کشور ایران به عنوان کشور هفت اقلیم دارای آب و هوا‌های متفاوت و منحصربه‌فردی است که در کنار طبیعت زیبا و بکری که در سراسر آن جای گرفته است می‌تواند در هر فصلی از سال انتخاب فوق‌العاده‌ای برای بازدید به همراه داشته باشد.

با شروع هر فصل و تغییر آب و هوا می‌توان به سراغ گزینه‌های متفاوتی برای بازدید و گشت و گذار رفت و از نقاط خوش آب و هوا و متناسب با آن فصل دیدن کرد. تمامی استان‌ها و شهر‌های کشور دارای مناطقی مناسب بازدید هستند که به فراخور شرایط مختلف می‌توانند انتخاب مناسبی به شمار آیند.

با قرارگیری در فصل تابستان و گرمای زیاد هوا وقت آن می‌رسد که مناطق خوش آب و هوا و خنک را بررسی کرده و به سراغ مناطق سرسبز و بکر برویم تا از هوای دلچسب و البته منظره زیبایشان بهره بریم، به‌همین‌دلیل هم در این مطلب تصمیم داریم به یکی از زیباترین نقاط ایران سر بزنیم و آن را بیشتر بشناسیم: جنگل ابر شاهرود. این جنگل در استان سمنان است و علی‌رغم تصور خیلی از ما مبنی بر خشک و بیابانی بودن این نقطه، محدوده‌ای سرسبز و خوش آب و هواست که به‌طور سالانه پذیرای مسافران بسیار زیادی از تمامی نقاط کشور است.

جنگل ابر شاهرود، ساعاتی در میان ابر و رویا!

درباره جنگل ابر شاهرود

جنگل ابر شاهرود که یکی از بکرترین جنگل‌های سراسر ایران به شمار می‌آید در ۱۸۳ کیلومتری سمنان و فاصله ۵۰ کیلومتری شمال شرقی شاهرود قرار دارد. این جنگل در مسیر جاده شاهرود به آزادشهر استان گلستان است و به‌طور مشخص در روستای ابر واقع شده است. یکی از نکات مهم در رابطه با این جاذبه گردشگری و این جنگل زیبا، وسعت آن است. جنگل ابر دارای چیزی حدود ۳۵ هزار هکتار مساحت است که در ادامه جنگل‌های بکر و سرسبز نوار شمالی کشور قرار گرفته است. همان‌طور که از نام این جنگل بر می‌آید مهم‌ترین ویژگی آن قرار گرفتن در میان ابرهاست، به‌همین‌دلیل هم می‌توان گفت که این منطقه به‌طوری حیرت‌انگیز هم‌نشینی جنگل و ابر‌های زیبا را شامل می‌شود.

بخشی از زیبایی جنگل ابر شاهرود به درختان آن بر می‌گردد. این درختان با ایجاد منظره سرسبز و زیبایی می‌توانند چشمان مسافران و بازدیدکنندگان را نوازش کرده و شرایط مناسبی را برای عکسبرداری فراهم کنند. به‌طورکلی می‌توان گفت که این جنگل از قدیمی‌ترین جنگل‌های سراسر دنیا به شمار می‌رود. جنگل ابر سمنان از جنگل‌های هیرکانی است که قدمت آن‌ها به میلیون‌ها سال پیش باز می‌گردد و از دوران ژوراسیک مربوط به دوره سوم زمین‌شناسی باقی مانده استُ به‌همین‌دلیل هم هیبت و زیبایی جنگل ابر شاهرود چیزی حدود ۴۰ میلیون سال پابرجا بوده است.

جنگل ابر شاهرود، ساعاتی در میان ابر و رویا!

مناظر طبیعی در جنگل ابر سمنان

همان‌طور که پیش از این نیز اشاره شد دلیل نامگذاری جنگل ابر به وجود ابر‌هایی در آغوش این جنگل باز می‌گردد. وجود غلظت و حجم ابر‌هایی که در جنگل ابر شاهرود وجود دارند به گونه‌ای است که وقتی در حال بازدید از این منطقه هستید می‌توانند بیایند و از کنار شما رد شده و یا حد فاصل شما و سایر همسفرانتان قرار بگیرند! باید گفت که جنگل ابر در محدوده‌ای واقع شده که ضخامت کوه‌های البرز کاهش پیدا کرده و ابر‌ها در آن به سمت جنوبی سرازیر می‌شوند. با قرارگیری ابر‌ها در دو منطقه کم‌فشار و پرفشار دشت گرگان و این جنگل، ابر‌ها جابه‌جا شده و به این سمت گرایش پیدا می‌کنند.

یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های جنگل ابر سمنان ارتفاع بسیار زیاد آن از سطح دریاست. ارتفاع این جنگل از ۸۰۰ متر که مربوط به سطح روستای شیرین آباد است شروع می‌شود و تا ۲۷۰۰ متر از سطح دریا نیز ادامه پیدا می‌کند.

زیبایی‌های طبیعی این منطقه بکر و دوست‌داشتنی صرفاً به این عوامل خلاصه نمی‌شود. یکی دیگر نقاط قوت جنگل ابر سمنان پوشش گیاهی و البته جانوری متنوع آن است. تحقیقات نشان داده است که در این جنگل می‌توان با چیزی حدود ۸۵ گونه گیاهی که شامل بلوط، ممرز افرا، توسکا، راش، چوبک، اسپرس، دم روباهی، آویشن و... می‌شوند رو‌به‌رو شد، به‌همین‌دلیل نیز این منطقه از نظر برخورداری از چیزی حدود ۴۰ نوع گیاه دارویی نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. شاید بتوان گفت که با توجه به تنوع پوشش گیاهی در این منطقه گردشگران و بازدیدکنندگانی که به جنگل ابر شاهرود می‌آیند به دو دسته تقسیم خواهند شد. دسته اول گیاه‌شناسانی هستند که برای دیدن گونه‌های نادر گیاهی به این منطقه می‌آیند و دسته دوم نیز توریست‌های عمومی.

جنگل ابر شاهرود، ساعاتی در میان ابر و رویا!

ناگفته نماند که گونه‌های جانوری موجود در این منطقه نیز حرفی برای گفتن دارند. در این جنگل می‌توان شاهد وجود حیواناتی مثل خرس قهوه‌ای، پلنگ، عقاب، شغال، روباه، شوکا، مار، کبوتر جنگلی و... بود.

در جنگل ابر شاهرود با دو آبشار مشهور با نام‌های شرشر و آلوچال روبه‌رو هستیم که رسیدن به آن‌ها کمی کار سختی خواهد بود. آبشار شرشر دارای مسیری با پیاده‌روی ۶۴ کیلومتری است و معمولاً کوهنوردان حرفه‌ای از پس آن بر می‌آیند.

گشت و گذار در منطقه جنگل ابر شاهرود

از آن‌جایی که این منطقه جزء نقاط قدیمی کشور به شمار می‌آید، علاوه بر داشتن جاذبه‌های طبیعی، دارای جاذبه‌های گردشگری دیگری نیز خواهد بود، برای مثال آرامگاه شیخ ابولحسن خرقانی و مجموعه بایزید بسطامی از آن دسته هستند. علاوه بر این دوچرخه‌سواری در این منطقه نیز میان مسافران رواج بسیاری دارد. پس بهتر است از این فرصت طلایی استفاده کنید و در صورت امکان با خود دوچرخه نیز همراه داشته باشید.

جنگل ابر شاهرود، ساعاتی در میان ابر و رویا!

اقامت در جنگل ابر شاهرود

از آن‌جایی که بازدیدکنندگان جنگل ابر شاهرود در حال افزایش هستند اقامت در این منطقه نیز مدتی است که از اهمیت بیشتری برخوردار شده است، به‌همین‌دلیل هم در روستای ابر و شیرین آباد خانه‌هایی برای اجاره در دسترس بازدیدکنندگان و مسافران قرار می‌گیرند. علاوه بر هتل‌هایی نیز با امکانات مناسب در اطراف جنگل ابر و منطقه شاهرود وجود دارند که اقامت مسافران را تأمین می‌کنند.

بهترین زمان بازدید از جنگل ابر سمنان

طبیعتاً به دلیل ویژگی‌های محیطی این منطقه انتظار می‌رود که روز‌های گرم سال بازدیدکنندگان بیشتری به آن مراجعه نمایند، به‌همین‌دلیل هم می‌توان به‌طورکلی گفت بهترین زمان بازدید از جنگل ابر شاهرود نیمه اول است است. با این حال توصیه می‌کنیم که قبل از حرکت حتماً هواشناسی را بررسی کنید و چگونگی آب و هوای این منطقه اطمینان خاطر حاصل نمایید.

 

منبع : برترینها

بیشتر بخوانید:

آبشار شلماش سردشت، فرزند خروشان طبیعت

رازهای استان مازندران در جذب گردشگران

طبیعت زیبای «ماسال» ،بهترین مکان برای تابستان گردی

برچسب ها: گیاهان دارویی، جاذبه های گردشگری، زندگی آنلاین، طبیعتگردی، جنگل ابر، شاهرود، استان سمنان، پوشش گیاهی تعداد بازديد: 463 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز