Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 28 اردیبهشت 1403 - 05:42

22
شهریور
آشنایی با پارك‌های ملی (1)

آشنایی با پارك‌های ملی (1)

سالوك در شمال غربی اسفراین قرار دارد و در این منطقه دره‌های زیبا و دیدنی زاری، جوزی و چهار برج جنگل‌های پراكنده مشهود است. این منطقه زیستگاه پرندگان و حیوانات بسیاری همچون آهو، قوچ، میش است.

تحریریه خدمات شهری

 

پارك ملی به محدوده‌ای از منابع طبیعی كشور اعم از جنگل، مرتع، بیشه‌های طبیعی، اراضی جنگلی، دشت و آب و كوهستان اطلاق می‌شود كه نمایانگر نمونه‌های برجسته‌ای از مظاهر طبیعی ایران می‌باشد و به منظور حفظ همیشگی وضع زندگی و طبیعی آن و همچنین ایجاد محیط مناسب برای تكثیر و پرورش جانوران وحشی و رشد رستنی‌ها در شرایط كاملاً طبیعی تحت حفاظت قرار می‌گیرد.

 

پارك ملی دریاچه ارومیه

پارك ملی دریاچه ارومیه بین استان‌های آذربایجان ‌شرقی و آذربایجان ‌غربی و در موقعیت جغرافیایی 37 تا 30/38 عرض شمالی و 45 تا 46 طول شرقی واقع شده است. مساحت پارك 464056 است .این دریاچه جمعا دارای 102 جزیره بزرگ و كوچك به مساحت 33486 هكتار است.

پوشش گیاهی: سرو كوهی، پسته وحشی، داغداغان، زالزالك، بادام كوهی، ‌شیرخشت، دیو آلبالو، گندمیان، ‌فرفیون، ‌آویشن، درمنه، علف شور، ‌كاكوتی، زنبق، ‌یولاف ، شنگ و‌ شقایق. 

پستانداران: قوچ و میش ارمنی و گوزن زرد ایرانی. 
پرندگان: فلامینگو، پلیكان،‌ ‌كاكایی و تنجه. 

خزندگان: انواع مارهای سمی و نیمه سمی، مارمولك و آفتاب‌پرست. 
دریاچه ارومیه در شمال غربی ایران قرار دارد و در میان دو استان آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی بخش شده است. دریاچه ارومیه بزرگ‌ترین دریاچه درون‌سرزمینی ایران است. آب این دریاچه بسیار شور بوده و عمدتآ از رودخانه‌های زرینه‌رود، سیمینه‌رود، گدار، باراندوز، شهرچای، نازلو و زولا تغذیه می‌شود. حوضه آبریز دریاچه ارومیه ۵۰۸۹۲ کیلومترمربع است که پیرامون ۳ درصد مساحت کل کشور ایران را دربر می‌گیرد. این حوضه با داشتن دشت‌هایی مانند دشت پیرانشهر سلماس، ارومیه، تبریز، آذرشهر، مراغه، میاندوآب، مهاباد، نقده و اشنویه یکی از کانون‌های ارزشمند فعالیت کشاورزی و دامداری در ایران بشمار می‌رود. دریاچه ارومیه بزرگترین آبگیر دائمی آسیای غربی است که در غرب پشته (فلات) ایران قرار گرفته است. پارک ملی دریاچه ارومیه پس از مرداب انزلی از جالب‌ترین و نغزترین زیستگاه‌های طبیعی جانوران در ایران به‌شمار می‌رود. تاکنون بیش از ۱۸۶ گونه از پرندگان آبزی و کرانه‌ای و ده‌ها پرنده خشکی‌زی در استان آذربایجان غربی شناسایی شده‌اند. دریاچه ارومیه دارای ۱۰۲ جزیره است که همه آنها از سوی سازمان یونسکو به عنوان اندوخته طبیعی جهان به ثبت رسیده است. جزیره اِشک زیستگاه پرندگان زیبای کوچگر از جمله مرغ آتش و تنجه و نیز گوزن زرد ایرانی است. گِل کرانه دریاچه خاصیت درمان برای دردهای بندگاهی (مَفصلی) و بیماری‌های زنان را دارد. برای گشت و گذار در دریاچه و جزیره‌‌های آن می‌توان از دو کشتی سهند و نوح یا قایق‌های گوناگون در بندر گلمانخانه بهره گرفت.

 

پارك ملی بختگان

پارك ملی بختگان در استان فارس بین 15/53 الی 15/54 طول شرقی و 11/29 الی 51/29 عرض شمالی واقع شده است. مساحت آن در حدود 000،160هكتار می‌باشد. 

پوشش گیاهی: انواع دیاتومه‌ها و جلبك‌ها، انواع گیاهان شورپسند گز و ‌نی و در مناطق خشكی ارس، ‌بنه، ‌تنگس، قیچ، ‌بادام كوهی، آویشن، كاكوتی و باریجه می‌باشد. 

پستانداران: كل و بز و قوچ و میش، گربه وحشی،‌ گرگ، ‌پلنگ،‌‌ كفتار، ‌روباه،‌ شغال و در دشت‌ها آهو. 

پرندگان: فلامینگو، ‌پلیكان، ‌انواع غازها،‌ مرغابی‌ها، ‌حواصیل‌ها، كشیم‌ها، ‌كاكایی‌ها، پرستوهای دریایی، ماهی‌خورك‌ها،‌ انواع گنجشكسانان، عقاب‌ها، ‌سنقرها،‌ هوبره، ‌‌بلدرچین، ‌درنا، لك‌لك،‌ كبك،‌ چلچله، ‌داركوب پری شاهرخ،‌ دال،‌ بحری،‌ بالابان، ‌شاهین،‌ لیل و ‌دلیجه. 

 

پارك ملی تندوره

پارك ملی تندوره در شمال خراسان در موقعیت 32/58 تا 48/58 طول شرقی و 15/37 الی 35/37 عرض شمالی واقع شده است. مساحت آن در حدود 35658 هكتار می‌باشد. 

پوشش گیاهی: ارس،‌ كیكم، ‌شیر خشت،‌ باریجه،‌ آنقوزه،‌كندل،‌ زیره سیاه، ‌كتان وحشی،‌ جاشیر،‌ كلپوره، ‌آویشن، ‌آنخ،‌ ریش و انواع گرامینه. 

پستانداران: قوچ اوریال،‌ كل و بز، پلنگ، ‌خوك،‌ انواع گربه وحشی، ‌شغال،‌ گرگ،‌ تشی،‌ رودك،‌ سمور سنگی، ‌سنجاب زمینی. 

پرندگان: كبك،‌ تیهو، ‌قرقاول، ‌كبوتر، ‌انواع پرندگان شكاری 

خزندگان: 9گونه مار غیرسمی، 4 گونه نیمه سمی، 5 گونه سمی و 6 گونه سوسمار. 
در شمال خراسان در منطقه‌ای کوهستانی با صخره‌ها و تپه ماهور‌های متعدد و دره‌های ژرف و پر شیب که پوشیده از گیاهان مختلف است و یکی از بهترین زیستگاهای جانوران وحشی به‌ویژه قوچ و میش اوریال می‌باشد.

پوشش گیاهی: از انواع علفی- بوته‌ای و درختان و درختچه‌ها تشکیل گشته که در سراسر منطقه با انبوهی متفاوت پراکنده‌اند. به‌واسطه سیمای طبیعی خود یکی از زیباترین بخش‌های طبیعت دست‌نخورده ایران است. 
پارک ملی تندوره با ۷۳۴۳۵ هکتار مساحت در سال ۱۳۴۷ به عنوان منطقه حفاظت‌شده معرفی گردید و در اسفندماه سال ۱۳۴۸ به پارک وحش تندوره تغییر نام یافت. از سال ۱۳۵۳ مساحت این پارک به ۵۳۷۸۰ هکتار تقلیل یافت. 
پارک ملی تندوره در منطقه قوچان و درگز قرار دارد که از شمال در نزدیکی مرز جمهوری ترکمنستان واقع است. میزان بارندگی سالانه اش حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلی‌متر و توزیع بارندگی در فصول مختلف بسیار متفاوت است. درجه حرارت در زمستان تا ۲۰- درجه می‌رسد و حداقل ۴ ماه از سال در این منطقه برف وجود دارد.

خصوصیات طبیعی: منطقه‌ای است کوهستانی که از یک سری تپه ماهور‌های مرتفع به هم پیوسته و در جنوب و در رشته‌های سنگی در شمال تشکیل شده که رشته‌های اخیر دره‌های عمیقی را ایجاد کرده و به‌طور کلی زیستگاه‌های بسیار خوبی برای وحوش کوهستانی است. با اینکه باران به مقدار کافی در این پارک نمی‌بارد با این حال دارای ۳۲ چشمه و ۹ حلقه چاه می‌باشد. 

پستانداران: قوچ و میش، گوسفندان کوهی،کل و بز ، پلنگ، گربه پالاس، گربه جنگلی، گراز یا خوک وحشی، گرگ، شغال، روباه معمولی، خرگوش، تشی و رودک 

پرندگان: عقاب طلایی، عقاب شاهه، سارگپه، کورکور، قرقی، جغد ،کبوتر چاهه، کبوتر کوهی، یاکریم، قمری معمولی و خانگی، سیاه سینه، قره قیلوق، لاشخور هما، کلاغ، کلاغ زاغی، گنجشک، شبگرد،کاکلی سنگ چشم، سسک. 

خزندگان: مار کبری، مار جعفری، تیر مار، مارآبی، لاک‌پشت. 

پوشش گیاهی: دامنه کوه‌ها به ویژه بلندی‌های میانی پارک و کوهپایه‌ها و شیب‌های بر افتاب پوشیده از درمنه و همراه با انوع گونه‌های علفی است. شیب‌های تند و پوشش تنک و درختچه‌ها و درختان آن را دربر گرفته. درختچه‌های گوجه وحشی- آلبالوی وحشی- شیرخشت ـ زرشک را می‌توان برشمرد. همچنین انواع علوفه و گیاهان دارویی در این پارک می‌روید. 

 

منطقه حفاظت‌شده سالوك 

منطقه حفاظت‌شده سالوك در استان خراسان بین 15/37 تا 07/37 عرض شمالی و 17/57 تا 03/57 طول شرقی واقع شده است. مساحت آن 11670 هكتار می‌باشد. 

پوشش گیاهی: ارس،‌ زرشك،‌ افدرا، ‌گوجه وحشی،‌ درمنه،‌ گون و كلاه میرحسن. 

پستانداران: آهو، گرگ،‌ قوچ و میش، كل و بز، پلنگ، ‌كفتار، روباه، ‌خوك وحشی، شغال، تشی، خرگوش، سمور، سنجاب زمینی و گوركن. 

پرندگان: كوكر، چكاوك، كبك، ‌تیهو،‌ باقرقره،‌ سسك و ‌جغد. 
سالوك در شمال غربی اسفراین قرار دارد و در این منطقه دره‌های زیبا و دیدنی زاری، جوزی و چهار برج جنگل‌های پراكنده مشهود است. این منطقه زیستگاه پرندگان و حیوانات بسیاری همچون آهو، قوچ، میش است و جاذبه‌های گیاهی مانند گلابی و آلوچه وحشی، زرشك، قره‌میغ، ریخوك، زالزالك، نسترن وحشی، افرا كركو، گز انجیر و گردو است. دره توی سالوك با طول حدود ۱۵كیلومتر دارای ۱۵چشمه دایمی به صورت نهر است كه منظره‌های بسیار زیبا و دیدنی را بوجود آورده است. دژ قدیمی معروف به قلعه سالوك یا صعلوك، از بناهای است. این قلعه تاریخی در شمال منطقه حفاظت شده سالوك واقع شده و در انتهای دره زاری و بر فراز صخره‌های صعب‌العبور سالوك بنا شده است. وجود غارهای مهم از جمله غار رختیان و غار پلنگ تخته نی در سالوك و غار پیش قلعه در پارك ملی و حفاظت‌شده ساریگل از مناطقی هستند كه گردشگران و طبیعت دوستان را به سوی خود جذب می‌كند. 

 ادامه مطلب

برچسب ها: پارک های ملی، پارك ملی دریاچه ارومیه، پارك ملی بختگان، پارك ملی تندوره، منطقه حفاظت‌شده سالوك تعداد بازديد: 1025 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز