Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 11:22

22
خرداد
پرورش بامیه و سیر در منزل

پرورش بامیه و سیر در منزل

معمولا سیر را در آب و هوایی معتدل، نیمه گرمسیری و نیمه سردسیری در پاییز یا اوایل زمستان می‌كارند تا گیاه از رشد بالایی برخوردار باشد.

مهندس حسن بنی‌هاشمی

 

 

 

 بامیه

موطن اصلی این گیاه را حبشه می‌دانند.  بامیه را در نواحی معتدل پس از گذراندن سرمای بهاره در اوائل بهار بكارید و در نقاط نیمه گرمسیر و گرم می‌توانید در اوائل پاییز اقدام به كاشت آن نمایید.  بامیه را به صورت خطی و در خاكی كه به اندازه كافی كود حیوانی خورده و نرم شده باشد بكارید.

در قطعه‌های كوچك فاصله ردیف‌ها را حدود 50 تا 60 سانتیمتر و فاصله بین بوته‌ها را حدود 25 تا 30 سانتیمتر  در نظر بگیرید  و برای هر 10 مترمربع حدود 15 گرم بذر كفایت می‌كند. تا به دست آمدن محصول، عملیات وجین(كندن علف‌های هرز) - سله‌شكنی(شخم سطح خاك، بدون لطمه زدن به ریشه‌های گیاه، در زمانی كه خاك محل كاشت خشك است) و خاك دادن پای بوته‌ها ضروری است.  در ابتدای كاشت، رشد بامیه خیلی كند است كه پس از مراقبت‌های لازم (از آن جمله خاك دادن پای بوته‌ها) این مشكل نیز حل خواهد شد.

 سیر

می‌گویند سیر به صورت خودرو در شرق هندوستان وجود داشته است. موطن اصلی آن تا به حال شناخته نشده است. برخی آن را بومی نواحی جنوبی اروپا و بعضی‌ها بومی جنوب شرق‌ آسیا می‌دانند. سیر گیاهی است دائمی، ولی برای تولید به صورت یكساله كشت می‌شود.

این بدبوی پرخاصیت اگر در خاك قوی و غنی و یا در خاك لوم شنی و سست كه دارای مواد آلی و غنی باشد كاشته شود بهترین رشد را دارد. سیر از تعدادی پیاز كوچك و پهن تشكیل شده و به آنها سیرچه می‌گویند. توجه داشته باشید قبل از اقدام به كاشت، سیرچه‌ها را نباید از هم جدا كرد.

معمولا سیر را در آب و هوایی معتدل، نیمه گرمسیری و نیمه سردسیری در پاییز یا اوایل زمستان می‌كارند تا گیاه از رشد بالایی برخوردار باشد. بهتر است قبلا غده‌ها را در درون جعبه‌ای با خاك مرطوب كاشته و پس از جوانه زدن آن را به زمین اصلی منتقل نمایید. فاصله‌های كاشت بین 15 تا 20 سانتیمتر و عمق كاشت بین 3 تا 5 سانتیمتر است.

به علت سطحی بودن ریشه این غده، باید در هنگام وجین و سله‌شكنی دقت كنید كه به ریشه‌های آن صدمه‌ای وارد نشود. در هنگام رشد نیاز به كود ازته به صورت كود سرك (دادن كود به زمین پس از كاشت گیاهان) دارد. برداشت آن هنگامی است كه برگ‌های آن تقریباً خشك شده و در حال ریزش است. از آفات سیر می‌توان مگس سیر را نام برد و از بیماری‌های عمده زنگ سیر است.

مصرف سیر در تنظیم گردش خون و به علت دارا بودن آنتی‌بیوتیك برای درمان بیماری‌های باكتریایی توصیه می‌گردد. ماده آلی كه باعث طعم ویژه این گیاه می‌شود آلیسین نام دارد.

 

برچسب ها: خواص بامیه، خواص سیر، سیر، بامیه، روش کاشت بامیه، مزایای سیر، کاشت سیر، بذر سیر تعداد بازديد: 2257 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز