Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 18 اردیبهشت 1403 - 08:17

19
اردیبهشت
استفاده صحیح از علف کش های شیمیایی

استفاده صحیح از علف کش های شیمیایی

پس از سمپاشی فورا لباس تان را عوض کرده و بشویید. خودتان نیز دوش بگیرید. اگر تمام علف کش را استفاده نکرده اید، باقیمانده را در مکانی که تهویه هوای خوب دارد و خنک و خشک است و دور از دسترس کودکان قرار دهید.

 

با استفاده صحیح از علف کش های شیمیایی می توانید به سرعت علف های هرز، گیاهان تهاجمی و دیگر گیاهان نامطلوب را از باغ یا باغچه تان حذف کنید. علف کش ها برای انسان، باغ و محیط زیست به طور بالقوه مضر هستند و باید با احتیاط از آنها استفاده شوند. برچسب علف کش ها معمولا حاوی اطلاعات کاربردی در خصوص نحوه استفاده ایمن از آنها نوشته شده است اما استفاده نکردن ازدستورالعمل های این برچسب ها نه تنها خطرناک، بلکه غیرقانونی است. در اینجا به مفهوم برخی از این برچسب ها اشاره شده است:

مقدار سمی بودن

بر روی برچسب قوطی های علف کش ها، مقدار سمی بودن محتویاتش نوشته شده است و بر حسب مقدار سمی بودن این علف کش ها، نوع لباس محافظتی که هنگام کار با این مواد باید بپوشید، متفاوت است. با اینحال، از هر نوع علف کشی که استفاده می کنید، باید لباس های با آستین بلند، شلوارهای بلند، جوراب و کفش بپوشید و دستکش های پلاستیکی به دست کنید.

خطر... سمی

علف کش هایی که حاوی سم های اندوتال و پاراکوات هستند حتما واژه" خطر" روی برچسب شان مشاهده می شود. نوشته" خطر ... سمی" یعنی محتویات این ظرف برای انسان بسیار خطرناک است و باید لباس های اضافی محافظتی مانند محافظ های صورت و پیش بند پلاستیکی بپوشد. هنگام اسپری کردن این علف کش ها مراقب باشید، هوای آلوده به این سم، وارد ریه هایتان نشود.

خطر... خورنده

نوشته " خطر...خورنده" بر روی برچسب روی قوطی علف کش، به معنای این است که علف کش می تواند موجب سوختگی در چشم و پوست شود. استفاده از محافظ صورت، ضروری است. چنانچه محتویات این نوع علف کش به چشم تان اصابت کرد باید آنها را حداقل 15 دقیقه با آب تمیز بشویید و سپس فورا به چشم پزشک مراجعه کنید. در خصوص پوست هم اگر سوختگی رو به بهبودی نرفت، باید از متخصص پوست کمک گرفت.

اخطار

اگر روی برچسب واژه "اخطار" دیدید، به این معناست که اگر غفلتا کمی از علف کش، بلعیده ، تنفس و یا از طریق پوست جذب شود، مقدار سمی بودن آن درحد متوسط است.

" توجه"

نوشتن واژه "توجه "روی قوطی علف کش نشان دهنده میزان بسیار اندک سمی بودن علف کش است که کاربر را در خطر بسیار کمی قرار می دهد. البته باز هم بهتر است با دقت از آن استفاده شود.

نحوه درست کردن محلول

وقتی محتویات علف کش را می خواهید با آب مخلوط کنید تا آن را آماده استفاده نمایید، در جایی این کار را انجام دهید که اگر روی زمین ریخت بتوانید به راحتی آن را تمیز کنید. نحوه مخلوط کردن آن هم به این ترتیب است که ابتدا مقدار لازم آب را درون ظرفی ریخته و سپس علف کش را به آن بیفزایید. اگر در دستورالعمل علف کش استفاده از سورفکتانت- ماده فعال سطحی- توصیه شده است، مقدار کمی از آن به محلول تان بیفزایید تا میزان چسبندگی اش به گیاه افزایش یابد. قبل از استفاده محلول را کاملا تکان دهید.

کاربرد

‌علف کش ها را نباید به خاک های بدون گیاه یا در حال فرسایش اسپری کرد و همچنین استفاده آن در دمای بالاتر از 26 درجه مناسب نیست.  درضمن وقتی باد با سرعت بالایی می وزد، سمپاشی نکنید. سرعت کمتر از 8 کیلومتر در ساعت مناسب است. همچنین از علف کش ها نزدیک آبراه هایی مانند رودخانه ، نهر، برکه، چاه آب و یا دریاچه ها، جایی که ممکن است آب آلوده شود، استفاده نکنید.

پس از سمپاشی

پس از سمپاشی فورا لباس تان را عوض کرده و بشویید. خودتان نیز دوش بگیرید. اگر تمام علف کش را استفاده نکرده اید، باقیمانده را در مکانی که تهویه هوای خوب دارد و خنک و خشک است و دور از دسترس کودکان قرار دهید. اگر آن را روی کف زمین قرار می دهید، کف باید از جنس بتون و یا پوشیده از پلاستیک باشد تا جلوی نشت آن را بگیرد.

انواع علف کش ها

علف کش هایی پیش از رشد

این علف کش ها زمانی که هنوز علف ها از خاک بیرون نیامده اند استفاده می شوند و برای علف هایی مانند پنجه کلاغی و بلوگرس که یک ساله هستند مفیدند ولی مناسب علف های دایمی نمی باشند. این نوع علف کش ها حاوی تری فلورالین، پندیمتالین و اتال فلورالین اند.

علف کش های پس از رشد

این علف کش ها علف های رشد کرده را مهار می کنند و در دو نوع انتخابی و غیر انتخابی یافت می شوند. نوع انتخابی آن انواع خاص علف ها را از بین می برد و بر روی گیاهان تزیینی و محصولات بی اثرند. تریکلوپیر، یک نوع علف کش انتخابی است و برای مهار علف های رشد کرده به کار برده می شود.

علف کش های غیر انتخابی، یکسره تمام گیاهان را، از علف های هرز گرفته تا هر گیاهی که در مسیر راهش قرار داشته باشد، از بین می برند. گلیفسات نوعی علف کش غیر انتخابی است که تمام علف های برگ پهن را از بین می برد.

 

برچسب ها: باغبانی، علف کش، سمپاشی، سمپاشی کردن، نگهداری از گل و گیاهان، رسیدگی به باغ و درختان، مراقبت از درختان، اصول سمپاشی کردن تعداد بازديد: 737 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز