Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 - 01:21

6
فروردین
نکات مهم در سرویس دوره ای کولر گازی

نکات مهم در سرویس دوره ای کولر گازی

با گرم شدن هوا، کولرهای گازی به یکی از پر استفاده­ترین وسایل تبدیل می­شوند و از گرمازدگی شما جلوگیری می­کنند؛ اما برای اینکه کولرهای گازی کارایی بهینه داشته باشند، نیاز به مراقبت و سرویس دوره‌ای دارند.

با گرم شدن هوا، کولرهای گازی به یکی از پر استفاده­ترین وسایل تبدیل می­شوند و از گرمازدگی شما جلوگیری می­کنند؛ اما برای اینکه کولرهای گازی کارایی بهینه داشته باشند، نیاز به مراقبت و سرویس دوره‌ای دارند. در غیر اینصورت ممکن است هوا را به میزان کافی خنک نکنند، صدای ناهنجار بعد از روشن شدن تولید کنند، نشت آب داشته باشند یا مشکلات دیگری برای آنها به وجود آید.

پس برای اینکه از بروز این اتفاقات جلوگیری کنید باید به فکر سرویس دوره‌ای کولر گازی باشید. در این مطلب قصد داریم نکات مهم در سرویس دوره‌ای کولر گازی را به شما آموزش دهیم. با انجام این کارها می­توانید کولر گازی خود را در بهترین حالت نگه داشته و از خنکای مطبوع آن در طول تابستان لذت ببرید.

چک لیست نکات مهم در سرویس کولر گازی

با سرویس به موقع و اصولی کولر گازی می­توانید خنکای دلچسب در تابستان و گرمای مطبوع در زمستان را تجربه کنید. اما برای سرویس نکات مهمی وجود دارد که بی­توجهی به آنها می­تواند باعث آسیب دیدن قطعات مختلف کولرگازی یا حتی خسارت جانی شود؛ در ادامه با این نکات آشنا می­شویم.

نکات مهم قبل از سرویس کولر گازی

  • قبل از شروع کار، برق را قطع کنید

قبل از شروع کار باید برق دستگاه را از جعبه تقسیم یا فیوزها قطع کنید تا خطر برق گرفتگی حین کار به حداقل برسد.

  • ابزار جادویی سرویس را آماده کنید

برای اینکه بتوانید سرویس کولر گازی را اصولی، سریع و راحت انجام دهید باید از ابزارهای مناسب استفاده کنید. پس بهتر است قبل از کار مهم­ترین و کاربردی­ترین ابزارها یعنی پیچ گوشتی، انبردست، آچار آلن، فازمتر، دستمال، مواد شوینده و چراغ قوه را آماده کنید.

  • با دفترچه راهنمای کولرگازی، تعمیرکار خودتان باشید

در دفترچه راهنمای کولر گازی نکات و دستورالعمل­های ایمنی، محل دقیق قطعات، نحوه باز کردن دستگاه ثبت شده است. با دانستن محل دقیق آنها می­توانید زمان سرویس را کوتاه­تر کنید.

  • با رعایت نکات ایمنی، از حادثه جلوگیری کنید

برای حین سرویس دستگاه، مشکل یا حادثه­ای بوجود نیاید باید نکات ایمنی را رعایت کنید. مهم­ترین این نکات عبارتند از:

    • قطع کردن برق کولر گازی
    • آماده سازی فضای اطراف و استفاده از نردبان مطمئن برای دسترسی راحت­تر به کولر
    • استفاده از دستکش و عینک ایمنی حین کار
    • استفاده از ابزار مخصوص برای کار با لوله­ها و گاز کولر
  • با خیال راحت، کولر گازی را به دست متخصص بسپارید

اگر خودتان فرصت، ابزار یا دانش کافی برای سرویس دستگاه را ندارید کار را به یک فرد باتجربه بسپارید تا کار را به­سرعت و اصولی انجام دهد.

نکات مهم حین سرویس کولر گازی

  • خداحافظی با گرد و غبار، با فیلترهای تمیز

فیلترها اولین خط دفاعی کولر گازی در برابر گردوغبار و آلودگی‌ها هستند. تمیز کردن آنها به طور منظم باعث افزایش جریان هوا، راندمان و خنکای کولر گازی می­شود.

برای تمیز کردن فیلترها باید پنل ابتدا پنل داخلی را باز کنید. سپس با جاروبرقی، گردوخاک روی فیلتر را تمیز کنید. چنانچه بعد از جاروبرقی کشیدن، همچنان فیلتر کثیف است باید آن را با آب و مواد شوینده غیر اسیدی بشویید. پس از خشک شدن کامل فیلترها می­توانید آنها را مجدد در محل خود قرار دهید.

نکات مهم حین سرویس کولر گازی
  • با تمیز کردن سیم پیچ‌ها به آنها جان دوباره ببخشید

سیم پیچ­ها (کویل­ها) در یونیت داخلی و خارجی کولر گازی وجود دارند. وظیفه سیم پیچ­ها تبادل گرما است. با گذر زمان گردوغبار و آلودگی روی سیم پیچ­ها جمع شده و سبب کاهش راندمان و افزایش مصرف برق کولر گازی می­شود. پس در زمان سرویس باید وضعیت آنها را بررسی و تمیز کنید. برای تمیز کردن سیم پیچ ها باید ابتدا گردوغبار را از روی کولر با جاروبرقی بردارید سپس با دستمال مرطوب یا اسپری فین کولر آنها را تمیز کنید.

  • مسیر خروج آب کولر گازی را تمیز نگه دارید

برای خروج آب از کولر گازی یک مسیر مشخص وجود دارد. در این مسیر آب حاصل از تقطیر رطوبت هوا، خارج می‌شود. اگر این مسیر مسدود شود، آب به داخل یونیت داخلی نشت کرده و سبب آسیب به دستگاه یا چکه آب به بیرون می‌شود. برای تمیز کردن مسیر خروج آب باید ابتدا درب پنل داخلی را باز کنید سپس با یک سوزن یا سیم نازک مسیر خروج آب را تمیز کنید.

  • پنل داخلی و خارجی کولر گازی را تمیز کنید

با گذر زمان پنل داخلی و خارجی کولر گازی هم کثیف می­شود. برای تمیز کردن این قسمت­ها می­توانید از دستمال مرطوب و مواد شوینده ملایم استفاده کنید.

  • گردوغبار فن کندانسور را از بین ببرید

فن کندانسور در یونیت خارجی کولر گازی قرار دارد. این قطعه وظیفه خنک کردن کندانسور کولر گازی را بر عهده دارد. اگر گرد­و­غبار و آلودگی‌ها مرور زمان روی فن کندانسور جمع شده و تمیز نشوند؛ راندمان دستگاه به شدت پایین می­آید. برای جلوگیری از این مشکل باید با استفاده از جاروبرقی یا برس نرم فن کندانسور را همیشه تمیز نگه دارید.

  • پره و دریچه‌ کولر گازی را جرم‌گیری کنید

پره و دریچه­های کولر گازی را می‌توانید با استفاده از دستمال مرطوب و مواد شوینده ملایم (چند منظوره، مایع شیشه پاک کن یا مایع ظرفشویی رقیق شده) تمیز کنید. با این کار علاوه بر جلوگیری از انتشار گردوغبار و آلودگی در هوا، به کم شدن مصرف برق، افزایش راندمان و عمر دستگاه کمک می­کند.

  • با شارژ گاز کولر با گرمای طاقت فرسا خداحافظی کنید

یکی از مهم­ترین اقداماتی که در زمان سرویس دوره­ای کولر گازی انجام می­شود، شارژ گاز است. اگر گاز کولر کم باشد، راندمان و خنکای دستگاه کاهش می‌یابد. البته باید بگوییم شارژ گاز کولر کاری تخصصی است و باید توسط تکنسین انجام شود.

نکات مهم بعد از سرویس کولر گازی
  • عیب یابی قطعات، رمز طول عمر کولر گازی:

آخرین کاری که در سرویس دوره­ای کولرگازی باید انجام شود، بررسی و عیب­یابی سایر قطعات است. در این مرحله باید وضعیت کارکرد تمام قطعات بررسی شود تا مشکل قطعات شناسایی شده و اقدامات لازم برای تعمیر یا تعویض آن انجام شود. در نظر داشته باشید برای عیب­یابی و تعمیر قطعات کولرگازی باید ابزار و مهارت کافی را داشته باشید؛ پس کار را به یک متخصص بسپارید.

نکات مهم بعد از سرویس کولر گازی

با رعایت نکات زیر پس از سرویس دوره­ای کولر گازی می­توانید تاثیر کار را چندبرابر کنید:

  • بعد از اتمام کار، وضعیت کار دستگاه را تست کنید. بدین منظور کولر را هم در حالت سرمایشی و هم گرمایشی تست کنید.
  • کولر گازی را هر 6 ماه تا 1 سال حداقل یک مرتبه سرویس کنید.
  • در صورت نمایش ارور یا مشکلات جدی از تعمیرکار کمک بگیرید و کولر گازی را دستکاری نکنید.

عصاره نکات مهم سرویس کولر گازی در یک نگاه

در این مطلب با چک لیست نکات مهم قبل، حین و بعد از سرویس کولر گازی آشنا شدیم و اهمیت هر کدام را بیان کردیم. با سرویس به موقع کولر گازی می­توانید عمر دستگاه را چند سال افزایش دهید؛ همچنین با شناسایی مشکلات ریز و درشت و تعمیر به موقع آنها از خسارت­های مالی بزرگ جلوگیری کنید.

منبع: این ۷+۱ نکته را در سرویس دوره ای کولر گازی فراموش نکنید

تعداد بازديد: 60 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست ؟

فیلم روز
تصویر روز