Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 13:34

31
تیر
آبشار شلماش سردشت، فرزند خروشان طبیعت

آبشار شلماش سردشت، فرزند خروشان طبیعت

به جرات می‌توان آبشار شلماش سردشت را یکی از شگفتی‌های طبیعت ایران دانست؛ آبشاری خروشان که باید بازدید از آن را برای یک بار هم که شده تجربه کنید.

به جرات می‌توان آبشار شلماش سردشت را یکی از شگفتی‌های طبیعت ایران دانست؛ آبشاری خروشان که باید بازدید از آن را برای یک بار هم که شده تجربه کنید. این جلوه شگفت انگیز یکی از جا‌های دیدنی سردشت است که مسافران زیادی را به سوی خود می‌کشاند. در اینجا و در قلب طبیعت سردشت می‌توانید لحظاتی را غرق تماشا شوید و با نگاه تان چهره پرخروش این آبشار را به نظاره بنشینید. با ما همراه باشید تا بیشتر از این جاذبه برای تان بگوییم.

آبشار شلماش سردشت

چرا آبشار شلماش؟

  • یکی از متفاوت‌ترین و زیباترین آبشار‌های ایران است.
  • مسیر دسترسی نسبتا خوبی دارد و رسیدن به آن کار مشکلی نیست.
  • امکاناتی رفاهی خوبی برای گردشگران در آن تعبیه شده است.

آبشار شلماش سردشت

نامناسب برای

سالمندان، ناتوانان حرکتی و افراد کم توان در پایین رفتن از پله‌ها و بازدید از تمام قسمت‌های آبشار دچار مشکل می‌شوند؛ اما قادر به دیدن بخش بالایی آبشار خواهند بود.

آبشار شلماش سردشت

آبشار شلماش سردشت

کافیست از شهر سردشت به سمت روستای شلماش به راه بیفتید تا پس از گذر از جاده‌ای جنگلی و تماشایی به آبشار شلماش برسید؛ آبشار خروشانی با ارتفاع ۵۰ متر که در دره‌ای سرسبز و در کنار جنگل‌های پراکنده جا خوش کرده است. این جاذبه در واقع آبشاری سه طبقه است که طبقات آن به موازات یکدیگر و پشت سرهم قرار دارند. اگر پیمودن بیش از ۳۸۰ پله را به جان بخرید، می‌توانید تمام قسمت‌های شلماش را ببینید و به محل‌هایی برسید که زیباترین تصویر آبشار را مقابل تان می‌گذارند. این آبشار نتیجه جوش و خروش رودخانه زابِ کوچک است که بر روی گسل بزرگی در مسیر فرعی روستای آلمان و شلماش جریان دارد.

چرا نامش شلماش است؟

آبشار شلماش سردشت

منطقه‌ای که آبشار در آن قرار دارد یک منطقه کردنشین است و در زبان کردی شلماش به معنی تخته سنگی بسیار بزرگ به کار می‌رود. این نام گذاری می‌تواند در نتیجه ارتفاع این آبشار و سنگی بودن بافت منطقه صورت گرفته باشد.

بازدید از آبشار شلماش

آبشار شلماش سردشت

همانگونه که گفتیم، شلماش مجموعه‌ای از سه آبشار در سه طبقه است. محوطه بازدید از آبشار به نحوی است که ابتدا از بالا نمایی کلی می‌بینید. پس از پارک کردن ماشین و پیاده روی به سمت آبشار، از میان درختان بلوط، چنار، انار و گردو عبور می‌کنید. فاصله پارکینگ تا آبشار حدود ۲۰ متر است. پس از ورود به محوطه آبشار، اولین و بالاترین آبشار را می‌بینید و برای دیدن دو آبشار بعدی باید تا قسمت‌های پایینی دره پیش بروید. مسیر کوهستانی به اعماق دره با بیش از ۳۸۰ پله و حصار، بهسازی شده و برای همه در دسترس است. کافیست از پله‌های تعبیه شده، پایین بروید و در طبقات مختلف توقف کنید تا نما‌های دیگری از آبشار را ببینید. در طبقه میانی حتما توقف کنید چرا که بهترین دید را خواهید داشت و فاصله تان تا آبشار به حداقل می‌رسد.

به این نکته توجه کنید که با پایین رفتن از پله‌ها به اعماق دره خواهید رفت و هر لحظه قطرات آب بیشتری به شما پاشیده می‌شود. به پایین‌ترین پله که برسید دقیقا در کنار آبشار خواهید بود و خیس شدن تان به ویژه در بهار و زمان‌های پرآبی حتمی است.

نکات مهم در بازدید از آبشار شلماش

آبشار شلماش سردشت

  • آبتنی در حوضچه پایین آبشار، شما را در معرض خطر قرار می‌دهد و نباید دست به این کار بزنید. حوادثی در این قسمت رخ داده که برخی از آن‌ها منجر به مرگ شده اند.
  • وقتی از پله‌های تعبیه شده در کنار آبشار پایین می‌روید به فکر برگشت هم باشید، چون ممکن است ۳۸۰ پله خستگی زیادی را برای شما به ارمغان بیاورد. پس به آمادگی بدنی خود و همراهان تان فکر کنید.
  • همراه داشتن یک دست لباس اضافه توصیه می‌شود.
  • در کناره پله‌ها احتیاط را رعایت کنید. موارد سقوط از پله‌ها اتفاق افتاده و حتی منجر به مرگ شده اند.
  • محوطه آبشار مکان خوبی برای برپایی پیک نیک نیست؛ شرایط این جاذبه طبیعی با بسیاری از جاذبه‌ها و آبشار‌های دیگر متفاوت است.

امکانات آبشار شلماش

آبشار شلماش سردشت

استقبال زیاد مردم از تماشای این آبشار باعث شده است تا امکاناتی در حوالی آن شکل بگیرد؛ امکاناتی از جمله پارکینگ، سرویس بهداشتی، فروشگاه، رستوان و کبابی و سکو برای چادر زدن.

اقامت در سفر به آبشار شلماش

آبشار شلماش سردشت

در شهر سردشت هتل و مهمانسرا وجود دارد و شما می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. با اقامت در این شهر در عرض ۲۵ دقیقه به آبشار می‌رسید. کمپینگ در طبیعت هم می‌تواند برای شما لذت بخش باشد به شرطی که با شرایط کمپینگ آشنایی کامل داشته باشید. شهر بانه در کردستان نیز گزینه‌هایی برای اقامت به شما می‌دهد و یک ساعت و نیم تا دو ساعت با آبشار فاصله دارد.

بهترین فصل سفر

بهترین فصل سفر به این منطقه زیبا اوایل خرداد تا اواسط آبان است که هوا کمی معتدل‌تر شده است. البته تا اواسط پاییز، هنوز هم آبشار زیبایی هایش را دارد.

بهار: پرآب‌ترین زمان آبشار اردیبهشت ماه است؛ اما توجه داشته باشید که تا اواسط اردیبهشت ماه سرما دست از سر منطقه بر نمی‌دارد. شاید خرداد، زمان مناسبی برای سفر باشد چرا که هم هوا عالی است و هم می‌توانید مناظر بی نظیری را ببینید.

آبشار شلماش سردشت

تابستان: تابستان که می‌شود آب رودخانه شروع به کم شدن می‌کند و در اواسط تابستان حوضچه پایین آبشار با خزه‌های داخلش مانند یک الماس سبز رنگ به نظر می‌رسد.

آبشار شلماش سردشت

پاییز و زمستان: پاییز رنگارنگ جلوه‌ای تازه به آبشار می‌دهد و در زمستان این آبشار یخ می‌زند.

آبشار شلماش سردشت

نکته: به دلیل شرایط خاص منطقه، قبل از اقدام به سفر حتما شرایط آب و هوایی را بررسی کنید.

راه دسترسی به آبشار شلماش

آبشار شلماش سردشت

برای دیدن آبشار شلماش، به شهر سردشت بروید. حالا شما تنها ۲۵ دقیقه با آبشار فاصله دارید. از سردشت وارد یک جاده کوهستانیِ آسفالته شوید که به سمت روستا‌های مراغان و شلماش می‌رود. قبل از رسیدن به روستای شلماش محوطه زیبای آبشار را خواهید دید. نگران گم شدن در مسیر نباشید. تابلو‌های راهنما در سراسر مسیر شما را کمک خواهند کرد.

دیدنی‌های اطراف

آبشار شلماش سردشت

آبشار شلماش زیبایی خاصی را در طبیعت به نمایش گذاشته است؛ اما از زیبایی‌های دیگر این منطقه نیز غافل نشوید:

گرمابه بیستون: در فاصله ۱۱.۳ کیلومتری

چشمه کانی گراوان: در فاصله ۲۹.۶ کیلومتری

پل قلاتاسیان: در فاصله ۴۷.۷ کیلومتری

آبشار شلماش سردشت

سخن آخر

برای تان از آبشار شلماش گفتیم و یکی دیگر از زیبایی‌های طبیعت ایران را به شما معرفی کردیم. حالا نوبت شماست تا از تجربه‌های تان برای ما و دیگر دوستان بگویید. اگر تا به حال از این آبشار بازدید کرده اید، برای مان از حال و هوایش بنویسید و اطلاعات تان را با دیگران به اشتراک بگذارید.

 

منبع : وب سایت کارناوال

بیشتر بخوانید:

رازهای استان مازندران در جذب گردشگران

برچسب ها: مسافرت، ایرانگردی، جاذبه های گردشگری، زندگی آنلاین، کردستان، آبشار شلماش، سردشت، طبیتگردی، کوهستان، کمپ تفریحی، بانه تعداد بازديد: 727 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز