Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 - 01:05

9
دی
آموزش نحوه پاک کردن صحیح ماشین لباسشویی

آموزش نحوه پاک کردن صحیح ماشین لباسشویی

احتمالا برای شما هم اتفاق افتاده است که پس از خرید ماشین لباسشویی و با گذشت مدتی استفاده‌ی مداوم از آن بوی ناخوشایند و زننده‌ای از داخل ماشین لباسشویی ساطع شود. این بو به خاطر عدم تمیز کردن فضای داخلی دستگاه است.

به گزارش خبرآنلاین : احتمالا برای شما هم اتفاق افتاده است که پس از خرید ماشین لباسشویی و با گذشت مدتی استفاده‌ی مداوم از آن بوی ناخوشایند و زننده‌ای از داخل ماشین لباسشویی ساطع شود. این بو به خاطر عدم تمیز کردن فضای داخلی دستگاه است. برخی از ماشین‌های لباسشویی برنامه تمیزکاری خودکار درام دارند. شاید برای شما هم سوال پیش آمده است که چگونه ماشین لباسشویی را تمیز کنید؟، کجای دستگاه را تمیز کنید و چه موادی را به کار ببرید.

یکی از قسمت‌های دستگاه که در صورت تمیز نشدن محل تشکیل جرم و انواع میکروب است لاستیک آن است، اگر این قسمت را پشت گوش بیندازید در دراز مدت بر تمیزی البسه تاثیر خواهد گذاشت. کپک‌ها برای تکثیر به محیط مرطوب نیاز دارند، از این رو فضای داخلی لباسشویی پس از پایان فرایند شستشو محیط مناسبی برای رشد قارچ‌ها می‌شود. شما در ابتدا متوجه رشد کپک نمی‌شوید، دقت فرمایید اولین نشانه کپک بوی نامطلوب است. در این مقاله سعی کرده‌ایم چند راهکار ساده را برای تمیز کردن ماشین لباسشویی پیش روی شما قرار دهیم.

 

 

بیشتربخوانید:

5فایده ریختن سرکه در ماشین لباسشویی

 

 

کپک‌ درون ماشین لباسشویی چگونه رشد می‌کند؟

درب‌های ورودی ضد آب یا در واقع آب بندی شده، واشر لاستیکی و قسمت‌هایی از دستگاه که موجب نگه داشتن رطوبت می‌شوند فضایی را فراهم می‌کنند که قارچ و کپک در آن رشد می‌کنند. در مورد واشر بالا که چندان محکم بسته نمی‌شود و اجازه گردش هوا در این قسمت وجود دارد رشد کپک را شاهد نخواهیم بود. جالب است بدانید که ریز خورده‌های صابون و سایر مواد شوینده به عنوان منبع غذایی برای هاگ کپک‌ها محسوب می‌شوند و آب سرد نیز موجب از بین رفتن آنها نخواهد شد. با همه‌ی این مشکلات شما با تمیز کردن و تعمیر کردن هر چند وقت یکبار از رشد کپک‌ها جلوگیری کرده و یک دستگاه سالم خواهید داشت، بدین ترتیب نیازی به صرف هزینه‌ی اضافی برای تعمیر یا خرید یک دستگاه جدید نخواهید داشت.

 

چه راهکارهایی برای از بین بردن کپک وجود دارد؟

در این حالت کپک در ماشین لباسشویی رشد کرده است، برای از بین بردن آن مراحل زیر را انجام دهید.

واشر را تمیز کنید:

برای تمیز کردن این قسمت، حوله، آب داغ و صابون ترکیب شده با ماده ضدعفونی کننده را آماده کنید. دقت کنید که قسمت‌های مختلف واشر و زیر آن را تمیز کنید. بعد از تمیز کردن آن را کاملا آبکشی کرده و اجازه دهید خشک شو و هیچ رطوبتی باقی نماند، در پایان سر جای خود قرار دهید.

ابزارها را از کپک پاکسازی کنید:

برای تمیز کردن ابزارها یا قسمت‌های مختلف دستگاه از پارچه، اسفنج و یا مسواک و مواد تمیز کننده استفاده کنید. اگر توانستید با شستشوی خارجی کپک‌ها را از اطراف درب پاک کنید نیازی به عوض کردن آن نخواهد بود.

بقایای صابون و مواد شوینده را حذف کنید:

دقت کنید که تمام باقی‌مانده‌ی مواد شوینده از شتشوهای های قبلی را کاملا حذف کنید، این مواد منابع غذایی کپک‌ها هستند. همه چیز را به صورت کامل آبکشی نمایید.

 

بیشتربخوانید:

رایج ترین اشتباهات در استفاده از ماشین لباسشویی

 

 

یک چرخه تمیز کنندگی را آغاز کنید:  

آخرین کاری که برای حذف قارچ و کپک باید انجام دهید این است که تنظیمات یک چرخه شستشو بدون لباس را روی بالاترین دما و طولانی‌ترین زمان اجرا نمایید.

در این حالت می‌توانید از یک فنجان مواد سفید کننده، یک دوم فنجان مایع لباسشویی و یک فنجان جوش شیرین استفاده کنید، کافی است آنها را به آب اضافه کرده و شستشو را آغاز کنید. توجه نمایید که اگر مدت زیادی است دستگاه را تمیز نکرده‌اید و یا بوی نامطبوع را به صورت ملموس احساس می‌کنید این چرخه را بیش از یک بار اجرا کنید.

اگر ماشین لباسشویی شما با وجود اجرای مراحل بالا هنوز کپک زده است بهتر است یک تعمیر کار ویژه قطعات آن را از هم باز کرده و برایتان پاکسازی کند.

 

برای جلوگیری از رشد کپک باید چه کار کرد؟

در این حالت کپک در مراحل اولیه قرار دارد و هنوز رشد نکرده است، برای جلوگیری از رشد کپک کارهای زیر را انجام دهید.

اجازه دهید جریان هوا به داخل ماشین وارد شود:

برای ورود و خروج هوا به داخل درام ماشین لباسشویی درب آن را باز بگذارید، جریان هوا مانع از رشد قارچ‌های بی‌هوازی خواهد شد. اگر کودک یا حیوان خانگی دارید احتیاط کنید چرا که ممکن است به داخل آن بروند و در بسته شود.

لباس‌های مرطوب را خارج کنید:

برخی از افراد لباس‌های مرطوب را به صورت طولانی مدت در داخل دستگاه قرار می‌دهند و بعد از مدتی دستگاه را روشن می‌کنند. این کار را متوقف کنید و خیلی زود لباس‌های مرطوب را خارج سازید. در حالت دوم برخی بعد از پایان مراحل شستشو و حتی زنگ هشدار لباس‌ها را خارج نمی‌کنند، بهتر است بلافاصله البسه را خارج کنید. همیشه دستگاه را چک کنید تا مطمئن شوید لباسی داخل آن باقی نمانده است.

سعی کنید از مواد شوینده در مقادیر کافی استفاده نمایید:

سعی کنید از مواد شوینده استاندارد در مقادیر مورد نیاز برای شستشوی لباس استفاده کنید. تا جایی که برایتان ممکن است از پودر استفاده کنید. مواد شوینده مایع کف بیشتری ایجاد می‌کنند، به برچسب روی آنها دقت کنید، بهتر است کمتر از مقدار توصیه شده استفاده نمایید. همچنین توجه داشته باشید که صابون لباسشویی با بازده بالا (HE) در حد صابون معمولی کف نمی‌کند و به همین خاطر باقی می‌ماند.

برای جلوگیری از تشکیل کپک باید چه کار کرد؟

در این حالت کارهایی انجام می‌گیرد که در اسرع وقت از تشکیل کپک جلوگیری شود یا به اصطلاح پیشگیری شود.

سعی کنید از مایع نرم کننده پارچه استفاده نکنید:

این مایع می‌تواند مقداری باقی مانده را در واشر جا بگذارد و از این رو منجر به رشد کپک گردد.

واشر دستگاه را مدام خشک کنید:

سعی کنید یک حوله خشک را برای تمیزکاری اطراف و واشر در اختیار داشته باشید تا به طور مداوم پس از هر بار شستشو آنها را خشک نمایید.

یک چرخه شستشو خالی را اجرا نمایید:

یک بار در ماه چرخه آب داغ را با یک فنجان مواد سفید کننده بدون هیچ لباسی اجرا کنید. با انجام دادن این کار هرگونه آغاز رشد قارچی متوقف خواهد شد.

 

بیشتربخوانید:

ماشین لباسشویی با کیفیت چه مشخصاتی دارد؟

 

 

می‌توانید از سرکه برای نرم کنندگی لباس بهره ببرید:

با استفاده از سرکه علاوه بر نرم کنندگی لباس می‌توانید به تمیز نگه داشتن لباسشویی کمک کنید. سرکه از رشد کپک و ایجاد بوی نامطبوع جلوگیری می‌کند. جالب است بدانید سرکه می‌تواند 82 درصد از گونه‌های قارچ و کپک را از بین ببرد. در واقع یکی از بهترین مواد برای حذف کپک سرکه می‌باشد. توصیه می‌کنیم سرکه را در اسپری شیشه‌ای بریزید چرا که علاوه بر ماندگاری استفاده آسانی هم خواهد داشت.

برای حذف بوی ناشی از کپک از وسایل زیر استفاده کنید:

اسپری سفید کننده

سرکه سفید، آبلیموی تازه و یا مایع سفید کننده

سطل، آب، اسفنج، برس زبر، حوله تمیز، دستمال کاغذی و دستکش پلاستیکی

جوش شیرین

 

هشدار مهم: هرگز مواد سفید کننده را با آمونیاک ترکیب نکنید، ترکیب این دو یک گاز سمی مضر تولید می‌کند.

توصیه مهم: محصولات تجاری برای حذف کپک اغلب سرشار از مواد شیمایی هستند که از خود کپک‌ها هم خطرناکترند. بنابراین یا از تمیزکننده‌های خانگی استفاده کنید و یا ماده‌ای که سموم کمتری دارد. برای مثال می‌توانید از بوراکس که ایمن است استفاده نمایید.

و در خاتمه ...

اگر پس از خرید ماشین لباسشویی آن را هر چند وقت یکبار تمیز نکنید بعد از مدتی شاهد بوی نامطبوع خواهید بود و در بدترین حالت انواعی از قارچ‌ها و باکتری‌ها بیماری ایجاد می‌کنند. بنابراین به نظافت ماشین لباسشویی خود اهمیت دهید.

برچسب ها: مواد شوینده، لباسشویی تعداد بازديد: 283 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز