Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 - 00:14

8
خرداد
سبزیكاری در سطح كم (2)

سبزیكاری در سطح كم (2)

اگر در موقع خرید سبزی دقت كرده باشید در دسته‌های نعنا و ترخون كه در سبزی‌فروشی‌ها عرضه می‌گردد بعضی از ساقه‌های آنها ریشه دارند.

 

نعنا

پیشنهاد می‌كنم با این سبزی كه مورد علاقه اكثر مردم است كار سبزیكاری را شروع كنید كه زحمت چندانی ندارد و می‌توانید ریشه آن را نیز بكارید. این ریشه‌ها را می‌توانید در زمین‌های سایه آفتاب حیاط، یا در بالكن‌ها، در جعبه‌ها و یا فلاورباكس‌ها یا گلدان در داخل خانه، پشت پنجره آفتابگیر بكارید. ریشه این سبزی برای سال‌ها نیز در باغچه یا هر جای دیگری باقی مانده و سال بعد دوباره شروع به رشد می‌كند. ریشه این سبزی را می‌توانید از دوستان و آشنایان و یا از سبزیكارها تهیه نمایید.

اگر در موقع خرید سبزی دقت كرده باشید در دسته‌های نعنا و ترخون كه در سبزی‌فروشی‌ها عرضه می‌گردد بعضی از ساقه‌های آنها ریشه دارند. شما می‌توانید چند بوته را كه ریشه‌های سالمی دارند انتخاب كرده و آن را در محلی كه مورد نظرتان است، با فاصله مناسب بكارید و آن را آبیاری نمایید. خاك این گیاه را همیشه مرطوب نگه دارید.

پس از یكی دو بار چیدن یا سربرداری كردن، ساقه و برگ‌های جدیدی ایجاد می‌شوند و بستر كشت شما را پر می‌نماید. مصرف این گیاه بیشتر به خاطر طعم مطبوع آن است كه به عنوان سبزی‌های ادویه‌ای و مصارف دارویی نیز از آن استفاده می‌گردد. این گیاه در پاییز و زمستان اصطلاحاً زمخت شده و لطافت خود را از دست می‌دهد، بنابراین باید ساقه‌ها را از نزدیك سطح خاك قطع نموده و مقدار كمی خاك كه با كود مخلوط شده است روی آنها بریزید تا در بهار محصول خوبی به شما بدهد.

در صورتی كه بستر كشت در داخل ساختمان باشد به جای كود حیوانی از خاك برگ و كود شیمیایی استفاده نمایید. توجه داشته باشید پس از گذشت 3 تا 4 سال عمر مطلوب آن به اتمام رسیده و باید به كلی آن را حذف كرده و ریشه‌های جدید و جوان را جایگزین نمایید.  این گیاه را می‌توانید در بهار با قلمه زدن ساقه‌های خشبی آن نیز تكثیر كنید.

ریحان

بذر این سبزی را در اوایل فصل بهار و پاییز به صورت خطی (كاشتن بذرها، قلمه‌ها و نشاها در یك خط مستقیم و با فاصله‌های معین) یا ردیفی به طوری كه فاصله خطوط حدود 20 سانتیمتر باشد پس از رفع سرمای بهاره كشت نمایید. چنانچه در هوای سرد بكارید، سبز نمی‌شود.

برای هر مترمربع 5/1 گرم بذر مرغوب كفایت می‌نماید. لازم به تذكر است كه محل كشت آن باید آفتابگیر یا سایه آفتاب بوده و قدری تُنك‌تر (كاهش تراكم سبزی‌های كاشته شده یا حذف آنها جهت تقویت گیاهان بازمانده) كاشته شود. پس از رشد و هنگام چیدن باید دو یا سه بند از سطح خاك بالاتر آن را بچینید و اگر از كف بریده شود ساقه‌های اصلی آن خشك می‌شود. محصول حدود یك مترمربع ریحان چه در كرت و چه در جعبه یا گلدان در مساحت ذكر شده برای یك خانواده چهار نفری كافی است.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- سبزیكاری در سطح كم- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: گیاه ریحان، گیاه نعنا، کار سبزیکاری، فلاورباكس‌ها، بذر ریحان، كود شیمیایی، کود حیوانی، قلمه گیاه تعداد بازديد: 635 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز