Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 13:30

27
تیر
راهکارهای طلایی نگهداری از گل و گیاه در تابستان

راهکارهای طلایی نگهداری از گل و گیاه در تابستان

در این مطب چند مورد از مهم‌ترین نکات مربوط به مراقبت تابستانی از گیاهان آورده شده است. تابستان است و دغدغه‌ای به دغدغه‌های شما گل و گیاه داران اضافه شده.

 تابستان است و دغدغه‌ای به دغدغه‌های شما گل و گیاه داران اضافه شده. چون این فصل یکی از فصول سخت برای نگهداری این موجودات دوست داشتنی لطیف است. پس باید دنبال راهکار‌هایی باشید برای نگهداری سرحال آنها. کار‌های زیادی می‌توانید قبل از شروع تابستان یا در طول این فصل انجام دهید تا مطمئن شوید گیاهان خانگی شما از گرما جان سالم به در می‌برند. در ادامه ۱۱ مورد از مهم‌ترین نکات مربوط به مراقبت تابستانی از گیاهان برای شروع کار شما آورده شده است.

۱۱ راهکار طلایی برای نگهداری از گل و گیاه در تابستان

رطوبت را بالا ببرید
گیاهانی که رطوبت بالا دوست دارند مثل کالاتیا، فیتونیا و بیشتر سرخس‌ها باید در این فصل بیشتر آبیاری شوند. همچنین شما می‌توانید زیر گلدانی را پر از سنگریزه کرده و داخل آن را آب بریزید تا حکم مرطوب‌کننده را برای گیاه داشته باشد. این کار به سرزندگی بیشتر این نوع گل‌ها در تابستان کمک می‌کند.

گیاه را نسوزانید
اگر می‌خواهید روی گل‌ها آب پاشی کنید به خصوص در باغچه و گیاهان با برگ‌های ظریف و علفی، به هیچ وجه این کار را در ساعات گرم روز انجام ندهید، چون قطرات آب روی سطح برگ مثل ذره‌بین عمل می‌کنند. وقتی اشعه خورشید به آن‌ها می‌تابد آن قسمت از برگ را می‌سوزاند و در نهایت به رشد گیاه آسیب می‌زند.

آبیاری عمیق انجام دهید
الف) آبیاری مناسب کلید مراقبت از گیاهان خانگی است. اگر چه آبیاری بیش از اندازه هم آسان‌ترین راه برای کشتن آنهاست. همچنین می‌دانید نورآفتاب و گرما باعث تبخیر سریع‌تر آب از سطح خاک گلدان می‌شوند. حتما موقع آب دادن به گل‌ها دقت کرده‌اید اگر خیلی سریع آبیاری کنید آب بلافاصله از زیر گلدان خارج می‌شود.

ب) پس در دو حالت آبیاری بسیار سریع یا ناکافی، اغلب تنها قسمت رویی خاک خیس می‌شود و بقیه آب از کناره‌های گلدان و از دسترس ریشه خارج می‌شود. پس در چنین شرایطی مطمئن شوید آب آبیاری به آرامی جذب ریشه گیاه شده و آب اضافی ده تا ۲۰ دقیقه بعد کم‌کم از گلدان خارج می‌شود.

تست رطوبت بگیرید
همیشه رطوبت خاک را چک کنید. بهترین و ساده‌ترین روش برای این کار تست انگشت است. انگشت‌تان را در خاک گلدان فرو کنید، ببینید چقدر مرطوب است. یک بند انگشت یا پایین‌تر؟ اگر رطوبت خاک بالاتر از آن بود، یک هشدار است تا آبدهی را کاهش دهید. با بیلچه، چوب و میخ هم می‌توانید این کار را انجام دهید. وقتی میخ را پای گلدان فرو کرده و بیرون می‌کشید، اگر خاک به آن نچسبیده بود یعنی خشک است، ولی اگر خاک خیس باشد مقداری از آن به میخ می‌چسبد، پس فعلا آبیاری نیاز ندارد.

یک شاخص کلیدی دیگر برای خشک شدن سریع خاک، جدا شدن خاک از کناره‌های گلدان است. ایجاد شکاف بین خاک و لبه گلدان یک نشانه برای آبیاری است.

یک نکته دیگر این‌که هوای خشک خانه در تشنگی سریع‌تر گیاهان مؤثر است. چون در صورت کاهش رطوبت هوا، گیاه آب را زودتر از دست می‌دهد. در نتیجه ریشه، برای جایگزینی آن نیاز به جذب آب بیشتری دارد و خاک گلدان سریع‌تر خشک می‌شود.

ظهر‌ها آبیاری نکنید
در ساعات گرم روز نباید به گل‌ها آب بدهید. بهترین زمان برای این کار هوای خنک اول صبح است. چون در این زمان گیاهان می‌توانند آب را تا قبل از ظهر جذب کنند و این کار به‌طور مستقیم روی جذب کامل مواد غذایی‌شان تاثیر مثبتی دارد. همچنین آبیاری اول صبح می‌تواند سوخت و ساز مواد غذایی را در گیاهان افزایش دهد و در نتیجه رشد آن‌ها بیشتر شود.

از طرف دیگر در سپیده‌دم، چون هنوز آفتاب نزده پس تبخیر آب در کمترین حد خودش است و این باعث صرفه‌جویی در مصرف آب می‌شود. می‌دانید که بالا رفتن رطوبت در اطراف گیاه باعث افزایش بیماری‌های قارچی می‌شود. آبیاری در زمان طلوع آفتاب یک حُسن دیگر هم دارد و آن این‌که در این زمان، چون گیاهان بیشتر آب دریافتی را جذب می‌کنند از تجمع رطوبت بیش از حد رطوبت و ابتلایشان به بیماری جلوگیری می‌شود.

سایه‌سازی کنید
گل و گیاهان آپارتمانی در اصل برای این آپارتمانی نامیده می‌شوند، چون نیاز به نور مستقیم ندارند. گل‌هایی که پشت پنجره‌های جنوبی یا غربی قرار می‌گیرند در این فصل ممکن است دچار آفتاب سوختگی شوند. اما از آنجا که شما نمی‌توانید روی برگ‌های آن‌ها ضد آفتاب بزنید بهتر است در ساعات گرم روز جا به جایشان کنید، پرده‌ها را بکشید یا در صورت نازک بودن پرده از پشت دری استفاده کنید تا از آفتاب مستقیم در امان باشند. لازم است بدانید این حالت حتی برای کاکتوس‌ها و ساکولنت‌های نور دوستی که هنوز کوچکند و به نور زیاد عادت نکرده‌اند، صادق است.

خونسردی خود را حفظ کنید
شما در هوای خیلی گرم چه احساسی دارید؟ احساس ضعف و بی‌حالی می‌کنید؟ حالا فکر کنید گیاهان‌تان چه احساسی دارند. آن‌ها تا مدتی می‌توانند گرمای زیادی را تحمل کنند، اما بعد پژمرده می‌شوند. در چنین شرایطی بهترین کاری که می‌توانید بکنید این است که آن‌ها را از نقاط گرم خانه دور نگه دارید و در ساعات گرم روز آن‌ها را در ساعات گرم روز از پنجره دور کنید.

بهترین راه برای خنک نگه داشتن خانه شما در گرما، بستن پنجره‌ها در طول روز به خصوص در ساعات اوج گرما و باز کردن آن‌ها در شب وقتی که هوا خنک می‌شود. اگر بتوانید خانه را فقط چند درجه خنک‌تر کنید، احساس بهتری خواهید داشت و این حس به گیاهان شما هم منتقل خواهد شد.

در اوج گرما غذا ندهید
گرچه استفاده از کود‌های شیمیایی برای گیاه به‌خصوص در فصل رشد بسیار مفید است، اما بهتر است در روز‌های اوج گرما این کار را متوقف کنید. به محض کاهش دما می‌توانید این کار را از سر بگیرید. یادتان باشد در کنار کمبود مواد غذایی گیاهان به اثرات زیاد بود آن‌ها فکر کنید که همین دردسر ساز می‌شود. اگر گیاه شما در تابستان رشد کندی دارد یا حاشیه و روی برگ‌ها سوخته و یا برگ‌ها پژمرده هستند و لکه‌های سفید نمکی روی خاک دیده‌اید، همه این‌هااز عوارض زیاد بودن مواد غذایی است. غذای اضافه نتیجه معکوس دارد.

تعویض گلدان نکنید
شما نباید یک روز خیلی گرم را برای این کار انتخاب کنید به‌خصوص در گیاهانی که وابسته به ریشه هستند (مثل فیکوس). چرا؟ چون بیشتر مواقع برگ‌ها در اثر گرما آسیب می‌بینند. حالا تصور کنید اگر گلدان را در روز‌های گرم، تعویض کنید شوک مضاعفی به گیاه وارد می‌شود.

برای هرس صبر کنید
چرا باید تا زمان عبور موج گرما برای هرس گل و گیاهان زینتی صبر کرد؟ استرس در حالی که هرس گیاه را به تولید شاخ و برگ نو تشویق می‌کند، اما فصل گرم اصلا زمان مناسبی برای انجام آن نیست. این مورد بیشتر برای گل‌های باغچه‌ای صدق می‌کند به ویژه آن‌هایی که شاخه‌های چوبی دارند و به آن تنش وارد می‌کند. پس در روز‌های گرم کمی عقب‌نشینی کنید. وقتی شرایط به حالت نرمال برگشت می‌توانید برگ‌هایی را که بر اثر عواملی مثل گرما، آبیاری زیاد و خشکی هوا، زرد، بی‌رنگ و خشک شده‌اند هرس کنید.

یاد بگیرید استرس را تشخیص دهید
اگر در پیشگیری بهتر از درمان است کوتاهی کردید و گیاه دچار مشکل شد باید بلافاصله سراغ تشخیص این علائم بروید. کلید‌ها را که شناختید می‌توانید از پیشروی آثار تنش‌زا جلوگیری کنید. علائم متداول استرس برای مراقبت از گیاه در تابستان معمولا باید با گرمای بیش از حد و آب خیلی کم انجام شود.
گیاهان گرمسیری، به ویژه آن‌هایی که برگ‌های نازک دارند، معمولا در معرض گرما قرار می‌گیرند.
شاخ و برگ تازه گیاه که زمانی سبز روشن هستند وقتی استرس‌زده باشد، رنگ‌پریده به نظر می‌رسد.
این علائم به طور کلی به روش‌های مختلفی خود را نشان می‌دهد، اما اغلب شبیه لکه قهوه‌ای یا زرد پررنگ در برگ‌ها و ساقه‌ها به نظر می‌رسد.
گل‌ها و گاهی برگ‌های یک گیاه استرس‌زده، می‌افتند و یا زرد می‌شوند.

 

منبع:  جام جم

بیشتر بخوانید:

ترفندهای نگهداری از گل مرجان

گیاهان آپارتمانی محبوب با نگهداری آسان

انتخاب گیاهان آپارتمانی براساس فنگ شویی

 

برچسب ها: گرما، گیاهان آپارتمانی، گل و گیاه، قلمه زدن، رطوبت رسانی، آبیاری، هرس، کوددهی، فیکوس تعداد بازديد: 580 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز