Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 09:41

25
بهمن
تاريخچه پارک های ملی (1)

تاريخچه پارک های ملی (1)

پارك ملی بمو در شمال شهر شیراز و در موقعیت جغرافیایی 53/29 تا 36/29 عرض شمالی و 54/52 تا 29/52 طول شرقی به مساحت 48678 واقع شده است.

 روزنامه اطلاعات

 

پارك ملی بمو (شیراز)

پارك ملی بمو در شمال شهر شیراز و در موقعیت جغرافیایی 53/29 تا 36/29 عرض شمالی و 54/52 تا 29/52 طول شرقی به مساحت 48678 واقع شده است.

 پوشش گیاهی پارك ملی بمو شامل: گل‌های رنگارنگ نظیر پامچال،‌ لاله و شقایق شیراز، بادام كوهی، ارژن، بنه شناسایی شده است.

 کوه بمو در شمال شهر شیراز که از شهر به خوبی دیده می‌شود. قله کوه بمو بلندترین نقطه پارک می‌باشد و ۲۷۰۰ متر بلندی دارد.

 در سال ۱۳۴۶، پنجاه هزار و در سال ۱۳۴۹، حدود ۴۸۰۰۰ هکتار مساحت داشت اما اینک حدود ۴۰۰۰۰ هکتار مساحت دارد و سه رشته‌کوه به موازات هم از شرق به غرب این پارک امتداد دارد.

میزان بارندگی آن حدود ۴۰۰ میلی‌متر و زمستان‌های این نواحی تا حدی سرد و معدل حرارت حداقل در قسمتی از سال از سه درجه کمتر است و تابستان درجه گرمایش به ۳۴ درجه می‌رسد.

بهار پارک بمو از اواخر زمستان آغاز و گل‌ها و گیاهان آن از جمله گل‌های اشک یا لاله واژگون و پامچال در آن پدیدار می‌شود.

پوشش گیاهی کنونی بمو عمدتا بوته‌زار و بیشتر شامل گون و درمنه است و در طول سال‌های گذشته بیش از ۳۰۰ گونه گیاهی جمع‌آوری و شناسایی شده است.

در پارک ملی بمو چشمه‌های فراوانی با پراکندگی مناسب روان است و از آب برخی از جشمه‌ها برای  کشاورزی استفاده می‌گردد.
 

پستانداران پارک ملی بمو

۱) آهو

۲) قوچ و میش

۳) بز و پازن

۴) پلنگ

۵) کفتار

۶) گرگ

۷) روباه

۸)شغال و احتمالا دو نوع گربه وحشی

پرندگان

سمان بمو هیچگاه خالی از پرندگان نیست. ۵۵ نوع پرنده در این پارک آمارگیری شده که ۲۶ گونه، بومی منطقه است که سراسر سال در این منطقه بسر می‌برند از جمله عقاب طلایی- هما- کرکس- دال- کبک- تیهو- کوکر سفید- سینه سیاه و... .
پارك ملی بوجاق (رشت) پارك ملی بوجاق با مساحتی بالغ بر3250 هكتار، اولین بار در سال 1377 با عنوان منطقه شكار ممنوع تحت حفاظت قرارگرفت و در حال حاضر طی مصوبه شماره 232 مورخ 21/3/81 به مجموعه پارك‌های ملی كشور پیوسته است. 

موقعیت جغرافیائی

پارك ملی بوجاق با 4148780 تا 4141325 عرض جغرافیایی و 411620 تا 399300 طول جغرافیائی در شمال شرق شهر رشت واقع گردیده است.

ویژگی‌های منطقه
پارك ملی بوجاق كه لاگون كیاشهر را به عنوان تالاب بین‌المللی به مجامع جهانی معرفی نموده است و دلتای رودخانه سفیدرود را در خود جای داده است، یكی از زیستگاه‌های مهم پرندگان و آبزیان می‌باشد.

از گونه‌های شاخص جانوری می‌توان انواع پرندگان «اردك سرحنایی و قوی گنگ»، خزندگان و دوزیستان و ماهیان «ماهی سفید و كپور» نام برد. از گونه‌های گیاهی می‌توان از آزولا، ‌آلاله، نیلوفر آبی، توسكا، آقسطی نام برد.

تاریخچه عناوین قانونی منطقه بوجاق

تالاب بوجاق به علت اهمیت زیستگاهی به‌ویژه برای پرندگان مهاجر آبزی در سال 1354 بخشی از آن به وسعت 500 هکتار به عنوان «لاگون کیاشهر» در فهرست تالاب‌های کنوانسیون رامسر به ثبت رسید.

 این تالاب تا سال 1369 از دو بخش شرق و غربی تشکیل شده بود که حد فاصل بین دو بخش رودخانه سفیدرود جریان داشت، طغیان‌های پی در پی و سیلاب‌های متعدد سبب انحراف رودخانه شده، نهایتاً دهانه سفیدرود در فاصله 5/2 کیلومتری دهانه اولیه قرار گرفت.

مضافاً اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، این تالاب به عنوان تالاب 22 بهمن نیز نامگذاری گردید. منطقه بوجاق در سال 1377 به مدت 5 سال با مساحت 800 هکتار به تصویب شورای‌عالی حفاظت محیط زیست به‌عنوان منطقه شکار ممنوع اعلام گردید، همچنین بعد از گذشت 5 سال این منطقه به عنوان اولین «پارک خشکی- دریایی ایران» مدرک رسمی اخذ کرد.

راه‌های قابل دسترسی به پارک ملی بوجاق

این منطقه از طریق جاده‌های حسن رود به زیباکنار، لشت نشاء به زیباکنار و نیز از طریق جاده خاکی زیباکنار هم که در جوار رودخانه اشمک قرار دارد و مسیرهای خاکی متعدد دیگر، قابل دسترسی برای بازدیدکنندگان و محققان می‌باشد.

وضعیت اقتصادی مردم منطقه بوجاق

منبع درآمد مردم منطقه بوجاق (کیاشهر و حومه آن) دو سوم آن بر پایه زراعت برنج و صیفی‌جات است و مقدار کثیری در کنار کار کشاورزی به شغل صیادی به عنوان یک شغل فصلی اشتغال دارند.

شرایط زیست‌محیطی پارک ملی بوجاق

سیمای طبیعی پارک ملی بوجاق شامل عوامل اکولوژیکی (مناطق دریایی تا عمق 6 متر، ساحل دریای-  تالابی، تالاب، اراضی چمن‌زاری) و عوامل بیولوژیکی شامل پوشش گیاهی (گیاهان آبزی، کنار آبزی، خشکی) و حیات وحش جانوری (پستانداران، پرندگان، دوزیستان، خزندگان، آبزیان) قابل تقسیم است...

 

 

برای خواندن بخش دوم - تاريخچه پارک های ملی - اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش سوم  -تاريخچه پارک های ملی - اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش چهارم -تاريخچه پارک های ملی - اینجا کلیک کنید.

برچسب ها: پارک‌های ملی ایران، پارک ملی، بیابان های ایران، سازمان حفاظت محیط زیست، حفاظت محیط زیست، پارك ملی بمو، پارک ملی کویر، پارك ملی بوجاق تعداد بازديد: 1532 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز