Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 02:22

24
اسفند
هنگام خانه‌تکانی این توصیه‌ها را جدی بگیرید

هنگام خانه‌تکانی این توصیه‌ها را جدی بگیرید

رییس گروه بهداشت حرفه ای معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: هر ساله با نزدیک شدن ایام پایانی سال بازار فعالیت های مربوط به نظافت منازل و استفاده از مواد شوینده، سفید کننده و جرم گیر داغ می شود.

ایسنا نوشت: رییس گروه بهداشت حرفه ای معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: هر ساله با نزدیک شدن ایام پایانی سال بازار فعالیت های مربوط به نظافت منازل و استفاده از مواد شوینده، سفید کننده و جرم گیر داغ می شود که با رعایت نکات و توصیه هایی می توان ضمن حفظ سلامت، ریسک مواجهه با این مخاطرات را به طور قابل ملاحظه ای کاهش داد.

مهندس حریری شیوع بیماری کووید ۱۹ را در جامعه سبب افزایش استفاده از مواد شوینده و ضد عفونی کننده ها در یکسال گذشته عنوان کرد و افزود: سرانه مصرف این دسته از مواد در خانواده ها نسبت به سالهای گذشته چند برابر شده است.

وی با اشاره به گسترش فزاینده میزان مواجهه افراد به خصوص زنان خانه دار با این مواد شیمیایی گفت: با توجه به ماهیت مزمن برخی از آثار تماس با مواد شیمیایی، ممکن است در سالهای آتی شاهد ایجاد مشکلاتی در سلامت افراد باشیم، بنابراین دقت در استفاده از این مواد و رعایت موازین بهداشتی و ایمنی بسیار اهمیت دارد.

به گفته مهندس حریری، ساختار اغلب این مواد شیمیایی به دلیل ماهیت عملکردی آنها (لکه بری و سفید کنندگی و ضدعفونی کردن سطوح) برگرفته از مواد شیمیایی با پایه اسیدی یا بازی مانند آمونیاک است که محرک بوده و  تماس پوستی یا مواجهه استنشاقی با آنها سبب ایجاد تاثیرات مخرب بر روی سیستم های مختلف بدن انسان می شود.

وی با اشاره به گسترش استفاده از مواد ضدعفونی کننده دست با پایه الکلی در اپیدمی کرونا خاطرنشان کرد: الکل یک حلال نسبتا قوی است که با از بین بردن چربی پوست دست، ریسک ابتلا به درماتیت ها را افزایش می دهد.

مهندس حریری یادآور شد که با ابتکار برخی از شرکتها مواد ضدعفونی کننده پایه الکلی در بستری از گلیسرین  ساخته شده است تا این مشکل کمتر شود.

هرگز کودکان را با مواد شوینده تنها نگذارید

وی بر نگهداری مواد شوینده در محل مناسبی دور از دسترس کودکان تاکید کرد و افزود: نگهداری این مواد در آشپزخانه و کابینت‌های پایینی احتمال خطر مسمومیت کودکان با این مواد را افزایش می دهد.

این کارشناس بهداشت حرفه ای به خانواده ها هشدار داد که هرگز و حتی یک لحظه کودکان را با این مواد تنها نگذارند و در صورتی که هنگام استفاده از این مواد مجبور به پاسخگویی به تلفن یا آیفون منزل و... شدند کودک را نیز همراه خود ببرند.

وی استفاده از دستکش و عینک هنگام کار با مواد جرم گیر و سفید کننده را الزامی دانست تا مانع تماس پوستی و پاشیدن قطرات این مواد به داخل چشم شود. در هنگام کار با شوینده ها نیز با توجه به خاصیت چربی زدایی آنها استفاده از دستکش برای جلوگیری از خشکی پوست دست ضرورت دارد.

عدم تاثیر ماسک های تنفسی یکبار مصرف در هنگام کار با مواد شوینده

مهندس حریری با اشاره به عدم تاثیر استفاده از ماسک های تنفسی یکبار مصرف در کاهش مواجهه استنشاقی با این مواد گفت: قطر بخارات مواد شیمیایی بسیار کوچک تر از قطر خلل و فرج ماسک های یکبار مصرف است و به راحتی از آنها عبور می کنند و از فرد محافظت نمی کند، گرچه ممکن است در کاهش بوی ناشی از این مواد موثر  باشند.

وی تاکید کرد: هنگام استفاده از این مواد برای نظافت مکان های سربسته مانند دستشویی و توالت حتما باید پنجره را باز کرد و در صورت عدم وجود پنجره باید درب را باز گذاشت و سیستم تهویه روشن شود تا از تجمع بخارات این مواد در محیط کاسته شود.

از مخلوط کردن مواد شوینده با هم و آب داغ اجتناب کنید

رییس گروه بهداشت حرفه‌ای معاونت امور بهداشتی در ادامه هشدار داد که هرگز نباید مواد سفید کننده و جرم گیر با هم مخلوط شوند زیرا بر اثر فعل و انفعالات مواد شیمیایی، سمیت این مواد افزایش می یابد.

به گفته وی، از مخلوط کردن این مواد با آب داغ  نیز باید خودداری شود، زیرا حرارت نیز سبب افزایش فعل و انفعالات شیمیایی شده و افزایش میزان متصاعد شدن بخارات مواد شیمیایی می  شود.

مهندس حریری با اشاره به خطرات ناشی از استفاده از مواد شوینده، خاطرنشان کرد: استفاده از این مواد توسط افراد مبتلا به بیماریهای تنفسی مانند آسم یا  آلرژی می تواند سبب تشدید بیماری شود.

شست و شوی چشم با آب فراوان در صورت تماس با مواد شوینده

این کارشناس معاونت بهداشتی دانشگاه توصیه کرد که در صورت پاشیده شدن این مواد بر روی چشم حداقل به مدت  ۱۵ دقیقه چشم خود را با آب فراوان شست و شو داده و سپس به چشم پزشک مراجعه کنند زیرا این مواد می توانند آسیب های جبران ناپذیری به قرنیه وارد کند.

مهندس حریری در خاتمه سخنان خود خاطرنشان کرد: قبل از استفاده از مواد سفید کننده، جرم گیر و سایر مواد شوینده حتما برچسب روی آن را مطالعه کنند این برچسب حاوی اطلاعات مفیدی در زمینه نکات ایمنی و بهداشتی و کمک های اولیه در خصوص تماس با این مواد هستند.

برچسب ها: نوروز، مشکلات تنفسی، خانه تکانی، مواد شوینده، ویروس کرونا، ماسک تنفسی تعداد بازديد: 380 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز