Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 - 16:24

4
اسفند
بهترین ترکیب برای از بین بردن لکه‌های قدیمی مبلمان

بهترین ترکیب برای از بین بردن لکه‌های قدیمی مبلمان

برای از بین بردن لکه‌های قدیمی مبلمان، می‌توانید از یک ترکیب ارزان، استفاده کنید.

امروزه مبلمان در سایز و اندازه‌های مختلف در اکثر منازل موجود است و مورد استفاده همیشگی اعضای خانواده قرار می‌گیرد. نشستن یا لم دادن با لباس کثیف و آغشته به رنگ و چربی در کنار خوردن تنقلات و نوشیدنی‌ها سبب ایجاد لکه بر روی مبلمان می‌گردد.

به گزارش عصر ایران، گذاشتن پا در قسمت نشیمن‌گاه نیز یکی دیگر از دلایل کثیفی و لکه شدن در طولانی مدت است. به‌طور معمول بانوان مدت زمان بیشتری را در خانه سپری می‌کنند و لکه‌ها از دید تیزبین‌شان پنهان نخواهند ماند. در ادامه این مطلب روش‌های مختلف برای پاک کردن انواع لکه و کثیفی از روی مبل را توضیح خواهیم داد.

 

نکته مهم در رفع لکه از روی مبل

زمانی که لکه روی مبل ایجاد می‌شود؛ در سریع‌ترین زمان ممکن، بدون شتاب‌زدگی و با بکارگیری محلول مناسب از بین‌برنده لکه اقدام به تمیز کردن ناحیه کثیف شده کنید. در صورتی که برای تمیزکردن مبل دیر اقدام کنید، با گذشت زمان لکه به جنس رویه مبل نفوذ کرده و برای تمیز کردن آلودگی از روی مبل باید تلاش بیشتری کنید.

توجه داشته باشید که به‌هیچ عنوان از مایع سفید‌کننده در تمیز کردن مبل استفاده نکنید. سفیدکننده در نگاه اول باعث درخشان شدن مبل نمی­شود، اما در طولانی مدت سبب تغییر رنگ در سطح رویه مبل خواهد شد.

ست مبلمان خود را به صورت هفتگی گردگیری کنید. در صورت تمیز بودن مبل از گرد و خاک، تاثیر مواد آلاینده برای ایجاد لکه کمتر خواهد بود.

در زمان خرید مبل به برچسب کوچک اطلاعاتی آن توجه کنید. حروف W، S و SW به شما اجازه شستن مبل با محلول‌های تمیزکننده با آب را می‌دهد. در صورتی که حرف X در برچسب باشد اجازه استفاده از تمیزکننده‌های حلال در آب را نخواهید داشت؛ در صورتی که لکه ایجاد شده قدیمی است و با اقدامات اولیه پاک نشد، می­توانید با شرکت­های ارائه­دهنده خشکشویی و شستشوی مبل مخمل یا پارچه‌ای در منزل تماس بگیرید و از خدمات آن‌ها استفاده کنید.

بیشتربخوانید:

کاربردهای جالب نوشابه در خانه داری

 

 

 

 

از بین بردن لکه از روی مبل پارچه‌ای

استفاده از جوش‌شیرین در شستشوی مبل و تمیزی لکه‌ها در مبلمان پارچه‌ای یکی از موثرترین روش‌ها در رفع آلودگی از روی مبل است. محلول بدست آمده از ترکیب سرکه سفید، جوش‌شیرین، آب گرم و چند قطره مایع ظرف‌شویی را پس از تمیز کردن غبار روی مبل مورد استفاده قرار دهید. محلول لکه­بر را ابتداً در قسمتی از پارچه مبل که دید کمی دارد امتحان کنید و مدت زمانی به آن فرصت دهید تا تاثیر خود را نشان دهد. در صورت عدم تغییر رنگ در پارچه مبل، از محلول برای پاکسازی لکه بهره ببرید.

با دستمال مناسب مقداری از محلول را به آرامی روی محل لکه ریخته و رد لکه را پاک نمایید. سپس با دستمال تمیز شروع به خشک کردن محل خیس شده کنید. از این محلول برای از بین بردن لکه‌های کهنه در مبل نانو، مخمل و رد رنگ لباس می‌توان استفاده کرد.

رفع لکه آب رو مبل

محلول الکل و نمک را بر روی رد لکه آب ریخته و سپس با دستمال خشک تمیز آن را پاک کنید. به‌طور معمول این روش تمام رد آب را پاک می‌کند. اما در صورت باقی ماندن اثر لکه آب می‌توانید مقداری ماده شوینده نیز به محلول اضافه کرده و عمل پاکسازی را دوباره انجام دهید.

تمیز کردن لکه از روی مبلمان چرمی

برای این کار ابتدا با استفاده از حوله تمیز گرد و خاک مبل را گرفته و سپس محلول حاوی آب، سرکه و مقداری روغن زیتون را روی مبل جهت رفع لکه مبل بریزید؛ سپس با استفاده دستمال آن را خشک کنید. از آنجایی که مراقبت و تمیز کردن این نوع مبلمان به دقت بیشتری احتیاج دارد.

از بین بردن لک از رو مبلمان رنگ روشن

مبلمان رنگ روشن در کنار افزایش شادابی و طراوت به فضای خانه، مستعد جذب آلودگی و کثیفی خواهند بود. برای تمیزکردن آلودگی از روی مبلمان رنگ روشن و سفید نیاز به مقداری شامپو فرش است. شامپو فرش را با آب مخلوط کرده و از کف تولید شده آن بر روی لکه بریزید. با استفاده از مسواک یا دستمال سفید تمیز شروع به تمیزکردن لکه کنید. نکته مهم استفاده از کف تولید شده است نه خود محلول!

بیشتر بخوانید:

کاربردهای جالب شامپوهای تاریخ گذشته

کاربردهای عجیب لاک ناخن!

 

 

 

رفع لکه جوهر از روی مبل

لکه‌های تولید شده از جوهر خودکار و روان‌نویس ممکن است کمی سخت باشد. برای این کار در گام نخست بخش پارچه‌ای مبلمان را مرطوب کرده و سپس نمک رو آن بریزید و با بکارگیری پنبه شروع به تمیز کردن لکه جوهر کنید. در صورتی که لکه ایجاد شده پاک نشد و نیاز به بازسازی مبل داشتید، می­توانید از خدمات ترمیم یا تعویض پارچه مبل استفاده کنید و به سادگی و با هزینه به صرفه دارای مبل با پارچه نو شوید.

رفع لکه چربی از روی مبل پارچه‌ای

با استفاده از مایع ظرف‌شویی می‌توانید لکه چربی روی مبل پارچه‌ای را به آسانی تمیز کنید. برای پاک کردن لکه از روی مبلمان ابریشمی، باید کاغذ خشک‌کن را روی لکه قرار داده و سپس اتوی داغ را به کاغذ بچسبانید. مراقب باشید اتو مستقیماً با رویه مبل در تماس نباشد و پارچه دچار سوختگی نشود.

از بین بردن لکه خون از روی مبل

خمیر بدست آمده از ترکیب نشاسته و آب را روی لکه خون گذاشته و بعد از خشک شدن خمیر آن را به آرامی از مبل جدا کنید. با استفاده از برس نرم، شروع به تمیز کردن مابقی آثار خون روی مبل کنید.

تمیز کردن رد لکه میوه از روی مبل

گاهاً در هنگام خوردن میوه برای همه ما پیش آمده که میوه از دستمان رها شود. رد بعضی از میوه‌ها بر روی مبل ایجاد لکه خواهد کرد و پاک کردن آن نیاز به محلول آب و صابون خواهد داشت.

در مبلمانی که جنس پارچه آن پشمی است از محلول آب اکسیژنه ۲۰ درصد و چند قطره آمونیاک برای رفع جای لکه بهره ببرید. همچنین برای مبلمان ابریشمی و رنگی نیز می‌توانید از محلول آب و الکل ۹۰ درصد به مقدار مساوی استفاده کنید.

 بیشتر بخوانید:

آشنایی با کاربردهای جالب بخارشو

پاک کردن لکه های چرب از آشپزخانه

کابردهای جالب جوش شیرین در خانه داری

 

 

پاک کردن لکه‌های بدقلق از روی مبل

روش‌های گفته شده برای انواع آلودگی‌های مبلمان قابل استفاده بوده و در صورتی که رفع کثیفی و لکه مبلمان از توان شما خارج است، کافی ا‌ست از خدمات خشکشویی مبل در منزل بهره ببرید. افراد متخصص در مراکز شستشوی مبل دارای اطلاعات علمی لازم درکنار تجربه عملی پاک­سازی آلودگی انواع مبلمان، توانای رفع لکه‌ها هستند.

پیشنهاد می‌شود جهت جلوگیری از ازدیاد لکه و کثیفی در مبلمان بصورت دوره‌ای هر شش ماه یا سالانه نسبت به سرویس و شست‌شوی مبلمان در منزل استفاده کنید. حفظ شادابی، رنگ و تمیزی مبلمان خانه در روحیه شما تاثیر زیادی خواهد گذاشت.

تعداد بازديد: 53 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست ؟

فیلم روز
تصویر روز