Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 - 04:08

14
شهریور
فضاي جنگلی پارك چيتگر را حفظ كنيم

فضاي جنگلی پارك چيتگر را حفظ كنيم

رنامه ما برای پارك چیتگر، استفاده مردم از فضای طبیعی پارك، استفاده از سایه‌اندازهای درختان و سكوت و آرامش منطقه است. البته در ضلع شرقی، پیست دوچرخه‌سواری را داریم.

نوراحسينی

 

برای گفت‌وگو با فرید براتچی، مدیر اداره فضای سبز منطقه 22 نزدیك به یك ساعتی منتظر ماندیم. وقتی با لباس خاك‌آلود و چهره‌ای خسته برایمان از پروژه‌های فضای سبز منطقه و لزوم نظارت دائمی بر پروژه‌ها گفت، حق دادیم كه زمانی برای حرف زدن نباشد. با توجه به افزایش سرانه فضای سبز كه بالاتر از سرانه جهانی است این موضوع سبب ركود و پشت میزنشینی نشده است چرا كه همپای افزایش جمعیت درخت كاشته می‌شود و پارك احداث می‌گردد. 

 

منطقه 22 یكی از سرسبزترین مناطق شهر تهران است، با توجه به این موضوع سرانه فضای سبز منطقه چند مترمربع است؟ و چقدر با سرانه فضای سبز دنیا متفاوت است؟
فضای سبزمنطقه 22، 158 مترمربع است اما استانداردهای جهانی حدود 25 مترمربع است كه این نشان‌د‌هنده تفاوت قابل توجه سرانه فضای سبز با میانگین جهانی است. حجم بالای جنگل‌كاری و تعداد درخت‌ها و جمعیت فعلی ساكنان منطقه 22 سبب شده تا سرانه فضای سبز افزایش پیداكند.
ما تنها در پارك جنگلی چیتگر نزدیك به هزار هكتار جنگل‌كاری داریم كه در افزایش سرانه سبز تاثیر می‌گذارد.

 

با توجه به این سرانه بالا، پروژه‌های توسعه‌ای هم در دستوركار دارید؟
بله درست است كه سرانه فضای سبز، 185 مترمربع است اما منطقه 22 نسبت به سایر مناطق، منطقه نوپایی است و با توجه به احداث اتوبان‌های همت، رسالت و... و ساخت شهرك‌های جدید، با افزایش جمعیت منطقه روبه‌رو خواهیم بود. بنابراین برای حفظ سرانه موجود و جلوگیری از تصرفات احتمالی، برنامه‌هایی را در دستور كار داریم. ایجاد كمربند سبز در شمال منطقه یكی از این برنامه‌هاست. ما نزدیك به 3 هزار هكتار اراضی داریم كه با همكاری سازمان پارك‌ها و فضای سبز تهران برنامه‌هایی برای تكمیل و توسعه فضای سبز در این محدوده اجرایی شده است.
با توجه به ارتفاع منطقه كه بخشی از آن در ارتفاع بالای 2 هزار متر است، پروژه آب‌رسانی را در 2 فاز 1 و 2 تعرف كرده و آب‌رسانی از تسویه‌خانه شماره 6 تهران انجام و نزدیك به 200 تا300 هكتار از این اراضی زیر پوشش كاشت درخت و درختچه قرار گرفته است.
همچنین احداث تفرجگاه و آبشارتفریحی البرز هم در دست اقدام است. در ارتفاعات مشرف به وردآورد نیز با همكاری سازمان پارك‌ها و فضای سبز 300 هكتار تحت پوشش كاشت درخت و درختچه قرارگرفته است.
تمام تلاش خود را می‌كنیم تا هوای منطقه پاك شود و از تصرفات احتمالی نیز با كاشت درخت جلوگیری كنیم.

 

در خصوص پارك‌های جنگلی منطقه 22 توضیح دهید؟
پارك جنگلی چیتگر یك پارك فرامنطقه‌ای است كه 900 هكتار مساحت دارد و در ایام پایانی هفته و ایام تعطیلات به‌دلیل جاذبه‌های طبیعی و سایه‌انداز درختان و پیست دوچرخه‌سواری و.. پذیرای خیل عظیم شهروندان تهرانی است. بسیاری از دانش‌آموزان در ایام تعطیلات تابستان و حتی در طی سال تحصیلی در غالب اردوهای یك‌روزه به این پارك می‌آیند.
به جز پارك جنگلی چیتگر، ما پارك 400 هكتاری لتمان كن را داریم كه از پل رودخانه كن آغاز و تا شهرك شهیدباقری ادامه دارد. همچنین احداث آبشار البرز در دستور كار است كه از 35 متری شمال اتوبان همت آغاز و تا ارتفاعی نزدیك به 1700 متر ادامه داردكه در طول این مسیركاشت انواع گونه‌های گیاهی، بركه‌های متفاوت، احداث پاركینگ، احداث مسیركالسكه‌سواری، پیاده‌راه، پیست‌های مخصوص دوچرخه‌سواری كودكان و نوجوانان، انواع باغ‌ها با درختان متنوع، احداث استراحتگاه و آلاچیق، آب‌نماهای گوناگون و.... در دستور كار است. گلخانه‌هایی كه گونه‌های مختلف گیاهی از اقلیم‌های متفاوت را شامل می‌شود. ما برنامه‌هایی برای آموزش شهروندان در خصوص نگهداری از گیاهان را هم داریم.

 

پروژه آبشارالبرز چه زمانی به بهره‌برداری می‌رسد؟
آبشار البرز یك پروژه فرامنطقه‌ای است كه در چند فاز تعریف شده است. بخشی از این پروژه تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد و برخی از فازها در سال 90.

 

در خبرها آمده بود كه بزرگ‌ترین شهربازی شهر قرار است در پارك چیتگر احداث شود در خصوص جزئیات این شهربازی بفرمایید؟
شهر بازی در محدوده پارك چیتگر قرار ندارد. شهربازی در ضلع شمالی همت بعد از شهرك شهیدباقری احداث می‌شود.

 

برنامه‌های شهرداری منطقه 22، برای توسعه بیشتر فضای پارك چیتگر و همچنین پارك جنگلی خرگوش دره و همچنین حفظ بیشتر بافت آنها چیست؟
برنامه ما برای پارك چیتگر، استفاده مردم از فضای طبیعی پارك، استفاده از سایه‌اندازهای درختان و سكوت و آرامش منطقه است. البته در ضلع شرقی، پیست دوچرخه‌سواری را داریم اما سعی كردیم در فضای غرب كه نزدیك به 650 هكتار می‌شود، شهروندان از فضای جنگلی پارك استفاده كنند و ما نیز برای نقطه به نقطه آن برنامه داریم كه احداث آلاچیق و فضای بازی كودكان در كنار خانواده از جمله این اقدامات است. تاكید ما حفظ بافت جنگلی پارك است.
اما، پارك جنگلی خرگوش‌دره با مساحتی بالغ بر 45 هكتار را هم در ضلع‌غربی استادیوم آزادی داریم كه به عنوان «پارك مسافر» در پایان امسال جدول‌كشی‌ها، ایجاد معابر به اتمام می‌رسد و در 6 ماهه اول سال آینده تكمیل زمین‌های بازی كودكان، سرویس‌های بهداشتی، و روشنایی را خواهیم داشت.

 

به چه دلیل نام پارك جنگلی خرگوش‌دره را مسافر گذاشته‌اید؟ 
به‌دلیل اینكه این پارك در نزدیكی استادیوم آزادی قرار دارد و حتما مشاهده نموده‌اید كه برای تماشای برخی از بازی‌های فوتبال، هموطنان شهرستانی ما در بیرون این منطقه چادر می‌زنند و یا بر روی چمن‌ها می‌خوابند به همین خاطر ما در این پارك امكان استقرار موقت را فرهم نموده‌ایم.
همچنین به دلیل قرارگرفتن این پارك درابتدای جاده تهران- كرج ،به عنوان مسیری بین راهی و مكانی برای استراحت موقت مسافران می‌باشد .این پارك تاحدی توانسته جوابگوی نیازشهروندان باشد.

 

لطفا در مورد پروژه‌های در دست احداث رود- دره كن و همچنین پروژه پارك ایثار توضیحاتی را ارائه بفرمایید؟
یكی دیگر از پروژه‌های در دست احداث شهرداری منطقه 22 می‌توان به مسیررود- دره كن اشاره كرد كه به‌طور جدی در حال پیگیری و فعالیت هستیم. این پروژه بین دو منطقه 5 و22 است كه ما در محدوده خودمان بدنه‌سازی را شروع كرده‌ایم و امیدواریم تا پایان سال آبرسانی، ایجاد معابر، دسترسی‌ها و... را به اتمام رسانده و كار كاشت فضای سبز را نیز از ماه آینده آغاز كنیم. همچنین احداث پارك ایثار را در تپه‌ای به مساحت ده هكتار در دستور كار داریم. در این منطقه 2 تن از شهدای گمنام دفاع مقدس خاكسپاری شده‌اند كه جهت ارج به مقام شامخ شهدای جنگ تحمیلی تلاش كرده‌ایم زیباترین فضای سبز را در این تپه ایجاد كنیم. ایجادآبراه، آلاچیق، بركه و ... بخشی از برنامه‌های ما برای این تپه است و ما تمام تلاش خود را برای آنكه این تپه زیباترین مكان منطقه شود انجام خواهیم داد.

 

اتوبان‌های زیادی در این منطقه است، چه برنامه‌ای برای فضای سبز عمودی منطقه دارید؟
در طول مسیر، اتوبان‌های آزادگان، حكیم، همت با همكاری سازمان پارك‌ها و فضای سبز و با استفاده از بودجه داخلی منطقه با ایجاد بدنه سبز بزرگراه‌ها اقدام كرده‌ایم و تا ماه آینده كاشت لوپ‌های تقاطع همت آزادگان و رفیوژه اتوبان آزادگان آغاز می‌شود.

 

برای آموزش و فرهنگ‌سازی شهروندان برای حفاظت و ایجاد فضای سبز هم برنامه‌ای داشته‌اید؟ 
ما كلینگ آموزش گل و گیاه را در منطقه داریم. در این كلاس‌ها شهروندان با نحوه مراقبت و تكثیر گونه‌های مختلف گل و گیاه آشنا می‌شوند. همچنین در این كلینگ، گیاهان آپارتمانی شهروندان كه دچار بیماری شده‌اند از آنها تحویل و بعد از رفع مشكل به آنها بازگردانده می‌شود. همچنین شهروندان تشویق به ایجاد فضای سبز عمودی در پشت پنجره‌های خود می‌شوند.

 

برچسب ها: محیط زیست، فضای سبز، حفاظت از محیط زیست، چیتگر، پارک جنگلی چیتگر تعداد بازديد: 986 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز