Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 - 08:11

26
بهمن
چگونه یک غذای خوشمزه و مغذی بپزیم؟

چگونه یک غذای خوشمزه و مغذی بپزیم؟

آشپزی از محبوب‌ترین کارهایی است که در طول روز می‌توانیم انجام دهیم. آشپزی برای خیلی از افراد تنها یک وظیفه و کار ساده نیست؛ بلکه علاقه آن‌ها است.

آشپزی از محبوب‌ترین کارهایی است که در طول روز می‌توانیم انجام دهیم. آشپزی برای خیلی از افراد تنها یک وظیفه و کار ساده نیست؛ بلکه علاقه آن‌ها است. کافی است چند ساعتی را صرف پختن یک غذای خوشمزه بکنید و در نهایت با نتیجه خوبی که تحویل می‌گیرید؛ از کار خود راضی باشید. مسئله‌ای که آشپزی را چالشی‌تر می‌کند؛ این است که همیشه نمی‌توانید غذای خوشمزه درست کنید. بلکه باید این مهارت را بیاموزید. درست کردن غذای خوشمزه و مغذی نیاز به آگاهی از چند نکته ساده دارد. بهترین ترکیبی که می‌توانید برای مغذی شدن و خوشمزه‌تر شدن غذا استفاده کنید؛ چاشنی‌ها هستند. با خرید رب انار طبیعی، خرید رب لیمو عمانی، خرید رب غوره طبیعی و خرید انواع چاشنی‌ها می‌توانید غذاهای خوشمزه‌تر و البته مغذی‌تری داشته باشید.

چاشنی چیست؟

از گذشته برای طعم دادن به غذاها و رفع ایرادات غذا مانند طعم تند یا بوی بد آن از انواع چاشنی کمک می‌گرفتند. چاشنی‌ها از مواد طبیعی و مواد غذایی مختلف تهیه می‌شوند. مقدار کمی از چاشنی‌ها کافی است تا طعم بهتری در غذا داشته باشید. چاشنی‌ها به طور کلی به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  • طعم‌دهنده‌هایی که در زمان پخت به غذاها اضافه می‌شوند
  • طعم‌دهنده‌هایی که در زمان سرو غذا، استفاده می‌شوند

همچنین به نسبت اینکه طعم‌دهنده‌ها چه ساختاری داشته باشند؛ می‌توان آنها را به سه دسته کلی تقسیم کرد:

طعم‌دهنده‌های طبیعی: این طعم‌دهنده‌ها از مواد غذایی طبیعی تهیه می‌شوند. مواردی مانند پودر سیر، رب انار، لیمو عمانی، آبغوره و غیره جز این دسته است.

طعم‌دهنده‌های ترکیبی: برخی از چاشنی‌ها حاوی ترکیبی از مواد هستند. تمام ادویه‌های ترکیبی، سس‌ها و غیره جز این دسته از طعم‌دهنده‌ها هستند.

طعم‌دهنده‌های ادویه‌ای: بعضی از طعم‌دهنده‌ها جز ادویه‌ها هستند. مواردی مانند نمک یا دارچین شامل این دسته هستند.

چرا برای تهیه غذا خوشمزه و مغذی به چاشنی نیاز داریم؟

همه ما می‌دانیم که برای تهیه غذاهای خوشمزه‌تر به انواع طعم‌دهنده‌ها نیاز دارید. درواقع نوع چاشنی و مقدار استفاده از آن همواره راز خوب یا بد بودن دستپخت هر کس است. در برخی از موارد می‌توان سس‌ها و سبزی‌های خشک شده را هم به عنوان طعم‌دهنده‌ها در نظر گرفت. در ادامه با برخی از رایج‌ترین طعم‌دهنده‌ها آشنا می‌شویم:

نمک یکی از طعم‌دهنده‌های معدنی است و تقریبا در هر غذایی استفاده می‌شود.

شکر جز طعم‌دهنده‌های معدنی است و کاربرد زیادی در دسرها دارد

انواع سس‌ها از رایج‌ترین چاشنی‌هایی هستند که به نسبت نوع غذا ترکیبات آن‌ها با هم متفاوت خواهد بود.

آبغوره و آبلیمو رایج‌ترین چاشنی‌های غذاهای ایرانی هستند. این چاشنی‌ها معمولا در تهیه انواع سوپ، خورشت، آش و غیره کاربرد دارند.

رب انار، رب غوره: رب انار و غوره به خاطر طعم ترش بی‌نظیری که دارند؛ در تهیه انواع خورشت، غذاهای پختنی، سالاد و غیره استفاده می‌شوند.

آیا هر غذا چاشنی مخصوص به خودش را دارد؟

هر غذا طعم و مزه خاص خودش را دارد. پس طبعا برای طعم دادن به آن هم باید از ادویه‌های مخصوص به خودش استفاده کنید. به عبارت دیگر تنوع و تفاوت در طعم‌دهنده‌های غذاها باعث می‌شوند که هر غذا طعم و مزه متفاوتی داشته باشد.

همچنین هر غذا به نسبت ذائقه افراد و ترکیبات خود به چاشنی‌های مخصوص به خودش نیاز دارد. برای مثال ادویه‌های لازم برای ماکارونی با چاشنی‌های گوشت متفاوت است. شما برای طعم‌دار کردن گوشت می‌توانید از چاشنی‌هایی مانند رب آبغوره طبیعی یا رب انار طبیعی استفاده کنید. اما ترشی زیادی این چاشنی‌ها برای پاستا مناسب نیستند و بهتر است در پاستا از چاشنی‌های ملایم‌تری مانند انواع ادویه‌ها استفاده کنید. برای اینکه تفاوت چاشنی‌های هر غذا را بهتر متوجه شوید؛ در ادامه به ترکیبات چاشنی‌های چند غذا اشاره می‌کنیم:

طعم دهنده‌های ماکارونی: ریجان خشک، رزماری، آویشن، فلفل قرمز

طعم دهنده قورمه‌سبزی: رب لیموعمانی، آبغوره، نمک، فلفل، زردچوبه و سبزی‌های خشک

طعم دهنده پلو: دارچین، جوز هندی، پودر گل سرخ، میخک، زیره، هل، زنجبیل

طعم دهنده آبگوشت: پودر فلفل سیاه، زردچوبه، زیره، دارچین، لیمو عمانی، تخم گشنیز

طعم دهنده ماهی: فلفل، دارچین، خردل، هل، نمک، پودر میخک، برگ بو

معرفی برخی از چاشنی‌ها

در ادامه با برخی از رایج‌ترین و پرکاربرد‌ترین چاشنی‌ها و خواص آن‌ها آشنا می‌شویم:

خرید رب انار طبیعی

رب انار از پرکاربردترین چاشنی‌های ایرانی است. این چاشنی علاوه بر اینکه طعم فوق‌العاده‌ای به غذا می‌دهد؛ خواص درمانی زیادی هم دارد. رب انار برای پیشگیری از سرطان، پیشگیری از آلزایمر، جلوگیری از تهوع بارداری، درمان فشار خون، بهبود پوست و کمک به زیبایی پوست، تصفیه خون و درمان کبد چرب، درمان آفت‌ها و زخم‌های دهان، کمک به لاغری و غیره مفید است. رب انار معمولا به نسبت طعمی که دارد از طبع سرد و معتدل برخوردار است. از این چاشنی معمولا در غذاها برای افزودن طعم ترش یا ملس به آن‌ها استفاده می‌شود. در غذاهایی مانند فسنجان، مرغ ناردونی، انواع سالادها، جوجه ترش، خورشت شش‌انداز، فسنجان مرغ و غیره استفاده می‌شود.

خرید رب غوره طبیعی

رب غوره طبیعی از انگورهای نارس تهیه می‌شود. این چاشنی در ایران زیاد به کار می‌رود. طبیعت این ماده سرد و خشک است و برای کسانی که سردمزاج هستند یا ضعف اعصاب دارند؛ توصیه نمی‌شود. از رب غوره برای انواع ترشی‌ها، تهیه سوپ و سالاد استفاده می‌شود. همچنین این رب را می‌توانید به انواع کباب‌ها اضافه کنید. رب غوره خواص زیادی دارد که از جمله آن‌ها کمک به کاهش فشار خون، کمک به تامین سلامت سیستم گوارش بدن و هضم بهتر، ضدعفونی کردن روده‌ها، درمان ورم گلو، کمک به نرمی لثه، کمک به لاغری، موثر برای کاهش کلسترول بد خون، کمک به تقویت سیستم ایمنی، درمان درد سیاتیک و درد کمر، کمک به درمان بواسیر، کمک به رفع عطش بدن، تنظیم چرخه قاعدگی، کمک به درمان زردی، کاهش انواع التهابات بدن، تسکین انواع دردها و غیره است.

خرید رب لیمو عمانی

لیموعمانی یک درخت بوته مانند و پرشاخ و برگ است که زمستان در گلخانه و محیط‌های خنگی کاشته می‌شود. لیموعمانی از قدیم در ترکیبات غذاهای مختلف کاربرد داشته است. این میوه به صورت خشک شده روی انواع غذاهای خاورمیانه‌ای استفاده می‌شود. لیمو عمانی را نمی‌توان به تنهایی و به صورت تازه استفاده کرد و ترشی زیادی دارد. بلکه باید آن را در آفتاب قرار داد تا خشک شود و به صورت خشک از آن استفاده کرد. خش کردن لیموعمانی مدت نگهداری آن را افزایش می‌دهد.

از این چاشنی همچنین به صورت گرد و پودر شده هم استفاده می‌شود. این ماده خوراکی برای کاهش فشار خون و چربی خون، التیام سرفه و سرماخوردگی، جلوگیری از سرطان و دفع مواد صفراوی و رفع سردرد مفید است. با استفاده از این چاشنی در غذا، به میزان نمک کمتری نیاز دارید. رب لیمو عمانی به عنوان یک چاشنی ترش‌مزه است که در پخت خورشت‌هایی مانند قورمه‌سبزی و قیمه استفاده می‌شود. همچنین برای مزه‌دار کردن انواع مرغ و گوشت و کباب می‌توانید از آن استفاده کنید. این چاشنی ترشی بی‌نظری دارد. با اضافه کردن آن به انواع کیک و دسر می‌توانید از ترشی این چاشنی بهره‌مند شوید. رب لیموعمانی دیگر تلخی خود لیموعمانی را ندارد. در عوض ترشی دلچسبی دارد.

برچسب ها: رب انار، محصولات ارگانیک، غوره، رب غوره، چاشنی غذا تعداد بازديد: 78 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست ؟

فیلم روز
تصویر روز