Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 22 اردیبهشت 1403 - 06:55

5
تیر
کاشت سبزیجات در منزل (1)

کاشت سبزیجات در منزل (1)

كاهو را در زمینی كه خاكی سیاه نیمه سنگین و یا لومی رسی و پر از كود و دارای مواد آلی است در پاییز و بهار به صورت خطی بكارید.

مهندس حسن بنی هاشمی

 

 

آنهایی که مساحت‌های کوچک را برای کاشتن انتخاب کرده‌اند، مهارتهای لازم را در این زمینه به مرور بدست آورده‌اند و می‌دانند چگونه از هر بخش باغچه کوچک خانه حتی بالکن و پشت پنجره‌های آفتابگیر برای کاشت سبزیجات استفاده نمایند که محصول و ثمره رضایت‌بخشی را به بار آورند، ولی برای تازه‌کاران تذکر یکی دو نکته مفید به نظر میرسد.

1- برای زیباسازی نمای باغچه کوچک، کاشتن سبزیجات و گل‌های خوراکی و دارویی بر کاشت سایر گل‌ها ارجحیت دارد.

2- گیاهانی باید برای کاشتن انتخاب شوند که محصول و ثمره آنها بتواند در سبد غذایی روزانه خانواده پرورش دهنده آن جایی داشته باشد.

روش‌های دیگری هم برای عملی کردن این منظور وجود دارد. جعبه‌های چوبی یا پلاستیکی باریکی که بر لبه پنجره‌ها قرار داده می‌شوند، گلدان‌هایی که آویخته می‌گردند و حتی گونی‌های نایلونی (نه کنفی) بستری برای کاشت سبزیجات را فراهم می‌آورند که تازه‌کاران به کشت و کار سبزیجات را به سوی خود فرا می‌خوانند که می‌توانند با علاقه، پشتکار و ابتکار در روندی منظم از مزرعه کوچک خود محصولاتی برداشت نمایند که محصول تولید شده را هر چه تازه‌تر و سریعتر به آشپزخانه انتقال داده و در برنامه غذایی روزانه خانواده گنجانیده و به مصرف برسانند.

 كاهو

شواهد گویای آن است كه این گیاه اولین‌بار در مصر مشاهده شده و در مورد موطن اصلی این گیاه نظرهای متضادی وجود دارد. برخی مبدا آن را نواحی دریای مدیترانه و آسیای صغیر و بعضی دیگر آن را در اروپای جنوبی، مصر و آفریقای شمالی می‌دانند. گیاهی است یك‌ساله و از گیاهان فصل خنك می‌باشد، در صورت وجود هوای گرم قبل از رشد برگ‌ها تولید ساقه گل‌دهنده نموده و برگ‌های آن طعم تلخی پیدا می‌كنند.

كاهو را هم از طریق كشت در زمین اصلی و هم از طریق كشت در خزانه و انتقال آن از خزانه به زمین اصلی می‌توان كاشت، ولی طریقه كشت اخیر رایج‌تر است. چون ریشه كاهو سطحی می‌باشد، بنابراین در خاك‌هایی كه نگهدارنده رطوبت هستند بخوبی رشد می‌نماید. دمای ایده آل برای كاشت آن 10 تا 25 درجه سانتیگراد است.

كاهو را در زمینی كه خاكی سیاه نیمه سنگین و یا لومی رسی و پر از كود و دارای مواد آلی است در پاییز و بهار به صورت خطی بكارید. خاك سنگین و رسی به علت نگهداری آب در خود، باعث سوختگی نوك برگها می‌گردد و از آنجا كه به علت كوتاه بودن دوره رویش آن از كود حیوانی در زمان رشد كاملا در دسترس گیاه قرار نمی‌گیرد، از آن خودداری نموده و از كود شیمیایی جامع به مقدار كافی استفاده نمایید تا به نحو بهتری بتوانند ریشه‌های سطحی از آن بهره بگیرند.

فاصله ردیف ها را حدود 25سانتیمتر و فاصله بوته‌ها را نیز حدود 15 سانتیمتر در نظر بگیرید. بذر كاهو اكثراً به رنگ خاكستری نقره‌ای و در بعضی از انواع به رنگ سیاه، قهوه‌ای و یا زرد می‌باشد. كاهو را در نواحی گرمسیری در پاییز و زمستان و در مناطق سردسیر در فصل بهار یا پرورش نشاء در خزانه و یا با بذرپاشی در زمین اصلی می‌كارند. مقدار بذر مورد نیاز برای یك متر مربع حدود 6 گرم است...

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- کاشت سبزیجات در منزل- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: کاهو، کاشت کاهو، باغچه کوچک خانه، کاشتن سبزیجات در منزل، نمای باغچه کوچک، سبد غذایی روزانه تعداد بازديد: 931 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز