Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 26 شهریور 1403 - 22:48

4
بهمن
گل‌هـای بهاری (1)

گل‌هـای بهاری (1)

باغبان ها نیز مانند بقیه افراد با فشار کارى زیادى مواجهند و بیش از پیش مشغول کاشت گل ها و گیاهان مربوط به فصل هستند. شما هم به طور قطع این روزها این صحنه را بارها و بارها در فضاى سبز کنار خیابان ها، بزرگراه ها و پارک ها دیده اید.

مهندس حسن بنی هاشمی؛ مولف كتاب آموزش، پرورش 

 

باغبان ها نیز مانند بقیه افراد با فشار کارى زیادى مواجهند و بیش از پیش مشغول کاشت گل ها و گیاهان مربوط به فصل هستند. شما هم به طور قطع این روزها این صحنه را بارها و بارها در فضاى سبز کنار خیابان ها، بزرگراه ها و پارک ها دیده اید.

علاوه بر آنها باغچه هاى خانه ها نیز از این تحول بهارى بى نصیب نمانده اند. به حیاط هر خانه اى که باغچه هر چند کوچکى در آنجا وجود دارد سرى بزنید یا با فضاى سبزى مملو از گل هاى رنگارنگ مواجه مى شوید یا شاهد انبوهى از جعبه هاى چوبى حاوى گل هایى همچون بنفشه، پامچال، همیشه بهار و ... در کنار باغچه خواهید بود که براى کاشت در روزهاى پایانى هفته آماده گذاشته شده اند.

اگر حیاط خانه شما نیز باغچه دارد و هنوز اقدامى براى خرید گل هاى آن نکرده اید  به این  پیشنهاد ها توجه کنید . این مقاله برای باغبانان خانگی تدوین و تنظیم گردیده است.
 

سینرر

نام علمی :Cineraria
نام فارسی: سینرر
خانواده: Asteriaceae

این گیاه بومی جزایر قناری است و بیشتر در ایام نوروز جهت سفره هفت‌سین به بازار عرضه می‌گردد كه از زیباترین گل‌های تزئینی با مجموعه گل‌هایی به رنگ‌های آبی، ارغوانی، صورتی، قرمز، بنفش و سفید و دارای برگ‌های قلبی شكل به رنگ سبز تیره است. سینرر یكی از گیاهان خانگی كم‌دوام است كه پس از گلدهی دور انداخته می‌شود. دارای انواع پاكوتاه و پابلند و ارتفاع آن حدود 40-20 سانتی‌متر است كه در اغلب موارد گل‌ها سطح گیاه را به‌طوركامل می‌پوشانند.

 مراقبت

محل پرورش این گل، گلخانه‌های سرد می‌باشد و باید در شرایط محیطی خنك كشت شود. كمترین‌ دما 7 درجه‌ سانتی‌گراد و حداكثر دمای موردنیاز آن 15 درجه‌ سانتی‌گراد می‌باشد كه باید از تابش مستقیم نور آفتاب محافظت و خاك آن همواره مرطوب نگه داشته شود. با توجه به دمای ذكر شده در آپارتمان باید محل قرار گرفتن آن خنك باشد.

سیكلمن

نام علمی: Cyclamen
نام فارسی: سیكلمن
خانواده: Primulaceae

یكی از زیباترین و محبوب‌‌ترین گل‌های نوروزی سیكلمن‌ها هستند و تنها گونه سرشناس این گیاه (C.Persicum) سیكلمن ایرانی می‌باشد. گلبرگ‌های 5/7 - 5 سانتی‌متری گل‌ها و شكوفه‌های قشنگ آنها مثل بال پروانه‌ها به طرف بالا كشیده می‌شوند. برگ‌های ضخیم و سبز سیر آنها اغلب با علامات نقره‌ای رنگی آرایش یافته قسمت‌هایی كه بر بالای آنها شكوفه‌هایی با سایه رنگ‌های متنوع (صورتی، قرمز، مخملی و سفید) نمایان می‌شوند. این گیاهان تا ارتفاع 30 سانتی‌متر قد كشیده و از اواسط پاییز تا بهار به مقدار زیاد به شرط مراقبت‌های لازم، گل می‌دهد.

 مراقبت
بهترین نور برای این گیاه نور فیلتر شده یا نور روشن و غیر مستقیم آفتاب و دمای روزانه حدود 18 درجه‌‌ سانتی‌گراد و دمای شبانه بین4 - 13 درجه سانتیگراد دلخواه این گیاه است (شب‌ها آن را به محل خنك‌تری منتقل كنید) خاك گیاه باید همواره با آب بدون آهك مرطوب نگه داشته و در دوران فعالیت رویشی گیاه هر دو هفته یكبار تقویت كنید.

وقتی دوران گل‌دهی آن به پایان رسید و رنگ برگ‌ها به زردی ‌گرایید به‌تدریج از آب دادن خودداری كنید و این كار را تا زمانی كه ساقه‌ زیر‌زمینی در حالت كمون می‌باشد تا اواخر تابستان، ادامه دهید سپس گلدان را در حالتی كه به پهلو قرار داده‌اید برای مدت كوتاهی درمحلی نگهداری كنید، سپس می‌توانید آن را جابجا نموده و در تركیبی از 2 پیمانه پیت موس، 1پیمانه خاك برگ بسته‌بندی شده و 1 پیمانه ماسه نسبتاً درشت بكارید؛

به‌طوری كه نصف ساقه زیرزمینی آن از سطح خاك بیرون بماند و پس از آبیاری از آن مراقبت كنید. در هنگام خرید گیاه یا در موقع تعویض گلدان آن مواظب باشید نصف ساقه‌ زیرزمینی آن باید از سطح خاك بیرون باشد و گلدان‌هایی را كه غنچه بیشتری دارند، خریداری نمایید...

 

برای خواندن بخش دوم -رمز و رازهای زيبایی- اینجا کلیک کنید.

برچسب ها: گل‌هـای بهاری‬‎، گل های زیبای بهاری، مراقبت از گلهای بهاری تعداد بازديد: 816 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز