Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 23 اردیبهشت 1403 - 06:25

14
فروردین
گل‌های بهاری را بشناسید (1)

گل‌های بهاری را بشناسید (1)

گل لاله ، این گیاه بومی آسیا، اروپا و شمال آفریقا و برای همه پرورش دهندگان گل و گیاه، حتی باغبانان خانگی شناخته شده است.

مهندس حسن بنی‌‌هاشمی؛ مولف كتاب پرورش گل‌های آپارتمانی

 

سینرر

نام علمی : Cineraria  

نام فارسی: سینرر

خانواده: Asteriaceae 

این گیاه بومی جزایر قناری است و بیشتر در ایام نوروز جهت سفره هفت‌سین به بازار عرضه می‌گردد كه از زیباترین گل‌های تزئینی با مجموعه گل‌هایی به رنگ‌های آبی، ارغوانی، صورتی، قرمز، بنفش و سفید و دارای برگ‌های قلبی شكل به رنگ سبز تیره است. سینرر یكی از گیاهان خانگی كم‌دوام است كه پس از گلدهی دور انداخته می‌شود. دارای انواع پاكوتاه و پابلند و ارتفاع آن حدود 40-20 سانتی‌متر است كه در اغلب موارد گل‌ها سطح گیاه را به‌طوركامل می‌پوشانند.

مراقبت

محل پرورش این گل، گلخانه‌های سرد می‌باشد و باید در شرایط محیطی خنك كشت شود. كمترین‌ دما 7 درجه‌ سانتی‌گراد و حداكثر دمای موردنیاز آن 15 درجه‌ سانتی‌گراد می‌باشد كه باید از تابش مستقیم نور آفتاب محافظت و خاك آن همواره مرطوب نگه داشته شود. با توجه به دمای ذكر شده در آپارتمان باید محل قرار گرفتن آن خنك باشد.

سیكلمن

نام علمی:  Cyclamen

نام فارسی:  سیكلمن

خانواده:  Primulaceae

یكی از زیباترین و محبوب‌‌ترین گل‌های نوروزی سیكلمن‌ها هستند و تنها گونه سرشناس این گیاه (C.Persicum) سیكلمن ایرانی می‌باشد. گلبرگ‌های 5/7 - 5 سانتی‌متری گل‌ها و شكوفه‌های قشنگ آنها مثل بال پروانه‌ها به طرف بالا كشیده می‌شوند. برگ‌های ضخیم و سبز سیر آنها اغلب با علامات نقره‌ای رنگی آرایش یافته قسمت‌هایی كه بر بالای آنها شكوفه‌هایی با سایه رنگ‌های متنوع (صورتی، قرمز، مخملی و سفید) نمایان می‌شوند. این گیاهان تا ارتفاع 30 سانتی‌متر قد كشیده و از اواسط پاییز تا بهار به مقدار زیاد به شرط مراقبت‌های لازم، گل می‌دهد.

مراقبت

بهترین نور برای این گیاه نور فیلتر شده یا نور روشن و غیر مستقیم آفتاب و دمای روزانه حدود 18 درجه‌‌ سانتی‌گراد و دمای شبانه بین4 - 13 درجه سانتیگراد دلخواه این گیاه است (شب‌ها آن را به محل خنك‌تری منتقل كنید) خاك گیاه باید همواره با آب بدون آهك مرطوب نگه داشته و در دوران فعالیت رویشی گیاه هر دو هفته یكبار تقویت كنید.

وقتی دوران گل‌دهی آن به پایان رسید و رنگ برگ‌ها به زردی ‌گرایید به‌تدریج از آب دادن خودداری كنید و این كار را تا زمانی كه ساقه‌ زیر‌زمینی در حالت كمون می‌باشد تا اواخر تابستان، ادامه دهید سپس گلدان را در حالتی كه به پهلو قرار داده‌اید برای مدت كوتاهی درمحلی نگهداری كنید، سپس می‌توانید آن را جابجا نموده و در تركیبی از 2 پیمانه پیت موس، 1پیمانه خاك برگ بسته‌بندی شده و 1 پیمانه ماسه نسبتاً درشت بكارید؛

به‌طوری كه نصف ساقه زیرزمینی آن از سطح خاك بیرون بماند و پس از آبیاری از آن مراقبت كنید. در هنگام خرید گیاه یا در موقع تعویض گلدان آن مواظب باشید نصف ساقه‌ زیرزمینی آن باید از سطح خاك بیرون باشد و گلدان‌هایی را كه غنچه بیشتری دارند، خریداری نمایید.

لاله

نام علمی: Tulipaتولیپ

نام فارسی: لاله

خانواده : liliaceae

این گیاه بومی آسیا، اروپا و شمال آفریقا و برای همه پرورش دهندگان گل و گیاه، حتی باغبانان خانگی شناخته شده است. گل‌های این گیاه در زمستان و بهار به‌بار می‌آیند و در ایران در نیمه دوم اسفندماه در گلفروشی‌ها عرضه می‌گردند. لاله‌ها رنگ‌های متفاوتی دارند و از رنگ سفید و كرمی گرفته تا زرد، نارنجی، صورتی، قرمز، آبی روشن، ارغوانی، قهوه‌ای تقریبا مایل به سیاه، مشكی و حتی سبز نیز دیده می‌شوند.

تاكنون بیش از 15 نوع توسط پرورش دهندگان حرفه‌ای شناسایی شده‌اند. پهنای گل‌های این نژادها متفاوت بوده و بین 5/17 - 5/2 سانتی‌متر (تا هنگامی كه گل‌ها كاملا باز می‌شوند) متغیر است. ارتفاع‌شان نیز بین 90 - 5/7سانتی‌متر متغیر می‌باشد. نكته جالب اینكه كه اكثر این‌گونه‌ها برای پرورش و نگهداری در خانه‌ها مناسب نیستند و تنها گونه‌های مشخص برای كاشت و پرورش آنهایی هستند. كه زود به گل می‌نشینند. و در این‌جا به چند گونه‌ آن اشاره می‌گردد.

(Keizerskroon) با گل‌هایی به رنگ زرد و با نوارهای قرمز (Brilliantstar) یا ستاره درخشان با گل‌هایی قرمز‌رنگ و (Scarlet Cardinal) یا كاردینال قرمز و (Gardenparty) گاردن پارتی و (merry widow) یا بیوه‌های شاد، با گل‌هایی به رنگ سرخ و لبه‌هایی سفید از آن جمله است. باغبانان خانگی باید توجه داشته باشند لاله‌ها را هنگامی كه كاملا غنچه بوده و چند روزی بیشتر به نوروز نمانده خریداری كنند تا در مراسم نوروزی قابل استفاده باشند.

مراقبت

این گیاه در زیر نور روشن و غیر مستقیم آفتاب یا نور فیلتر شده آن به بهترین شكل پرورش می‌یابد. دمای روزانه 16 درجه سانتیگراد و قدری پایین‌تر و دمای شبانه بین 7 - 4 درجه‌ سانتی‌گراد برای آن ایده‌آل است. (بنابراین بهتر است شب‌ها به محل خنك‌‌تری منتقل گردد). خاك گلدان‌ همواره باید مرطوب نگه داشته شود ولی از كود دادن به آن خودداری گردد.

پس از پایان گلدهی از آبیاری آن خودداری و تا زمانی‌كه برگ‌های آن كاملا زرد شوند، پیاز را از گلدان خارج نموده و درون پاكت كاغذی یا قوطی مقوایی كه چند سوراخ در آن ایجاد نموده‌اید (در محلی كه هوا جریان داشته باشد) بگذارید و یا گلدان را با پیاز و خاك آن در محل ذكر شده قرار داده و در آذرماه سال بعد از آن مراقبت و استفاده نمایید.

 

برای خواندن بخش دوم - گل‌های بهاری را بشناسید - اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: انواع گل های بهاری، انتخاب گل های بهاری، نگهداری از گل های آپارتمانی، نگهداری از گل های بهاری، مراقبت از گل لاله، مراقبت از گل سینرر، مراقبت از گل سیکلمن تعداد بازديد: 1404 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز