Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 10:11

29
مهر
۷ ترفند برای جلوگیری از هدررفت میوه و سبزی در خانه

۷ ترفند برای جلوگیری از هدررفت میوه و سبزی در خانه

میوه، نان و سبزیجات، بیشترین ضایعات غذایی در ایران هستند که می‌توان با یک برنامه‌ریزی مناسب هم از هدررفت این مواد غذایی پیشگیری کرد.

سالانه ۹ میلیون تن از مواد غذایی هدر می‌رود. ایران یکی از کشور‌های تراز اول در میان کشور‌هایی است که مواد غذایی را هدر می‌دهد. میوه، نان و سبزیجات، بیشترین ضایعات غذایی در ایران هستند که می‌توان با یک برنامه‌ریزی مناسب هم از هدررفت این مواد غذایی پیشگیری کرد. در مطلب زیر به راه‌های پیشگیری از هدررفت میوه و سبزی اشاره می‌شود.

۱. به اندازه نیاز خانواده خرید کنید. سعی کنید مواد غذایی تازه مانند میوه‌ها و سبزی‌ها را به اندازه نیاز یک هفته اعضای خانواده خریداری کنید. معمولا بیشتر میوه‌ها و سبزی‌ها بعد از یک هفته، ظاهر سلامت و شاداب خود را از دست می‌دهند و امکان دور ریختن آن‌ها افزایش پیدا می‌کند.

۲. برنامه غذایی داشته باشید. یکی از راه‌های پیشگیری از هدررفت میوه‌ها و سبزی‌ها در خانه این است که یک برنامه غذایی هفتگی داشته باشد. زمانی که تصمیم می‌گیرید، در طول هفته چه غذا‌هایی مصرف کنید، مواد اولیه را بر اساس همین برنامه غذایی خریداری می‌کنید و به این ترتیب احتمال خرید میوه‌ها و سبزی‌های اضافی و دورریز آن‌ها را از بین می‌برید.

۳. میوه‌ها و سبزی‌ها را به‌درستی نگهداری کنید. یکی از دلایل افزایش دورریز میوه‌ها و سبزی‌ها، عدم نگهداری مناسب از آن‌ها در خانه است. بهتر است که میوه‌ها را بعد از شستن کاملا خشک کنید، داخل پارچه نخی قرار دهید و پارچه را هم درون ظرفی دربسته بگذارید. سبزی‌ها را هم بعد از شستن و خشک کردن حتما داخل پارچه‌های نخی و درنهایت درون ظروف دربسته نگهداری کنید. پیاز و سیب‌زمینی را هم بدون شستن در محیطی خشک، خنک و نسبتا تاریک قرار دهید. به این ترتیب می‌توانید عمر میوه‌ها و سبزی‌ها را افزایش دهید.

بیشتربخوانید:

ترفندهای صرفه جویی در وقت

 

 

۴. اگر صیفی‌هایی مانند هویج در حال خراب شدن هستند، می‌توانید آن‌ها را آب بگیرید یا بپزید و داخل فریزر بگذارید. در صورت تمایل می‌توانید هویج‌ها را پوست بگیرید و داخل یک ظرف دربسته که پُر از آب یخ است، قرار دهید.  هویج‌ها در این حالت تا یک هفته دیگر تازگی خود را حفظ خواهند کرد.

۵.   سبزی‌های ساقه‌ای مانند گشنیز یا جعفری را هم می‌توانید تا ۵ روز داخل آب سرد نگهداری کنید. به این ترتیب که ساقه سبزی‌ها را داخل آب یخ قرار دهید و ظرف حاوی آن‌ها را درون یخچال بگذارید.

میوه‌ها را به جای دورریختن، به میوه خشک و مربا یا مارمالاد و لواشک تبدیل کنید.

۶. سبزی‌ها را به جای دورریختن، خشک یا فریز کنید.

 ۷. به‌عنوان آخرین نکته اینکه شما می‌توانید برای پیشگیری از هدررفت میوه‌ها و سبزی‌ها، ابتدا آن‌هایی را که لکه‌دار یا آسیب‌دیده هستند مصرف کنید و سپس به‌سراغ مصرف محصولات کاملا سالم بروید. احتمال خراب شدن و دورریز محصولات لکه‌دار در روز‌های اول بعد از خرید بیشتر از محصولات سالم خواهد بود.

بیشتربخوانید:

راهکارهایی ساده برای صرفه جویی در مصرف انرژی

 

 

برچسب ها: سبزیجات، مربا، مارمالاد، نگهداری مواد غذایی، مواد غذایی، میوه، صرفه جویی، لواشک تعداد بازديد: 162 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز